Sy i tyg och papper

on 17 juli 2010

av Birgitta/Bi

Den 17 Juli 1790 patenteras Thomas Saints symaskin i Storbrittanien. Det var den första fungerande symaskinen och maskinen var helt i trä. För att fira detta delar vi idag med oss alster där vi har använt symaskinen.

Hemsymaskinen är en av de äldsta hushållskapitalvarorna.
Det kom många efterföljare till Thomas Saints symaskin. Bland andra konstruktörer kan nämnas Elias Howe (1846), Bartholomé Thimonnier (1773-1857). Tekniken kom att utvecklas alltmer och först 1856 kom de första maskinerna för hemmabruk. Denna symaskin var konstruerad av Isaac Merrit Singer och den slog snart igenom med ”the Red S Girl”-trademark, den dåtida mest överlägset sålda symaskinen.
Strax innan elektrifieringen, runt 1900-talets början, konstruerades den första maskinen för knapphålssömmar, vilket i alla tider varit något av ett "nålsöga" att klara av, både för maskinen i sig och för den som använder maskinen.

Hemmasymaskinen når Europa
Till Nordamerikanska inbördeskrigets slut när industin kom igång med civil produktion var symaskiner en av de varor som snabbt började spridas i Europa och Sverige. Även Tyskland konkurrerade med kopior på de amerikanska maskinerna.
I Sverige startades symaskinstillverkningen vid Husqvarna Vapenfabrik (nu Viking Sewing Machines) 1872. De blev snabbt den dominerande tillverkaren på den svenska markaden. Redan 1865 hade dock en symaskinsfabrik startat i Mora.

Symaskinen i skapandets tjänst
Vi använder symaskinen, inte bara när vi skapar praktiska ting som kläder och liknande utan även när vi skapar i scrappande sammanhang.
Nedan berättar maxell, Mahlin78 och snorsk om sina erfarenheter av detta.


Ett receptkort som jag gjort för en swap med drinktema. Eftersom efterenheten sa mig att det kan vara slabbigt med drinkar ville jag täcka receptet i sig med något för att - om möjligt - skydda det. Lösningen blev att jag lade en OH-plast över hela receptkortet, petade i några paljetter och sydde fast runt om. Detta kort är det första jag sydde på och jag kom direkt fram till att raksöm var bättre (färre trasiga nålar, mindre trassel på baksidan och tätare stängning för de minsta paljetterna). De övriga receptkorten har därför raksöm. Ifall någon undrar så har jag redigerat ihop själva receptdelen med hjälp av en bild på damen ifråga (som är utan copyright), ett "passande" typsnitt och funktioner i datorprogrammet jag använde.

Innan detta receptkort använde jag samma teknik för att täcka över saker som annars lätt kan lossna på en layout. Jag sydde då fast plast över ett journalingkort där jag limmat fast sand från sandstranden. Efteråt utökade jag shakerboxtemat genom att klippa ut en stor stjärna (som sträckte över hela layouten) i såväl papper som plast och fyllde med små blingstjärnor. Den layouten tyckte liten man att den var intressant att vicka och vända och vrida på...

Receptkort av maxell



"Blodiga" närbilder
Receptkort av maxell

Från en "enkel" söm för att fästa ihop papper och plast går vi över till Mahlin78 som har använt sina sömmar både till att fästa och som ren dekoration. Det är lite extra kul när mönstersömmen som här fångar upp formen på pappret.


Ett kort där jag sytt ihop 3 olika lager av papper med en sicksacksöm av det lite roliga slaget. Jag valde att använda mig av 2 olika färger på tråd för att lite mer effekt. Även den största knappen är sydd med maskin, lite pilrigt men otroligt mycket smidigare än att sy för hand.
Kort av Mahlin78



3D detaljer i närbild
Kort av Mahlin78

Även snorsk har använt sig av symaskinen för att fästa sina papper och även om sömmen här är en vanlig zick-zack söm "för att fästa papper" så blir den en extra dekoration som på ett läckert sätt ramar in papper och bild.


Jag använder symaskinen i mitt skapande med ojämna mellanrum. Varje gång jag gör det slås jag av hur bra det blir och hur kul det är. Då brukar det bli några alster till av bara farten, sen åker symaskinen in i sitt lilla hörn igen och så går det en tid...

Till den här layouten började jag med att skära till det cerisa pappret, sen letade jag upp några remsor i passande färger och sicksackade fast dessa. Sedan valde jag ett vitt cardstock och bestämde mig för att sy runt det rosa också. Sist valde jag ett foto, som råkade bli väldigt vintrigt, men det passade så bra i färg! Det var faktiskt lite roligt med snöstjärnor nu när jag inte använt sånt på ett tag!

Layout av snorsk



Svalkande närbilder
Layout av snorsk

Vi kan förutom att använda symaskinen till våra scrappade alster förstås använda den i andra pyssel- och hobbysammanhang.


Detta är Bollebygds kyrka.
Jag har använt mig av en tavla som inspiration när jag gjorde detta alster i lappteknik.
Försökte välja tyger med bra struktur till varje detalj.
Denna kyrka ska jag fortsätta med så att den hamnar på en bra bakgrund.
Detta måste jag dock "klura" lite mera på hur jag vill ha det.
Men en symaskin kan man använda till mycket.

Förutom att sy kläder använder jag symaskinen, eller symaskinerna eftersom jag har några av olika ålder, även till lappteknik och när jag gör kort.

På min egen blogg kommer det att finnas lite mer om symaskinens användningsområde under juli månad.

Kyrka i lappteknik av Bollebygdsbo

Oftast använder vi nog dock symaskinen till att sy kläder eller andra paktiska ting.


Simons klass bjöd in till en liten musikal där dom sjöng Majas visor. I sista stund kom jag ihåg att Simon skulle vara kanin och kvällen innan sydde jag den här kanindräkten - som blev tjejjernas favorit, alla ville gosa med öronen.
Den gick snabbt att sy, eftersom jag utnyttjade de redan färdigsydda sömmarna på filten så långt det gick. Allt blev klart på under 1 timme.

Kanindräkt av Cissi

Mönster och beskrivning på denna kanindräkt kommer att presenteras i ett eget inlägg imorgon.

Några av de alster som har kommit i "närkontakt" med våra symaskiner finner du i länkarna nedan.

Länkar
Wikipedia om Symaskin


Skrotbokens länkar
En layout med sömmar av Cissi
En sydd påskgumma/värmekuddeav Sam
En layout med sömmar av Bi
En layout med sydda dekorationer av Carola

0 kommentarer: