Svenska spetsar

on 6 juni 2012

Mahlin78

Idag är det som bekant Sveriges nationaldag, men det är inte det enda vi uppmärksammar i detta inlägg. För 2012 är även året då Hemslöjden firar 100 år samt att föreningen Svenska Spetsar firar 50 år. Med anledning av detta skapar vi alster där vi har med minst en spets.

Sveriges Nationaldag
Detta är dagen då nya medborgare hälsas välkomna med ceremonier runt om i landet, till exempel på Skansen i Stockholm. Denna sed infördes redan 1982. Men när blev den svenska flaggan en nationalsymbol på riktigt? Först 1906 faktiskt. Dock har flaggan anor från 1550-talet, men det var när det infördes en ny flagglag 1906 som dess proportioner och färgnyanser blev lagstadgat. Vill du läsa mer kring dessa tre olika ämnen finns det länkar längst ner i inlägget.

Svenska Hemslöjdsföreningen
Men vad är då hemslöjd? Det handlar om lusten till det handgjorda, om glädjen och stoltheten i att skapa själv, att tillvara ta de lokala traditionerna, materialen och teknikerna. Fram till 30 september kan man på Nordiska Museet i Stockholm se en utställning om Hemslöjd.

Föreningen Svenska Spetsar
För mig var denna förening en ny bekantskap när jag började med innehållet till detta inlägg. Föreningens syfte är att bevara och utveckla den svenska knypplingen. För att fira 50-årsjubileet på bästa sätt har man en utställning på Vadstena Slott under perioden 9 juni till 19 augusti 2012.

Nog ordat om spetsar, hemslöjd och nationaldagen, nu över till detta inläggs otroligt härliga alster. Först ut spetsar i massor!


Jag nöjde mig inte med en spets, jag fyllde hela kortet med olika spetsar därför att jag tycker att spets är vackert och gör sig bra på kort. Några rosor och en fjäril, sen var mitt kort klart.
Kort av Spacegirl

Cissi har valt att göra två kort utifrån dagens tema, med olika typer av spetsar.


Här har jag gjort två kort med olika typer av spetsar, det ena med klassisk nylonspets...
Kort av Cissi


Och det andra med en spetsbård av papper.
Kort av Cissi

Spets är ju även en snygg dekoration på layouter.


Jag har gjort en dubbellayout till vårt resealbum om resan vi gjorde i mars/april 2012 till paradisön Aruba.
Att ha med spets på flertalet av alstrena i det albumet hade jag bestämt mig för innan, så detta tema passade ju mig som handen i handsken.

Layout av Mahlin78

Även Samara valde att göra en layout


Det här papperet var så snyggt att jag behövde knappt scrappa.
En bit spets, ett foto på min mor från 60 talet, 3 blommor med glitterlim, monogrambokstäver, och en älva som möter en groda.
Jag har dekorerat hennes vingar och grodans kropp med glitterlim.
Min mor älskar grodor och har en stor samling av figurer i alla möjliga material så det var självklart att ha med en groda på en sida med henne.

Layout av Samara

Ett kort med äkta, handknypplade spetsar passar ju perfekt i detta inlägg!


Jag har gjort ett kort med handknypplade gamla spetsar som jag köpt på loppis. Man undrar ju vem som suttit och knypplat dessa fantastiska spetsar, som nu säljs för noll och ingenting.
Kort av Pippin

Ett ljuvt kort med en ljuv älva.


Jag har gjort ett kort i rosa och vitt, med en underbar liten älva. En bit spets bakom vykortet.
Denna gång valde jag att inte använda någon text på kortet så det kan passa till alla tillfällen ett kort kan behövas.

Kort av cri-kee

Även om man inte är en superromantisk tjej är spets vackert.


Spets är fint, lagom romantiskt för en tjej som mig.. :-) Hittade två stumpar, en svart och en ljusblå. Tillsammans med lite blommor blev det riktigt trevligt med den hemlighetsfulla kvinnan.
Kort av Lillylva

Ibland behövs det inte så mycket för att göra ett vackert kort.


Lite lek med distresserna och en stämpel, så enkelt. Spetsen sätter pricken över i!
Kort av Pilla

Spets och svamphus är ingen tokig kombination...


Jag tycker väldigt mycket om små svamphus - lite saga och lite mystik över det hela...
Den smala spetsen passade så bra in med färgerna.

Kort av Chruss

Lager på lager behöver inte alltid vara papper, utan som här spetsar!


Spets är en stor favorit och används mycket på mina layouter! På denna layouten har jag använt två spetsar och lagt dem i lager, en brun spets under en vit, som jag sedan har lagt under pappret högst upp till höger på layouten! Ett roligt sätt att använda spets på
Layout av Kicken

Att använda spets på ett bröllopskort kan aldrig bli fel.


Jag har gjort ett romantiskt bröllopskort , med många blommor på. Till det tyckte jag det passade med en spets med rosor på, under vintagebilden.
Kort av Cajaba

Att lyfta fram spetsens färg med hjälp av detaljer från pappret bidrar till läckra effekter.


Dubbla spetsar fick pryda det kort jag har gjort.Tyckte det blev ganska effektfullt att ta den ena i ganska stark lila färg. Har använt mönstrat papper från 6x6 block och klippt ut en del av de detaljer som var på papperet och satt på 3D kuddar.
Kort av Hozzan

Ibland behövs det inte så mycket för att en bit spets ska komma till sin rätt.


Jag har använt mig av pappersremsor i olika blåa nyanser till min layout.
Det var fint att bryta av det lite med en romantisk spets, även om den blev lite dold under blommorna.

Layout av Kosepute

Föreningen Svenska Spetsar var en nyhet för mig, som trots allt jobbar inom kultursektorn och väldigt ofta stöter ihop med hemslöjden. Börjar fundera på att besöka Vadsten och utställningen för att lära mig mer under min semester. Men idag tänker jag duka fram vår svenska flagga, pyntad med den finska och danska flaggan, och fira en av de tre nationaldagar vi firar varje år i vår familj.

Länkar
- Nordiska Museet
- Vadstena Slott
- Rikskommittén Sveriges Nationaldag
- Svenska Hemslöjdsföreningen
- Svenska Spetsar


Skrotbokens länkar
Ett urval av tidigare inlägg med spetstema
- Påskåpoesi av Pyssellina - Inlägg från 2012 som innehåller alster med spets
- Tutorial - Sängkort värdigt en prins eller en prinsessa av frubard - Tutorial från 2012 för att göra ett sängkort med spets
- Kärleksfullt med tre hjärtan av maxell - Inlägg från 2011 som innehåller alster med spets
- Far firas med trappstegskort av Mahlin78 - Inlägg från 2011 som innehåller farsdagskort med spets
- Med eller utan motiv av Mahlin78 - Inlägg från 2011 som innehåller julkort i tu varianter där några har spets
- En spännande historia med gummiband av maxell - Inlägg från 2010 som innehåller en tavla av maxell där hon stämplat spets
- Tävling - Tag i vintagestil med egeninfärgat papper Tävling - Tag i vintagestil med egeninfärgat papper
- Våra vita högtider av Bi - Inlägg från 2010 som innehåller alster med spets
- Med fokus på lås av maxell - Inlägg från 2010 som innehåller alster med spets
- Vi skapar kring barndop och namngivning av Scräpemma- Inlägg från 2009 som innehåller alster med spets
- Spets, tyll och hakar - med inspiration från pinuppor av Bi - Inlägg från 2008 där bland annat spets används
- Jullklappsstuga 5/12 - Vi syr ett festförkläde av Bi - Tutorial från 2008 för att sy ett festförkläde med bland annat spets


Inlägg med anledning av Sveriges nationaldag
- Vi firar Sveriges nationaldag av Bi - 2010, Nationaldagsfirande med vimplar på våra alster
- Du gamla, du fria... Bi - 2009, Nationaldagsfirande med blå-gula alster


0 kommentarer: