av Birgitta/Bi

En månad går fort och det har blivit dags att följa upp föregående månads tekniktutorial. I september visade vi olika tekniker för gravitationsmålning, idag bjuder vi på härligt rinniga alster där vi utnyttjat gravitationen.

Flera av de sidor som maxell påbörjade i samband med vår tekniktutorial har nu blivit klara och vi ska få se hur de blev som färdiga.

maxell får inleda med en uppmaning - "Go ahead - make your mark", vilket får bli en uppmaning till oss alla att göra avtryck med konstnärliga förtecken.


Påbörjat uppslag målat med vaxakvareller i två lager varav det andra lagret fick rinna över ytan.
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Efter ännu lite handpåläggning ...


Jag fortsatte på landskapet och målade runt såväl de målade som runna kanterna med en vit penna. På det kom tre pappersvågor, en titel i två olika typsnitt och ett tänkvärt citat.
Art Journal av maxell



Färgglada avtryck
Art Journal av maxell

Kosepute tar oss vidare på färden genom landskapet. Upp med tummen så liftar vi med ...


Jag har gjort ränder på min layout genom att måla en rand med Glimmer Glam, en vattning färg med glitter. Sedan har jag lutat layouten och låtit färgen rinna ner. En riktigt rolig och snygg effekt!

Jag fick en av bilderna som målades i målarboken. Den har jag klippt ut och använt som dekoration på min layout.

Layout av Kosepute

... den färgglada bilen! Ett mycket bra sätt att använda barnens teckningar och målarsidor.

På den kreativa bilfärden gäller det att ha öppna ögon för att kunna ta in så många intryck som möjligt ...


Påbörjat uppslag där jag målat cirklar med rikligt vattnad akrylfärg som fick rinna åt olika håll.
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Ibland måste man dock se mer inåt för att se helheten. ;)


Cirklar ja. De går att ha text i dem. Här är ett citat som jag även limmade in i spiralbindningen. På det kom en stämplad - motsägelsefull - titel...
Art Journal av maxell


Öppet för tolkning
Art Journal av maxell

Vi fortsätter se inåt för mitt i det yttre; kanske gråa, finns det många oslipade diamanter att finna och plocka fram. Hozzans uppmaning lyder "Live the life you´ve imagined."


Ibland kan vi väl alla känna oss lite grå och trista. Det är då man måste påminna sig att vi alla är som oslipade diamanter, dvs med det mest värdefulla på insidan.
Jag har mistat med Dylusionmist. Den har massor av färgpigment och ger således mycket färg. Mina fingrar är allt annat än gråtrista nu, det kan jag lova efter att ha gjort denna sida i min Art Journal....

Art Journal av Hozzan



Färgstarka tänkvärdheter
Art Journal av Hozzan

"Lev livet du föreställt dig!" - för det kan det krävas en hel del mod och styrka. maxell uppmanar vidare: "Våga ..."


Påbörjat uppslag målat med distresser och sedan målat med vatten som fick rinna från ovankanten.
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell



På detta uppslag behövs inte mycket mer. Jag valde att stämpla med några olika stämplar varav en stämplades som en prickig bakgrund och några agera titel och undertitel. :)
Art Journal av maxell



"Envisa" närbilder
Art Journal av maxell

Då man satsar och vågar ger man också utrymme för ett kreativt flöde som kan resultera i storverk. Att behålla barnets upptäckarlusta och nyfikenhet är ett bra sätt att nå dit. Vår drygt ett och ett halvt år långa teknikserie är tillkommen just för att väcka den lustan. Våga leka och testa olika metoder hur galna de än må synas vara.

pysseltjejen har lekt vidare med gravitationsmålning med en canvas som underlag. Det här är en riktigt kul variant, om du frågar mig. =)


Träsk/tropiskt klimat eller korallrev...eller vad nu det ser ut för er. Jag visar hur det kan se ut om du vänder på tavlan. Lycka till och kom i håg att ha kul!
Canvas av pysseltjejen

Exakt hur denna canvas kom till kan du få följa i en tutorial som presenteras imorgon. Missa inte det!

Liksom vi inledde, avslutar vi genom att låta maxell "knyta ihop säcken". Att leka är att ge kreativiteten större utrymme!


Påbörjat uppslag målat med distressrefiller på gessopreparerad yta.
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell



Här började jag med att fixera färgerna innan jag lade på färg runt de runna kanterna som jag sedan målade ut med vatten och pensel. På så sätt tonade jag in färgerna mer i varandra jämfört med den vita gessobakgrunden som syns i föregående bild.

Eftersom sidan är skapad på tu baksidor där färg sugit igenom och skymtar fram valde jag det citat jag valde. :) På det kom - ovanligtvis - några blommor. Det hala avslutades med stänk av vit rinnig akrylfärg.

Art Journal av maxell



Talande närbilder
Art Journal av maxell

"Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep."

Med detta citat uppmanar jag dig att kasta loss och göra många konstärliga misstag - som vanligt gäller att vi gärna vill få ta del av det du skapar. Kommentera gärna och lämna en fungerande direktlänk till resultatet av just din färglek!

Ett sätt att komma igång kan vara att läsa igenom de olika teknikinlägg vi har publicerat tidigare. Länkar till några av dessa finner du nedan.

Låt dig även inspireras av de olika färgsorter som har använts till de alster vi visat idag. Bildtexterna berättar vilka.

Lycka till!

Skrotbokens länkar
Relaterade inlägg
- Tutorial - Måla med hjälp av gravitation, del 1 av 2 av Bi och maxell
- Tutorial - Måla med hjälp av gravitation, del 2 av 2 av Bi och maxell
- Tutorial - Canvas med gravitationsmålning av Pysseltjejen
kommande inlägg
Tidigare publicerade tutorials i denna inläggsserie
- Collage - En teknik för Art Journal med mera av Bi och maxell
- Tutorial - Sugrörsblåsning av Bi och maxell
- Tutorial - Sudda i svartvitt/gråskala av Bi, lillylva och maxell
- Tutorial - Tona ner och lyfta färg, del 1 av 2 av Bi och maxell
- Tutorial - Tona ner och lyfta färg, del 2 av 2 av Bi och maxell
- Tutorial - Saltmålning av Bi och maxell
- Tutorial - Saran Wrap av Bi och maxell

0 kommentarer: