Muminhuset inspirerar ...

on 27 juni 2013

av Birgitta/Bi

"Är det jordens undergång? frågade lilla My nyfiket.
Allra minst, sa Mymlans dotter.
Försök bli snäll om du hinner, för nu ska vi nog snart in i himlen allihop.
Himlen? upprepade lilla My. Måste vi in i himlen? Och hur kommer man ut därifrån?"
Idag; år 2001, lämnade Tove Jansson jordelivet. Skrotboken uppmärksammar hennes författarskap genom att inspireras av Muminhuset som står uppbyggt i Muminvärlden i Nådendal.


Tove Jansson; som var den äldsta i syskonskaran, föddes 1914. Uppväxten i ett konstnärshem, som dotter till skulptören Viktor Jansson och tecknaren och illustratören Signe Hammarsten Jansson, präglade Tove Jansson och det stod tidigt klart att även hon ville följa den konstnärliga banan. Redan som femtonåring lämnade hon hemmet i Helsingfors och utbildade sig till bildkonstnär och illustratör bland annat vid Konstfack i Stockholm.
Under uppväxten tillbringade familjen sina somrar på Blidö i Stockholms skärgård. Blidö som senare kom att utgöra modellen för Mumindalen i Tove Janssons böcker om Mumintrollen.

Mumintrollen
Tove Jansson började tidigt att parallellt med bildkonsten att skriva, enligt egen utsaga först mest på lek men sedermera blev det lika viktigt att skriva som att måla. I Muminböckerna möts dessa båda och samspelet mellan text och bild utvecklas till fulländning. Muminböckerna har vid det här laget översatts till 43 språk.

Den första muminboken, Småtrollen och den stora översvämningen utkom 1945. Boken skrevs några år tidigare, som en motvikt till krigets mörker och tristess. Hon tog sin lilla arga signaturfigur från skämtteckningarna i Garm och gjorde honom till huvudperson.
Muminfamiljen utgörs av det nyfikna Mumintrollet, den lugna Muminmamman och den självupptagne Muminpappan, som tillsammans bor i den vackra idyllen Mumindalen i ett högt, cylinderformat blått hus som Muminpappan för längesedan själv har byggt. Andra figurer; som var och en har sin karakteristiska personlighet, är till exempel Sniff, Lilla My, Snusmumriken, Snorkfröken, Hemulen och Filifjonkan. Många är de barn och vuxna som - är/har varit/fortfarande är - rädda för Mårran.

Skrotboken inspireras ...
.. idag av nedanstående foto av Muminhuset då vi skapar.


Muminhuset som det är framställt i Muminvärlden i Nådendal.
Foto som är fritt att återpublicera

Samara får inleda med sin presentation av Muminfamiljen som snart får en ny värld att vistas i.


Jag har alltid älskat böckerna om Mumin, och för ett tag sen köpte jag ett set med hela Mumingänget och deras hus.
På bilden står de uppställda på min Ipad, men jag tänker skapa en värld åt dem på ett litet bord, jag tänker mig grön filt som gräsmatta, lite stenar osv. På vintern kan bomull få bli till snö.

Jag passade på att använda upp lite spillpapper och utstansat till den här utmaningen.

Layout av Samara

Som regel går Muminfamiljen i ide på vintern men som vi alla vet är regler till för att brytas och undantagsvis tar de sig en sväng utomhus även om vintern, i alla fall i boken Trollvinter.
För att uppskatta att vara utomhus under vintern behöver man ha ett varmt och ombonat hem att komma in i.
Till alla er som kommer att flytta eller skaffa hus följer här en kavalkad med flyttkort. Det är inte ju inte en helt osökt association till fotot på Muminhuset.


När jag såg inspirationsbilden så fick jag äntligen tillfälle att skapa ett kort till ett brorsbarn som blivit med hus.
Kort av Hozzan

Ett kort med en mycket tänkvärd text. Även Pippin och Chruss har funnit inspiration till flyttkort. Chruss inventerade sin stämpelsamling och fann en stämpel som verkligen är "spot on".


När jag såg Muminhuset så tyckte jag det direkt passade in på den här hatten!
Kort av Chruss

Där fick vi även med en association till Muminpappans hatt.
Pippin skickar en färgstark hälsning som är minst lika färgsprakande som karaktärerna i Muminböckerna.


När jag såg bilden, kom jag att tänka på en kul stämpel jag har i min ägo. Den använde jag och gjorde ett flyttkort.
Kort av Pippin

Som avslutning bjuder jag på ett kort som antingen kan lämnas till den som man tycker flyttar lite för långt bort eller kanske till ett rymdintresserat barn som fyller år. ;)


Min tolkning av Muminhuset fick bli ren inspiration tagen ur formen på huset, som i mina ögon minner om en raket. Den halvMÅNEformade bron gav även den inspiration. Gissa hur! ;)
Kort av Bi

Som avslutning citerar jag Tove Jansson i avslutningsfraserna i Vem ska trösta Knyttet?
"... Jag längtar efter havet som jag aldrig har fått se och att samla vackra snäckor är en underbar idé! De reste redan samma natt i filifjonkans båt och alla homsor hurrade och skrek och bar sig åt, nu gungar glädjelampor över havet var man ser, nu tröstar vi varandra och är aldrig rädda mer!" ...
Ta vara på varandra och gläds över sommaren och naturens alla underbara skatter!

Länkar
Wikipedia om Mumintrollen


Skrotbokens länkar
Här finner du olika länkar till Skrotbokens inlägg där Vi har inspirerats av ...

0 kommentarer: