Stjärnjul

on 16 december 2012

av Mahlin78

Idag visar vi valfritt julalster där vi använder minst en stjärna, detta med anledning av att den 16 december för 35 år sen, det vill säga 1977, hade filmen Stjärnornas krig svensk premiär, samt att det snart är jul. Filmen med stjärnor associeras till en - alltid lika aktuell - stjärnjul.

Vad är då en stjärna? Den första tolkningen som dyker upp är att det är en himlakropp av plasma, och att solen är den närmsta stjärnan från jorden sett. De stjärnor vi ser på kvällen och natten är egentligen ljusföroreningar.

Ordet stjärna innebär även flera olika betydelser. Den vanligaste är Davidstjärnan, som är judendomens symbol. Vidare ska vi inte glömma adventsstjärnan eller julstjärnan.

Filmen Stjärnornas krig blev efter sin premiär snabbt ett världsomfattande populärkulturfenomen och dess succé ledde till två uppföljare. Vidare har filmserien resulterat i serietidningar, böcker, tv-spel och datorspel.

Stjärnalster
Nog ordat om stjärnor, dags att kolla närmare på dagens stjärnklara alster. Först ut är Bi som gjort en guldig origamistjärna.


En origami stjärna som kan användas till mycket. I och med att den är ganska platt passar den extra bra på till exempel kort.

Till dessa stjärnor passar det bra att använda paketpapper vilket är särskilt lämpligt om du vill återanvända gamla papper. Pappret behöver inte vara helt slätt bara du använder en kvadrat.

Origamistjärna av Bi

Nedan visas ett par förslag på vad en sådan stjärna kan användas till.


Ett par lämpliga användningsområden kan vara som dekoration på paket eller kort. (Här bara som demonstration - inte som färdigt resultat.)
Förslag på användningsområden av Bi

En annan stjärna har, av maxell, fått en "nygammal" glittrande skrud.


En vanlig vit adventsstjärna är självklart vacker i sig, men i år bestämde jag mig för att göra något av och med den. Jag satsade på en personlig prägel och letade reda på julnummer av lokaltidningen från när stan brann.

Jag valde två nummer som jag skrev ut, klippte delar av, färgade in och skrynklade i omgångar, glittrade till samt klistrade fast alla 28 (!) papper på min vita adventsstjärna.
Altrad adventsstjärna av maxell

Vi fortsätter på det glittrande temat.


I år har jag haft dille på grått på mina julkort. För ett par år sedan köpte jag bandet med silverstjärnor, och det passar perfekt till det gråa.
Kort av Kosepute

Samara visar hur ett snabbt fixat kort kan se så arbetat ut.


Jag gjorde ett enkelt stilrent kort, i en lite mindre storlek.

Ett papper med stjärnor som jag tog en liten bit av och vände åt andra hållet, chalkade kanter och sen glitterlim på alla stjärnorna.

En söt vintagebild på det, och kortet var klart snabbt, det tog mig bara ca 10 minuter att göra.

Kort av Samara

cri_kee har valt att göra en layout med maskade stjärnor.


Jag började med att ta fram min stjärnmask och distressade gröna stjärnor mot det gröna bakgrundspapperet. Under fotot har jag använt mig av lager på lager med osteklut, en stjärna, en doilie och en tag. Jag har använt juteväv under en del av titeln, ett material som passar bra till julen.
Layout av cri_kee

Mahlin78 har jobbat med stjärnor i flera lager.


Även fast pappret är fullt med julstjärnor ville jag förstärka dom med flera stjärnor i form av rub-ons.
Kort av Mahlin78

Ett snyggt stämpelmotiv och mycket lediga ytor på kan vara riktigt snyggt och effektfullt på ett kort.


Superenkelt kort, en kortbas, en stämpel med en stjärna, embossing ink och embossingpulver fine detail gold.

Det enda man bör tänka på är att ha ett slätare papper för då kan motivet inte spricka upp och gå sönder så lätt.

Fotat lite snett för att ljuset inte ska spegla sig i det embossade.

Kort av chruss

Som sista "riktiga" alster visar vi ett riktigt läckert stjärnkort i dubbel bemärkelse.


Ett annorlunda stjärnkort, med en utstansad stjärna på insidan. Jag gillar kort med annorlunda vikningar, och det här är bara en i mängden ...
Kort av frubard

Kortet ur en annan vinkel som visar mer av dess design.


Bild ur en annan vinkel.
Kort av frubard

Inläggets sista alster är en föraning om vad som kommer att visas upp imorgon här i bloggen.


Om man gillar att vika saker kan man göra denna fina stjärna i fem delar. Mer om hur man gör den kommer i morgondagens tutorial.
Blivande stjärna av Pyssellina


Nu hoppas jag att ni inte har blivit bländade av alla stjärnklara alster. Imorgon kommer vi visa upp en tutorial om hur du gör den stjärnan Pyssellina visar upp här ovanför. I övermorgon visar Bi sin stjärnvikning. Dessa vill i alla fall inte jag missa!

Skrotbokens länkar
- Ska vi byta grejer - Sams byteshandel del 3 av Sam - Inlägg från 2011 där vi skapar julalster utifrån exakt samma material och en quillad snöstjärna ingår i materialet
- Gläns över sjö och strand av Bi - Inlägg från 2011 där vi skapar om och med stjärntecken
- Tutorial - Julstjärna i lager på lager av Mahlin78
- When you wish upon a star av Bi - Inlägg från 2010 där vi skapar om och med stjärnor


0 kommentarer: