En mustig höstmåltid!

on 16 oktober 2013

av Pia/Pippin

Oktober och hösten är som vi alla vet skördetider och full av underbara höstiga färger. Vi har därför skapat med mustiga höstfärger och där använt oss av en krydda. Den 16 oktober är det ju också FN:s World Food Day och samma dag Världshungerdagen. Den 17 oktober infaller också Måltidens dag. Därför faller det sig ganska naturligt att skapa något som har med mat att göra.

World Food Day firas den 16 oktober varje år till åminnelse av grundandet av FNs livsmedels- och jordbruksorganisation. Samma dag firas också Världshungerdagen där syftet med dagen är att öka medvetenheten om hunger- och fattigdomsfrågor. Enligt den senaste beräkningen (2010) lider ca 925 miljoner människor av kronisk undernäring och hunger. De största antalet finns i Asien, men det är i Afrika som hungern minskar långsammast och man räknar med att ca 30% av befolkningen hungrar.

Måltidens dag
Måltidens dag, som alltid infaller den tredje torsdagen i oktober, i år den 17 oktober, är ett initiativ från föreningen Låt måltiden blomma. Föreningen arbetar på ideell basis med att ge måltiden en mer lustfylld status och uppmärksamma det hälsosamma möjligheterna att samlas i lugn och ro runt ett dukat bord.

Här nedan följer de alster vi gjort till detta tema. Vi förklarar också varför och hur vi använt den krydda som vi gjort. Först ut är Mahlin78 som gjort en härlig layout.


Kaffe! Älskar det! Men att bara dricka det med mjölken varje gång är tråkigt kan jag tycka, så för att piffa upp det pudrar jag gärna mitt kaffe med kanel eller ett uns vaniljpulver. Eller så tar jag i lite, lite redan när jag brygger kaffet. Enkelt och gott! Och så luktar ju både kanel och vanilj så himla gott
Layout av Mahlin78

Nästa alster kommer från Hozzan som gjort ett härligt höstkort.


Jag har gjort ett kort i mustiga höstfärger. Jag blandade i stjärnanis bland mina blommor som dekoration.
Kort av Hozzan

Som avslutning kommer här Chruss med ett mumsigt receptkort. Inte dumt alls!


Min mustiga måltid...blev en efterrätt istället i form av äppelpaj. Kanelen är en favoritkrydda och den i en torkad variant finns ovanför receptet. Givetvis måste man ju smaka på äpplena innan eller under tiden...eller hur?
Receptkort av Chruss

Hur ser din mustiga höstmåltid ut? Vid den här tiden på året skördas ju alla underbara grönsaker, rotsaker och frukt, och man kan verkligen frossa i allt härligt!

Skrotbokens länkar
Med underbara dofter av jul... av Bi
Något att ta med sig av Anki
Gul jul med flera alster med julkryddor bl a saffran av Bi
Kanelbullens dag 2009 - del 2: Vi skapar av maxell

0 kommentarer: