Välkommen på kaffe!

on 6 februari 2014

av Birgitta/Bi

Idag är temat för dagen i allra högsta grad egocentrerat då jag på min födelsedag passar på att bjuda in till kaffekalas. Dagen till ära har vi skapat alster som alla har det gemensamt att de; på ett eller annat sätt, har färgats in med kaffe. Dessutom har vi letat efter GAMLA skatter som ges nytt liv.

Att använda olika livsmedel för att färga in eller stämpla med har vi visat förut men det tål att upprepas då det ger sådana härliga effekter. Just kaffe och te ger väldigt fina lite gammaldags sepiafärgade toner. Länkar till tidigare inlägg där vi visar på tekniker finns som vanlig nederst i detta inlägg.

Från att ha varit en riktig kaffemoster har jag nu helt gått över till att dricka te men i scrapsammanhang spelar det mindre roll då båda fungerar bra att använda vid infärgning. Idag är det dock bara kaffe som bjuds. Med ålderns rätt; fem femma idag, tycker jag att vi ska uppmärksamma det gamla, det där som blir över, skräpet och sånt som man hittar som trots allt kan vara bra att ha. ;)
Pippin får inleda med ett gratulationskort.


Jag har gjort egna sidenblommor färgade med kaffe. Jag klippte ut blommor av fodertyg och blandade kaffe och trälim. Limmet gör att blommorna inte repar sig. Jag doppade blommorna i blandningen och lät torka. Sen skrynklade jag ihop dem, satte dem tre och tre och sydde till i mitten och satte dit en pärla. Jag passade också på att färga in lite spets och seam binding i kaffe.
Mitt återanvända är bakgrundspappret som är påsen som det låg clearstamps i.

Kort av Pippin

Riktigt läckra blommor och dessutom en återvinningsprodukt då de kommer från ett gammalt fodertyg!
Så är det dags att mala kaffebönorna och sätta på kannan.


Jag började med att blanda pulverkaffe och vatten i en tom mistflaska som jag sprayade över min kraft cardstock. Sprayade rikligt med kaffe och sedan tog jag en kaffekopp och stämplade ringar i kaffet.
Jag har återanvänt ett brunt band från en tröja. Ett sådant band som brukar finnas för att tröjan inte ska ramla av galgen. Jag har även återanvänt en gammal knapp som jag köpt på loppis.

Kort av cri_kee

De där banden som sitter i kläderna är verkligen bra till mycket. Många färger finns det också och ibland är det ett svårt avgörande om de ska få sitta kvar så tröjan håller formen på galgen eller om den gör mer nytta i scraphörnan. Här hemma blir det ca 50/50 i besluten men jag har järnkoll på färgerna för den händelse behovet av en viss färg dyker upp. ;)
Nu ytterligare ett kort, detta kommer från Hozzan som har använt kaffet till att måla med.


Jag gjorde en gegga av frystorkat kaffe och målade en ram runt stämpelmotivet och en fusksöm runt kanterna på kortet.
Mitt återvunna material är baksidan av den prickade tejpen, det som man annars slänger.

Kort av Hozzan

Ännu ett dekorativt "skräp" som scrapparen får över. Den vakne finner nya material hela tiden.
Om Mahlin78 är sent ute eller tvärtom ute i god tid ska jag låta vara osagt men hon får i alla fall avsluta dagens inlägg med en julhälsning som naturligtvis även den fått smaka på kaffet.


Jag lade min spets och mina blommor i lite kaffe under en kortare stund, innan jag lät dom torka på en bit hushållspapper. Ytterligare ett julkort blev slutresultatet.
Kort av Mahlin78

Tack för att du ville vara med på vårt lilla kafferep. Har du färgat in med kaffe eller har du en lysande idé på material som kan återanvändas? Ta chansen att lämna en kommentar (med fungerande direktlänk till egen blogg eller liknande) i detta inlägget eller mejla till Skrotboken, adress till höger på denna sida. Lämna en länk till ditt alster så vi får se hur just ditt bidrag blev för delat glädje är ändå dubbel glädje.

Skrotbokens länkar
Kaffe- kaffetåren den är bra ... av Bi, 2010
Att färga in med kaffe ... av maxell, 2010
Höstskörd av ElinÅ, 2011
Vi skapar om och med årets skörd av Bi, 2010
Sökresultat som visar en sammanfattning av länkar till alster skapade "utanför lådan" - här finns många udda dekorationer

0 kommentarer: