av maxell

Färgstarkt och grafiskt mönstrat är för tillfället hett och Skrotboken kikar närmare på och tolkar denna trend.

Under maj månad anknyter Skrotbokens tävling till den rådande 1980-talstrenden inom främst inredningssammanhang. I tävlingen handlar det om att skapa i pasteller. I detta inlägg fokuserar vi på en annan del av 1980-talstrenden - den färgstarka och grafiskt mönstrade.

Visst har vi alla säkert noterat de färgstarka knalliga färgerna som vi numera placerar i våra hem. Det är allt från citrongult via blodrött, chockrosa och neongrönt till koboltblått. När jag ser dessa färger associerar jag till 1980-talet och visst stämmer det. En av de stora inredningstrenderna just nu är inspirerad av 1980-talet. Det är dessa starka färger och de blandas ofta med grafiska mönster som till exempel zick-zack, randigt och rutigt. Själv tänker jag till exempel på chockrosa och svart i kombination i dessa olika grafiska mönster. Mina barndomsidoler var klädda i såna byxor av spandex. Kläder som åter finns att köpa i våra affärer...

Skrotboken väljer att uppmärksamma 1980-talstrenden i maj av en anledning. Ibland sägs det att för att se 1980-talstrenden kan vi titta på TV-serien Falcon Crest. Det fanns också fler serier att vända blickarna till. I början av maj, den 3e, år 1991 sändes det sista avsnittet av en av dessa serier. Det handlar om Dallas som gick på CBS i USA och även visades av SVT här i Sverige där den märkbart påverkade livet i allmänhet och därmed präglade 1980-talet.

I detta inlägg hyllar Skrotboken såväl Dallas som den rådande 1980-talstrenden. Detta gör vi genom att inspireras av den i inredningssammanhang aktuella 80-tals trenden och skapar valfritt alster med starka och glada färger samt grafiska mönster som zick-zack, randigt eller rutigt.

Först ut har vi en rejäl färgklick av Samara. En färgklick som ackompanjeras av härliga foton från den tiden då det begav sig...


När man pratar om 80 talet så tänker jag på starka färger och stort hår. Det var på den tiden det skulle vara fluffigt och hårspray, jag minns hur min kusin tillbringade lång tid framför spegeln innan hon skulle till skolan för att få luggen riktigt stor. Den här bilden på en av mina vänner, och 2 av hennes vänner, tycker jag symboliserar bra hur frisyrerna såg ut.

Jag använde 2 mycket brokiga papper som jag köpte i början av mitt scrappande för 7 år sen, ett papper från ett vanligt anteckningsblock, och en färdig vågmönstrad pappersbit. Rubriken skrev jag med 2 olika färger för att få lite fart den, annars hade den kunnat försvinna bland alla färger.

Layout av Samara

Även Missan78 tar oss cirka 20-30 år tillbaka i tiden med sin färgstarka layout där det grafiska mönstret är skapat på ett finurligt sätt.


1985 fyllde jag 7 år och det var dags att börja 1 klass. Jag gick i klass 1A på Lindvallaskolan i Höör. Jag har egentligen inte så mycket minne om färger och sånt, men här är en bild från min första dag i skolan.
Layout av Missan78



Färgstarka närbilder
Layout av Missan78

Detta inlägg avslutas med ytterligare ett alster där färg tar plats. Här är det grafiska mönstret inte med, men vi väljer ändå att visa Cajabas ljuskort. Ett ljuskort som nog gör alla glada och kanske främst mottagaren...


Jag har gjort ett ljuskort i dessa färger. Tycker det är kul att använda dom emellanåt. Figuren har en kompis ritat till mig, hon gör så härliga figurer. Limegrönt blir jag glad av! Har gjort en liten tags med en personlig hälsning.
Ljuskort av Cajaba

Här hemma hos oss har våren just börjat och dessa färgklickar är rejält uppiggande. Visst har det börjat komma några blommor och enligt en som vet är det första året på över fyrtio år som björkarna slagit ut före 1a maj. I övrigt är det dock fortfarande rätt färglöst... om vi inte räknar inomhus där det går att skapa med färg och än mer färg. ;)

Mer om TV-serien Dallas
Dallas var en riktig långkörare. Första avsnittet sändes redan den 2a april 1978 och totalt sändes 357 avsnitt till det sista avsnittet den 3e maj 1991. Då hade, som sig bör i en "riktig" TV-serie, flera av huvudrollskaraktärerna både hunnit avlida och återuppstå.

På sätt och vis kan vi se Dallas som inledning och avslut på 1980-talet och visst påverkade serien livet i allmänhet under 1980-talet. Dallas var svenskarnas första möte med en utpräglad såpaserie där maktkamper och intriger var viktiga ingredienser mitt bland all olja som pumpades och all den sprit som förtärdes i serien. TV-serien var ett viktigt samtalsämne såväl på arbetsplatser som bland människor överlag.

Hur viktig och inflytelserik denna serie var och fortfarande är visas inte minst av att den 2007 inkluderades bland de hundra främsta TV-serierna genom tiderna i Time Magazine.

Länkar
Dallas officiella hemsida - på engelska


Skrotbokens länkar
Ljuskort - Tutorial och fler ljuskort
Ljuskort för 4 värmeljus - Tutorial och alster av Mahlin78 - En variant av ljuskort från Kortveckan 2010
Ljuskort för valfritt antal värmeljus av Bi - En variant av ljuskort från Kortveckan 2010
Med inspiration från 2010 års Kortvecka - Innehåller ett alster med ett ljuskort som används till annat än värmeljus
Med inspiration från Kortveckan 2010 - del 2 - Innehåller ljuskort i två varianter

0 kommentarer: