av Birgitta/Bi

Idag ska vi tänka lite extra på att ta det lugnt och fira den stressfria dagen. Varför inte göra det med en stunds pyssel och lek med vaxpappersteknik och färg. Ett teknikinlägg passar bra idag då vi publicerar inlägg nummer 1000!

Den 28 maj varje år infaller den stressfria dagen, en dag då man vill uppmärksamma stressens negativa effekter och vikten av att förebygga dessa. Genom att förebygga stress kan vi förutom den rent mänskliga vinsten också uppnå en stor ekonomisk vinst.
Idag uppmanar vi dig att ta dig minst fem minuter i stillhet någon gång under dagen för att känna på de positiva effekterna av att ta en paus ibland. Efter att du gått ner i varv dessa fem minuter passar det bra att ägna sig åt en stunds pyssel vilket också det befrämjar hälsan.

Vaxpapper resist teknik
Detta är inte någon ny teknik; tvärtom, men ibland kan det vara bra att ta fram och påminna sig om de gamla godingarna också, eller hur?
Vaxpapper resist teknik eller Wax Paper resist technique om du vill googla lite, innebär i korthet att du med olika tekniker gör mönster på ett vaxpapper som sedan värms mellan två papper som därefter färgas in varvid du får fint mönstrade "nya" papper.

Du behöver:
Vaxpapper
Strykjärn
Glossypaper/cardstock
Skrivarpapper eller liknande
Ev. embossingfolder och lämplig maskin till densamma
Brayer eller något annat att påföra färg med
Färg, till exempel distress ink

Tyvärr har som regel inte våra vanliga affärer vaxade smörpapper längre men det går att få tag på vaxade papper i hobbyaffärer, blomsteraffärer, handelsträdgårdar och bör även kunna gå att få tag på hos en del fisk- eller kötthandlare. Jag hade gärna sett att vi hade haft det tunnare mer transparenta pappret som fanns förr och som ofta finns med i tutorials från till exempel USA (där det säljs som smörpapper i vanlig hushållsrulle) men det enda jag fick tag på var ett kraftigare vaxpapper hos en av de större blomsterkedjorna.
I gengäld var pappret billigare där än hos hobbyaffärerna.

Så här gör du mönster för hand ...


Ta fram en bit vaxat papper



Skrynkla ihop pappret till en liten boll, du kan räta ut och skrynkla pappret om och om igen tills du fått det så skrynkligt som du vill ha det.



Släta försiktigt ut pappret igen men platta inte ut det helt.

Lägg ut ett skyddande papper på strykbrädan så underlaget inte får fettfläckar. Använd till exempel vanligt kopierings-/skrivarpapper.


Lägg nu det papper du vill göra resisten på, ett papper under och ett papper över det vaxade pappret. (Detta kraftigare vaxpappret har vaxad yta på båda sidorna, ett tunnare papper har kanske bara vaxad yta på ena sidan)

För att få bäst effekt bör du använda glossy paper eller möjligen fotopapper men det går även bra med vit cardstock, tänk då bara på att ytan ska ha så lite gräng som möjligt. Ju slätare papper desto bättre effekt får du.
Lägg den blanka/släta ytan mot vaxpappret.



Lägg ytterligare ett papper ovanpå för att skydda strykjärnet. Här kan du till exempel använda vanligt kopierings-/skrivarpapper eller liknande.

Stryk över papperna så vaxet smälter. Strykjärnet ska stå på bomull eller tre prickar. OBS! Ingen ånga så töm järnet på vatten först.

Ta bort skyddspapperna och det är klart att färga in ditt nya papper. Innan vi tittar vidare på det ska jag dock visa hur du kan göra för att få fram kontrollerade mönster i vaxpappret genom att använda torrembossing.


Ta fram en embossingfolder och lägg in ett vaxpapper emellan. Kör det igenom din maskin för att embossa det.



Så här ser vaxpappret ut efter embossingen.

Så är det då dags att färga in pappret för att få fram mönstret.


Här har jag använt glossypaper och för på Distress Ink med hjälp av en Ink Blending tool. Denna metod passar bra på glossypaper men blir lätt väldigt flammig på andra typer av papper.



Till vänster vanlig slät cardstock, till höger glossy paper, infärgad med distressdyna. Vaxpappret har här varit ihopknycklat.


En betydligt snabbare metod som ger ett jämnt infärgat resultat är att använda en Brayer för att färga in pappret. Även här använde jag Distress Ink.


Distress Ink påförd med en Brayer.



Samma vaxpapper som torrembossats har här använts tillsammans med vanlig vit cardstock med viss gräng och glossy paper. Infärgad med Distress Ink med hjälp av en Brayer.
Här syns tydligare att det blir svårare att få till ett snyggt mönster med papper som har djupare gräng.



Ett annat torrembossat mönster på vit cardstock med finare gräng och på glossy paper.

Slutligen några alster med bakgrundspapper gjorda med denna teknik.


Jag har lekt med vaxpapper och med en enkel och rolig metod fick jag fram en enligt mig snygg och häftig bakgrund att färga in i vilken färg som helst. Det blev ett rosa kort med ett motivationscitat och ett band som enda dekoration.
Kort av Tussling



Av ett vaxpapper blev det två papper att göra bakgrunder av. Det andra kortet jag gjorde blev ett grönt grattiskort med en söt liten uggla på. Även här har jag satt på ett band i matchande färg.
Kort av Tussling



Mitt ena bakgrundspapper fick bilda fokus på en serie ATC-kort. Jag tyckte texten passade bra till mönstret som blev som ett fyrverkeri.
ATC-kort av Bi

Nu hoppas jag vi har väckt ditt intresse för att experimentera med denna roliga teknik. Jag antar att man ska kunna rita sitt eget mönster med ett lagom spetstigt föremål på vaxpappret så det får samma effekt som efter torrembossingen. Jag har dock inte provat den metoden ännu. Kanske blir du först?
Nedan finns en länk till andra teknikinlägg där vi arbetat med resist tekniker.

Detta inlägg har blivit kraftigt försenat eftersom jag efter en intensiv helg tog mig själv på ordet och unnade mig en stunds vila. Vilan/meditationen drog dock ut på tiden eftersom jag somnade istället! När jag vaknade glömde jag bort att inlägget inte var publicerat vilket jag inte upptäckte förrän nu! Suck! Nåväl även om den stressfria dagen nästan är över så tycker jag att uppmaningen att ta det lugnt inte blir helt fel imorgon heller. Passa på att unna dig lite egentid då också, det är ju trots allt helg. Med det önskar jag dig en trevlig Kristi Himmelsfärds helg med mycket vila och pyssel.

Skrotbokens länkar
Tona ner och lyft färg, del 2 Alster av Bi
Tutorial - Varm embossing - Resist med tuschpennor av maxell
Tutorial - Resist med stearin av maxell
Tutorial - Tona ner och lyfta färg, del 2 av 2 av Bi & maxell
Tutorial - Tona ner och lyfta färg, del 1 av 2 av Bi & maxell



1 kommentarer:

Mahlin78 sa...

Inspirerande! Detta ska jag helt klart prova längre fram!!