Illustrationer vi ritar själv!

on 26 oktober 2012

av Pia/Pippin

Den 26e oktober 1942 föddes den svenska illustratören och serietecknaren Cecilia Torudd. Med tanke på detta har vi gjort egna illustrationer i olika alster.

Cecilia Torudd är kanske främst känd för sin figur "Ensamma mamman" som hon tecknade som en seriefigur, men hon började redan 1982 illustrera barnböcker och har under många år ritat för Kamratposten.

Ensamma mamman
Cecilia Torudd fick 1989 priset Urhunden för sin seriefigur "Ensamma mamman" som vi nog alla känner igen. "Ensamma mamman" är ingen glamorös figur utan någon som vi alla kan relatera till. Dråpliga händelser som vi alla kan bli roade av, sånt som vi ser händer i vår vardag. Det är nog ett av skälen till att hon är så populär.

Här nedan kan du se de illustrationer som vi själva gjort som en hyllning till Cecilia Torudd. Vi börjar med några läskiga, Halloweeninspirerade alster av maxell och lillylva.


Jag brukar rita diverse saker som jag använder på mina alster för att få det så som jag vill att det ska se ut. :)

Det är snart Halloween och därför valde jag att rita ett kusligt landskap. För att få det hela att matcha ritade jag även banderollen där jag stämplade texten.

Kort av maxell



Närbild med flera dimensioner...
Detaljbild av kort av maxell


Nästa på tur är lillylvas Halloweenalster.


Vad roligt det var att få teckna lite! Jag gjorde en liten zombie av en flicka.
Det blänkande är en blandning av distressink och glossy accents.

Kort av lillylva



Bildtext
Detaljbild av kort av lillylva

Sen kommer turen till Pysselina som hittat inspiration till sitt motiv från naturen.


Jag har nyligen börjat testa på det här med att rita egna motiv och färglägga. Det är himla skoj även om jag inte är någon konstnär.

Till detta temat tyckte jag att det skulle passa med ett stort löv mitt på kortet.

Kort av Pysselina



Lite glitter på kanterna har ingen dött av. :)
Detaljbild av kort av Pysselina


Vi avslutar med Pippin som även hon hittat sin inspiration i naturen med en ros.


Jag funderade länge på vad jag skulle göra för illustration eller motiv, men kom fram till att eftersom jag gillar blommor och speciellt rosor väldigt mycket och inte har nån sån riktigt bra stämpel, så ritar jag en själv.
Så blev det och ett gratulationskort av det.

Kort av Pippin


Vad har du själv för relation till Cecilia Torudd och "Ensamma mamman"? Och brukar du rita nåt själv eller hjälpa barnen med det kanske? Visa oss gärna det du skapat.

Skrotbokens länkar
- Doodling eller telefonklotter av maxell - Inlägg från 2011 där vi doodlar och ritar själv
- Varm embossing - Embossingpenna av Bi och maxell - där det finns egenhändigt ritade motiv.
- Påskfordon av maxell - där Bi ritat ett påskfordon.
- En tråkig dag? av Birgitta/Bi - där Pippin ritat påskrelaterade illustrationer.

0 kommentarer: