Välkomnande dörrkrans

on 4 december 2009

av Birgitta/Bi

Det finns några saker jag gärna vill ha klara till första advent. Det är putsade fönster, adventsstjärnor uppsatta, adventsljusstakar framme både i fönster och på bordet, en nybakad adventskaka och sist men inte minst en dörrkrans på ytterdörren.
Hur många av dessa hann jag med i år, tror du?


Som vanligt får jag hålla mig nöjd om jag har klarat av en eller två av de uppsatta målen. Jag undrar vad det är som gör att tiden alltid går fortare så här års? =)
Vi har i alla fall ljusstakarna framme och ett av nio fönsterpartier är putsat och klart men så mycket mer blev det inte inför den första advents sönddagen men ännu har julen inte passerat så det går fortfarande att bocka av på listan.

Krans till ytterdörren
Jag tycker det är mysigt när dörrkransarna dyker upp och ger lite extra stämning även åt exteriören av bostaden. Igår fick jag årets krans färdig.
Jag har valt göra en enkel krans för jag antar att det är fler än jag som känner av stressen att hinna med.

Detta behöver du
En halmkrans (finns färdiga om du nu inte vill binda din egen)
Grön mossa
Blomstersnöre
Metalltråd
Dekorationer efter tycke och smak


Fjolårets halmkrans hänger med även i år till dekoration väljer jag utöver mossan att använda en ängeldekoration i rostig plåt och några taklökar från trädgården.
Dörrkrans av Bi

Glöm inte att lägga ut en tidning eller liknande på arbetsytan - det blir skräpigt.
Jag börjar med att fästa metalltråden runt halmkransen och lägger sedan på en bit mossa. Jag låter baksidan vara lite mindre täckt eftersom det gärna bli lite tjockt annars. När mossan är på plats så att den väl täcker de ytor som syns så virar jag fast den med metalltråden. Fortsätt likadant tills hela kransen är täckt.

Om du har en dekoration som skall hänga inne i kransen så kan det vara lättare att fästa den innan du täcker ytan med mossa.

När kransen är täckt av mossa tar jag och virar snöret runt kransen som dekoration. Jag har valt att göra det på fyra ställen och med ganska breda partier men det kan man naturligtvis göra precis så som passar en själv bäst. Ev. kan man behöva limma fast snöret på baksidan med en limpistol.

Dags att dekorera. Tag fram fantasin coh fäst de dekorationer du helst vill ha med eller lämna den sådan den är med bara mossa och band/snören. Det är effektfullt nog.


Den färdiga kransen.
Dörrkrans av Bi

Tack vare att jag använde mossa istället för gran eller annat material att täcka kransen med så tog hela projektet från start till slut mindre än en timma. Det passar mig just nu.
För ännu mer inspiration titta också på den dörrkrans Tiggy gjorde förra året. Varför inte passa på att gå igenom hela förra årets Julklappsstuga - där finns massor av inspiration. Följ länkarna nedan.

Har du en bra idé på hur man gör en gran eller har du skapat något där granen får vara "huvudperson"?
Vi kommer redan på söndag att presentera lite alster med granar och då vore det extra roligt om vi även fick presentera ditt alster. Skicka in ditt bidrag till skrotboken(@)gmail.com glöm inte ta bort parentesen. Vi ser helst att bilden är max 700 pixlar hög/bred.

Du har väl inte missat att vi finns på facebook också? Välkommen att titta in till oss där också - skriv gärna något i diskussionstråden.

Skrotbokens länkar
Gör din egen dörrkrans av Tiggy
Julklappsstugan 2008

0 kommentarer: