"Tio i topp"

on 14 oktober 2012

av maxell

Dagens datum, den 14e oktober, 1961 sändes radioprogrammet "Tio i topp" för första gången och nästan exakt ett år senare, den 13e oktober 1962 startade "Svensktoppen". Med den bakgrunden har vi valt att använda en "tio i topp"-lista (där siffrorna 1 till 10 ingår) på våra alster

"Tio i topp" är Sveriges Radios första topplista för musik. Programmet hade premiärsänding den 14e oktober 1961 med Lill Lindfors som programledare och sedan sändes det fram till 1974 då Kaj Kindvall var programledare. Nästan 9 månader senare, den 10e juli 1962, startade "Kvällstoppen" och nästan exakt ett år senare, den 13e oktober 1962 (50 år sedan 2012) startade "Svensktoppen". Vill du veta mer om "Tio i topp" kan du läsa om detta populära radioprogram längre ner i inlägget.

Med tanke på dessa radiotopplistor har vi valt att använda en "tio i topp"-lista på våra alster och vi använder också siffrorna 1 till 10.

Vi är nog många som någon gång gjort topplistor över olika saker och ting. Att använda topplistor i skapandet är ett, av många, sätt att dokumentera våra liv och oss själva. Gör en topplista idag och gör en ny med samma tema om några år. Är de lika eller har du förändrat ditt tycke och smak?

Apropå smak. Spacegirl har listat sina favoriträtter på sin layout där hon fick användning för ett intressant papper som legat ett tag...


Sushipapperet har legat länge och väntat på en sushibild, så nu när jag hade bilden fick det bli en tio-i-topp-lista över mina favoriträtter just nu. Ja, jag ÄLSKAR efterrätt. :)
Layout av Spacegirl


Maträtter finns i otroligt många varianter och även om flera kanske sätter efterrätter överst lär ingen lista se exakt ut som någon annans lista.

Något det också finns många av är en kär klassisk blomma. Pelargonen har slagit stort på senare tid då fler och fler har denna blomma - och gärna i flera varianter i sitt hem.

En som definitivt har det är Pippin. Här listar hon sina favorit pelargoner på en blomstrande layout.


När jag såg temat tänkte jag genast: "mina pelargoner"! Jag har rätt många olika sorter och det blir ju alltid att man får sina favoriter. Så det blev en layout om dessa, och 12x12" denna gången, väldigt sällsynt för min del.
Layout av Pippin


Via mat och blomster kommer vi in på något som ligger oss nära. Inom scrappingen har många sina favoriter och klart de ska scrappas.

cri_kee valde att scrappa om sina aktuella favoriter på scrapbordet. Å ja, vi kan se delar av dem på hennes layout.


Jag fick en idé kring mina favoriter på scrapbordet då jag läste om detta tema. Jag skrev ut ett foto från ett påbörjat skapande och så gjorde jag en lista på vad jag inte kan scrappa utan...
Layout av cri_kee


Även Mahlin78 scrappade sina scrapfavoriter i fråga om verktyg och tillbehör med en digital layout.


Jag har gjort en digital layout där jag fotat mina scrapfavoriter, både verktyg och tillbehör, och sedan rankat dom från 1-10 på min lista. Jag har försökt sätta dom i den ordningen som jag tycker de representerar för mig, det vill säga att nr 1 är viktigast. Kul och se hur jag själv resonerar. :)
Digital layout av Mahlin78


Kicken fortsätter med sina favoritfärger. Hon har blandat till sin favoritnyans av just den färgen och fångat tio av dem så här illustrativt på sin layout.


Jag har gjort en layout med mina 10 favoritfärger. Jag har använt mig av akrylfärger och blandat olika färger för att få fram exakt den nyans jag tycker bäst om en viss färg i. Vissa färger blev bättre en andra. ;)

Ränderna med akrylfärgerna är målade helt slumpmässigt på pappret, det är inte så att jag tycker bäst om den färgen längst till vänster och sedan tycker jag om färgen efter den näst bäst och så vidare. Jag har istället målat dem så sätt jag tycker de passar bäst i förhållande till varandra och sedan numrerat dem efter vilken jag tycker bäst om, 1 står för bäst och 10 för den färgen jag tycker om minst. :)

Layout av Kicken


Favoriter behöver inte vara saker och ting. Det kan även vara människor eller, kanske än hellre, egenskaper och känslor som förknippas med en viss person.

frubard har använt sig av denna aspekt av topplistor och scrappat om och för någon som ligger henne nära och som, naturligtvis, är henne kär.


Den 8 april i år, blev vi farmor och farfar till en helt underbar liten tjej. Den lilla fick namnet Nelly. Det har varit en tuff sommar med pappas snabba sjukdomsförlopp och bortgång, men bara tanken på Nelly gjorde livet lite lättare att leva. Så därför var valet lätt...

10 saker som NELLY är!!!

Layout av frubard


Topplistor förekommer även som önskelistor. Snart är det jul och Lillylva har gjort ett passande kort att ge till sin personliga tomte...


Jag valde att göra en önskelista av tio-i-topp-utmaningen. Bara att fylla i och skicka till sin tomte!
Kort av Lillylva



Snälla närbilder...
Kort av Lillylva


Det är några, av många, exempel på hur det går att använda listor i sitt skapande. Sist i detta inlägg finns en länk till ytterligare ett inlägg med listor. I grunden är alla listor lika, men de varierar i stort sett oändligt i fråga om, till exempel, innehåll och utförande. Hur gör du?

Mer om "Tio i topp"
"Tio i topp" fick enorma lyssnarsiffror och påverkade helt och hållet den svenska skivförsäljningen. Programmet använde sig av direktsändning var lördagseftermiddag klockan 15.00 där omröstningar genomfördes i olika svenska städer - initialt två olika, men med tiden utökades det programmet till att omfatta tre jurystäder. På plats fick 400 människor, främst ungdomar, lyssna på låtarna och trycka på så kallade mentometerknappar för att på så sätt rösta fram veckans topplista. I etern illustrerades mentometern med ett smattrande ljud. Flera trodde att detta ljud kom från själva röstknapparna, men det var en battridriven leksakskulspruta som smattrade.

En timme innan sändning lyssnade juryn på tio nya låtar och röstade fram fem utmanare för veckans topplista. De 15 aktuella låtarna spelades upp i programmet och juryn röstade på vilka låtar som skulle åka ut ur listan. De tio mest omtyckta låtarna spelades en gång till och jurymedlemmarna valde ut varsin favorit. I praktiken fanns det ingen möjlighet att kontrollera att var och en avgav endast en röst och troligen röstade flera på flera favoriter till listan.

Det fanns en del ytterligare regler kring programmet. En regel stadgade att en artist bara fick ha en låt på listan. Trots det förekom det ibland att någon hade mer än en låt på listan och den 4e januari 1964 blev det tillåtet för en artist att ha med två låtar på listan. Den primiära orsaken till det var att testa The Beatles låt "I Want to Hold Your Hand" på grund av bandets popularitet. I december 1964 slopades tvålåtarsregeln helt och det blev tillåtet för en artist att ha mer än två låtar på listan. Detta gynnade, till exempel, Hep Stars som vid ett par tillfällen låg etta, tvåa och fyra på listan. De som hade flest låtar på listan var The Beatles. De hade 35 låtar med och 18 av dem nådde förstaplatsen. Cliff Richard hade näst flest, 21 låtar, låtar på listan.

Till saken hör att låtarna som låg på "Tio i topp" var garanterade en plats på den svenska försäljninglistan. Därför var det lite av ett måste för svenska grupper att ligga på "Tio i topp". Det hände att artister genomförde kupper mot programmet. Svenska popgrupper som togs in som utmanare för listan bokade spelningar och spelade dagen innan live i de aktuella jurustäderna för den veckan. Det hände även att band skickade sina fans till utdelingen av biljetter för att delta i juryn.

Omsättningen på listan var ofta låg varför det på dagen 11 år efter att programmet startade, den 14e oktober 1972, infördes ett åldersavdrag. Det innebar i praktiken att det var omöjligt för någon låt att ligga mer än tolv veckor på listan. Den låt som låg längst på förstaplats (10 veckor) var "Lookin' out My Back Door" med Creedence Clearwater Revival (1970).

Efter den sista sändingen av "Tio i topp" 1974 har programmet fått flera efterföljare.

Länkar
- "Tio i topp" på Sveriges Radios hemsida
- Uppslagsverk för alla låtarna på "Tio i topp"

Skrotbokens länkar
- Listor med anknytning till val av maxell - Inlägg från 2010 där vi använt listor

0 kommentarer: