av Pia/Pippin

I samband med ovanstående inlägg om pappersdekorationer till julens bordsdukningar kommer här en tutorial på servettringar av toarullar.

Här en bild där jag dukat med mina servettringar. Mina servettringar har julmotiv, men det går ju lika bra att använda till alla olika tillfällen när man vill duka fint. Det kan ju bli fantastiskt fint att använda somriga, blommiga papper och dekorationer, till exempel vid midsommar.


Dukning med servettringar
Servettring av Pippin

Den färdiga servettringen.


Dekorerad servettring
Servettring av Pippin

Det är väldigt enkelt att göra dessa servettringar.
Här nedan följer en beskrivning.

Du behöver:
- tom toalettpappersrulle
- sax eller skalpell
- mönstrat papper
- lim eller dubbelhäftande tejp
- olika valfria dekorationer.
Dela toarullen mitt itu (blir ca 5,5 cm bredd) eller den bredd du själv föredrar. Jag tycker det är enklast att göra ett snitt med skalpellen och sedan klippa med en sax runt. Mät gärna och sätt små märken där du ska klippa eller skära.


Material till servettring
Servettring av Pippin

Skär till papper så att det täcker toarullen och blir en kant utanför som du kan vika in. Till mina servettringar blir det bitar som är 15,2 cm (12 tums papper delat på hälften) gånger 7,5 cm.


Tillskurna papper med dekorationer.
Servettring av Pippin

Nästa moment är att sätta fast pappret på rullen. Då kan man antingen välja att lägga dubbelhäftande tejp på rullen och fästa pappret med. Så gjorde jag. Eller också kan man limma.


Limning av papper på rullen.
Servettring av Pippin

Innan man viker och och limmar eller tejpar kanterna ska man klippa små jack i papperskanten ända in till själva rullen. Annars blir det väldigt svårt att vika in kanten. Limma eller tejpa sedan kanten.


Klippning av kanterna
Servettring av Pippin

Sedan är det fritt fram att dekorera din servettring. Jag har gjort julstjärnor av passande papper som jag limmat på samt lite blad, ett band som jag gjort en rosett av samt en god jul-hälsning.


Dekorerad servettring
Servettring av Pippin

Passa på att duka fint nu till jul. Dessa servettringar gör man snabbt och lätt och de är riktigt roliga att göra. Man kan ju till exempel göra olika till alla gäster.
Lycka till!

Skrotbokens länkar
Vi pyntar julbordet med pappersdekorationer av Pippin
Tutorial - Pappertetra av cri_kee

0 kommentarer: