Tunn snö i februari!

on 12 februari 2013

av Pia/Pippin

Nu är vi inne i februari månad, som förr kallades för göjemånad. Detta ord göj kan tydas som ett ord som betyder tunn snö. Med anledning av detta har vi skapat alster där vi använt någon typ av snö.

Som jag skrev här ovan så hette februari förr göjemånad i Sverige. Ordet "Göj" är sannolikt samma ord som det gamla isländska gói, som även kan skrivas gæ, vilken eventuellt betyder "tunn snö" eller "spårsnö". Det är eventuellt också släkt med det grekiska ordet chion som betyder snö. Göjemånad kan med föreliggande tolkning översättas med snömånad.

I nordisk mytologi associeras namnet med Goe, som var dotter till kung Torre som i sin tur var son till Snö den gamle. Torre var enligt mytologin kung av Gotland, Kvänland och Finland. Kvänerna offrade åt Torre och uppkallade nuvarande januari efter honom - torsmånad eller torremånad. Enligt mytologin försvann dottern Goe spårlöst och kvänerna flyttade fram offertidpunkten en månad och döpte samtidigt nuvarande februari till göjemånad.
Senare återfanns Goe som blivit bortrövad.

Fler vita täcken
Under februari infaller också fettisdagen - tidigare den vita tisdagen. I år 2013 är det den 12e februari som gäller. Med bakgrund av snömånaden med denna vita dag så kombinerar och associerar vi temat även till fastlagsbullens pudersnötäcke av florsocker och (snö-)grädde.

Här får vi se vad tjejerna hittat på till detta tema.
Vi börjar med några härligt snöiga layouter, där Cissi får inleda med sin.


Fotona är tagna en snörik vinter när vi var och matade änderna vid Strömmen i Norrköping. Det var säkert hundratals änder som flockades runt oss.

Jag valde att figurklippa bilderna och skapa en vintermiljö runt dem. Snöiga detaljer i olika skepnad finns på layouten. Glittriga snöstjärnor av olika material lite här o där. Bakom änderna har jag strött lösglitter över lim som glittrig snö på tårtpapperna och i förgrunden finns en snödriva gjord av gasväv som jag smetade in med glittersnow med hjälp av en spatel. Glittersnow är en slags vit krämig pasta som har pärlemorskimmer.

Layout av Cissi



Snöiga närbilder
Layout av Cissi

Här har vi en layout av maxell där snötemat syns tydligt. Hon har använt en teknik att färga in papper med snö. Om du vill prova detta finns en länk längst ner i detta inlägg.


Grunden för denna layout är ett papper som jag färgat in med hjälp av snö. Jag gillar detta papper som visar både hur det blir när när pappret blir riktigt vått av snön som smälter och hur det blir när snön smälter fortare och inte väter hela ytan. I det förra fallet färgas större ytor in av den tillförda färgen medan kristallmönster bildas i det senare fallet. Även boksidan är färgad på samma sätt.

Utöver det har jag använt salt på tre cirklar som jag byggt ihop till en snögubbe och jag såväl bokstavsstickers som utstansade snöflingor har målats med snöpenna.
Ja, snö kan användas och förekomma på flera sätt på ett alster och den här tiden på året är det mycket passande. :D

Layout av maxell



Snökristaller i närbild
Layout av maxell

På nästa layout av cri_kee har vi också naturens snö som motiv.


Jag har gjort en sida i mitt decemberalbum. Den 15 december var jag ute och gick... härligt väder och underbara snötäckta granar överallt.
Jag har använt snöpenna på fotots granar och i titeln.

Layout av cri_kee

Till sist har vi en härlig färgstark layout av Kosepute som handlar om julen, som ju brukar vara vit av snö på de flesta ställen i Sverige.


Jag har gjort en layout om julen 2012.
Med tanke på all färg och mönster runt fotona behövdes en fotomatta för att lyfta fotona lite. Istället för cardstock har jag dragit en tunn sträng med snölim som jag värmt med embossingfönen för den upphöjda, fluffiga ytan.

Layout av Kosepute



Fluffig snö i närbild
Layout av Kosepute

Här följer nu några kort med snöiga inslag. Bi har gjort ett härligt kort med en urgullig ren på skidor.


Fick äntligen använt stämpeln som säkert legat i två år och väntat på att få komma fram. Ett reafynd som bara blivit "bortglömt".
Bakom motivet en cardstock som fyllts med små plastflingor av den typ som brukar få vara snö i julskyltningar. Just dessa kommer faktiskt från en julskyltning som höll på att plockas undan. Jag lyckades flirta till mig lite av snön men den finns även att köpa i små påsar.
Det gnistrar och glittrar riktigt mycket i verkligheten. En riktigt kul effekt.

Kort av Bi

Nästa kort i högen är från Chruss som mer är inne på snögubbar.


Det är dags att börja med julkorten för 2013 nu eller vad säger ni?
Här har vi en lite småskitig snögubbe som är väldigt charmig. Snö från en snöpenna som känns lite glansig/blöt när man rör vid den.

Kort av Chruss



Blötsnö?
Kort av Chruss

Vi avslutar kortkavalkaden med ett kort av mig (Pippin), även jag har använt mig av metoden att färga in papper med hjälp av snö.


Jag använde ett av pappren som jag färgade in till att göra ett kort. Jag stämplade och embossade lite granar i blått och lade sen på lim och konstsnö i form av små gryn.
Kort av Pippin



Jag tyckte att metoden att färga in akvarellpapper med hjälp av snö lät väldigt spännande. Så jag testade det och använde distress refills och glimmer glam som jag hällde ut på snön. Jag hade ett papper under och ett papper över och lät sen snön smälta. Detta blev resultatet.
Färgade papper av Pippin


Hur ser det ut hemma hos dig? Är februari snömånaden där du bor eller är det enda snötäcket du ser den som finns uppepå fastlagsbullen?

Skrotbokens länkar
- Tutorial - Färga in papper med hjälp av snö av Bi och maxell
- Gnistrande vintervitt av maxell
- Vi skapar från samma bild - nummer 2 av Bi - Innehåller gnistrande vit vinterinspiration och en utmaning
- Än är det vinter kvar - Vinterns tittskåp av Bi och maxell
- Se kristallklart - skapa kring snö och vinter av maxell

0 kommentarer: