Ett trefaldigt leve!

on 5 oktober 2013

av Pia/Pippin

Idag, den 5 oktober, är det WCMD (world cardmaking day), alltså den världsomfattande kortmakardagen. Imorgon den 6 oktober, är det gräddtårtans dag. Inspirationsbloggen Skrotboken fyller dessutom fem år nu i oktober, så vi kombinerar dessa dagar med att göra födelsedagskort till en femåring med något gräddigt på. Fiffigt, va'! Vi har dessutom använt oss av någon tutorial som finns publicerad i denna blogg.

World cardmaking day startade i USA år 2006 av tidskriften Paper Crafts för att förena alla kortmakare inför den brådaste kortmakarperioden, inför jul. Detta blev en så stor succé att man beslöt att hädanefter göra denna dag till hela världens kortmakardag när alla kortmakare, tillverkare och distributörer kan förenas tillsammans. WCMD firas alltid första lördagen i oktober, i år alltså den 5 oktober.

Gräddtårta till ett födelsedagsbarn
Den första söndagen i oktober firas varje år Gräddtårtans dag, i år alltså den 6 oktober. Ursprunget är lite oklart, men syftet är nog gott.

Den 20 oktober, å andra sidan, har vi en 5-åring att fira, nämligen Skrotboken. Det första inlägget gjordes den 20 oktober 2008, dvs för fem år sedan. Länk till detta inlägg finns längst ner. Vi hoppas att ni haft stort nöje att läsa våra inlägg som gjorts under dessa fem år och att ni inspirerats till egna alster.

Här kommer nu våra alster vi gjort till detta tema. Vi börjar med Kosepute som gjort ett gulligt kort.


Jag har använt mig av Cruss fina beskrivning på ett kort med Z-vikning.
Muffinsen på kortet har fått ett lager snöpenna på sig som ser ut som grädde när man värmer det med embossingfönen. Som strössel har jag använt gloss-gelpennor.
Länk till tutorial finns längst ner i inlägget.

Kort av Kosepute


En närbild på det gulliga motivet.
Kort av Kosepute

Här kommer nästa kort i kavalkaden, av Pippin.


Jag använde den första tutorial jag gjorde för Skrotboken 2010, när jag var ny här. Känns som så länge sen. Tutorialen var på kaffefilterblommor och jag gjorde en ganska liten variant som jag satte på mitt kort. Som motiv på mitt kort dammade jag av en stämpel som jag inte använt på åratal. Tyckte den passade bra eftersom flickan håller i en gräddtårta. Jag använde Pearl Maker på tårtan för att efterlikna grädden.
Länk till tutorial finns längst ner i inlägget.

Kort av Pippin

Som avslutning kommer här Spacegirl med sitt kort.


Ett födelsedagskort till jubilaren skrotboken, jag har använt mig av en resistteknik, där jag först embossat papperet med ett transparent embossingpulver och sen målat över det, här med guldfärgad inkagold. Är det jubileum så är det. ;) Sen har jag använt mig av ett tårtpapper som är gräddfärgat, ett muffinspapper, skumbokstäver, utstansade fjärilar och några halvpärlor.
Länk till tutorial finns längst ner i inlägget.

Kort av Spacegirl


Kom nu ihåg att fira både kortmakeridagen och Gräddtårtans dag. Har du själv inspirerats av något vi publicerat i Skrotboken? Berätta gärna för oss genom att lämna en kommentar.

Skrotbokens länkar
Skrotbokens första publicerade inlägg från 20e oktober 2008
Skrotbokens första publicerade inlägg med alster från 20e oktober 2008
Mall z-kortsvikning av Chruss
Nejlikor av kaffefilter - tutorial av Pippin
Tutorial - tona ner och lyft färg del 2 av Bi och maxell, innehåller bland annat en beskrivning av resist med varm embossing.
Länk till tidigare publicerade inlägg i samband med WCMD
Fettisdag av Bi - Inlägg från 2010 med gräddig koppling.
Tunn snö i februari! av Pippin - Inlägg från 2013 med vintersnötema inspirerat av fastlagsbullens vita och delvis gräddiga delar.
Våfflor i stora lass av maxell - Inlägg från 2009 med gräddiga alster där det även förekommer gräddiga motiv.
Med en enkel tulipan av pyssellina - Inlägg från 2012 med födelsedagstema
Med en enkel tulipan, 2 av Bi - Inlägg från 2012 med födelsedagstema

0 kommentarer: