Sommar - Tid för picnic

on 17 juni 2011

av maxell

Imorgon lördag, den 18e juni 2011, firas den internationella picknickdagen. Vi uppmärksammar detta genom att använda ordet "picnic" på valfritt alster.

Sommarmånaderna bjuder överlag in till samvaro och matintag utomhus. Visst gör vi utflykter eller picnicturer under alla tider på året, men sommaren får ses som den största picnictiden. Packa en korg och bege dig ut för att njuta av vädret, naturen och den medhavda matsäcken. Glöm inte kameran eller - för den delen - att ta foton. Några som inte glömt kameran visar i detta inlägg inspiration för att skapa om och med picnic.

Eftersom kärt barn ofta har många namn har vi valt att använda ordet picnic i valfri stavning och ordkombination.

När jag hör ordet picnic tänker jag osökt på alla de gånger jag och liten man käkat mitt ute på gräsmattan, vid en dikeskant, i skogen eller i stort sett var som helst. Ibland är det mer planerat och ibland är det enkelt improviserat. Alla gångerna är uppskattade av såväl stor som liten.

Kosepute inleder med en härlig tolkning med en mysig picnic hemmavid som introduceras tidigt i livet. :)


Picnicar är ju en av de mysigaste sakerna som finns, och naturligtvis ska detta introduceras tidigt. Här har vi min söta brorsdotter som äter en krämbulle i solskenet bakom huset. Man behöver inte göra det så avancerat, huvudsaken är ju att man får umgås och ha det trevligt en stund.
Layout av Kosepute

Mahlin78 har scrappat en picnic hon planerat för att överraska sin man.


En dag i juni 2004 hämtade jag maken på jobbet och hade packat in en picknick i bakluckan på bilen, tillsammans med hans golfbag. Vi styrde kosan upp till lokala golfklubbens icke officiella drivingrange, man får själv hämta bollarna och det finns inga organiserade utslagsplatser. Men i solskenet och helt själva blev detta en fantastiskt bra kväll!
Layout av Mahlin78



Layout av Mahlin78

Visst är det positivt med picnic? Det gäller även om det är som i Samaras layout. :)


Jag har inte så många bilder från picnic i det gröna, oftast har man fullt upp med att hålla ordning på maten så fotograferandet glöms bort, men här är bilder från när jag var med mina föräldrar och min moster till Bönhamn, jag är osäker på året, men det kan vara 1980. Lägg märke till att jag böjer mig ner och smeker en katt på den ena bilden. ;)

Jag ville ha mycket färg på min sida,så jag tog ett kraftigt mönstrat papper och sen hittade jag stickersen med melonen som matchade papperets färger. Jag klippte jordgubbarna ur en geleförpackning,och apan kommer från en förpackning banankex.
Till journaling hittade jag ett litet papper med fikatema. Längst uppe till höger har jag en 3d stickers med ett träd.

Layout av Samara

Här får vi vara glada att det inte var myror att hålla reda på. Faktum är att det är sällan jag råkat på myror när vi varit ute på picnic. Kanske kan det bero på att jag just nu kommer att tänka på alla härliga tillfällen med picnic vintertid... :)

Elin har säkerligen också myrfritt på den picnic som hon scrappat.


När jag tänker på picnic så ser jag oftast framför mig sommar, sol och picnickorg på en filt. Men det går ju faktiskt lika bra och är absolut lika mysigt med picnic året om. Här har vi picnic med korv och pinnbrödsgrillning i början av april när snön fortfarande låg kvar.
Layout av Elin

Passa på att ha picnic - flera stycken - nu i sommar. Fortsätt sedan likadant i höst, vinter och vår för att börja om igen nästa gång vi firar den internationella picnicdagen.

Först ska vi avsluta detta inlägg med en härlig picnictolkning av Lilla S.


När Lilla S kom och frågade mig (skberg74) om det fanns några scraptävlingar (hon gillar att tävla) så fick hon läsa igenom temalistan för Skrotboken i brist på tävlingar. Hon valde picnictemat och satt sedan länge och klippte och klistrade. Det hon sa var att tummeväskan både symboliserade den som är på picnic och väskan man packar sina saker i när man går på picnic.
Kort av LillaS

Så sant, så sant... Nu ska jag ta och rota fram vår picnicväska och se vad vi kan hitta på för liten utflykt imorgon dag. Var kommer du själv att fira?

Om den internationella picnicdagen
Den internationella picnicdagen (engelska: International Picnic Day) är en informell högtidsdag som infaller den 18e juni var år. Principen för att fira dagen är enkel - samla familj, vänner, kollegor, organisationer och motsvarande och ta med mat som äts utomhus, det vill säga ha en picnic.

Picnic brukar uppskattas av människor i alla åldrar och traditionen är gammal. Varifrån företeelsen picnic kommer är dock okänt. Eventuellt går den att hänföras till medeltiden då välbärgade människor höll banketter utomhus. Det hela startade troligen med att människor började fira en lyckad jakt med att hålla fest och äta mat under bar himmel.

Under den viktorianska tiden ökade picnic i popularitet. En teori kring detta är att att människor överlag uppskattade sociala tillställningar med mat där etikettreglerna inte var lika hårda som vid motsvarande tillställningar förlagda inomhus. Självklart beror det sannolikt även på att en picnic också ger möjlighet att skåda det omgivande vackra landskapet och kanske även fira något eller någon speciell. I detta sammanhang rådde under den viktorianska tiden en övertygelse att frisk luft relaterades till god hälsa - något som också kan ha bidragit till att det blev allt vanligare att ha picnic.

Som kuriosa om picnic kan nämnas att i grunden räknas var måltid som intas utomhus - endera av en person, ett par eller flera personer - som en picnic. Ibland tar var och en med sig egen mat och ibland dukas all mat upp som ett smörgåsbord för alla picnicdeltagare att avnjuta.

Ursprunget till den internationella picnicdagen har inget exakt ursprung. En grund anses dock vara sammankomster och aktiviteter utomhus arrangerade av fackförbund och arbetargrupper världen över. Det tydligaste exemplet på att, till exempel, demonstrationer eller önskemål om sociala förändringar förknippas med picnic kommer från tiden efter den franska revolutionen. Då öppnades de kungliga parkerna upp för allmänheten. Med sina vackra tilltalande omgivningar blev parkerna snabbt populära platser där människor samlades och åt mat utomhus. Grunden med sammankomster är också sannolik genom att en picnic kan samla många människor på en offentlig plats och dessa personer kan enkelt påkalla uppmärksamhet.

0 kommentarer: