Hanami

on 22 maj 2009

av Metal_Minish

Hanami (japanska; att beskåda blommor) är en japansk tradition, som äger rum då körsbärsträden, sakura, blommar.

Nuförtiden firas den med vänner och familj genom att man tillsammans går till en park eller annan plats där träden finns, och har picknick under sakurablommorna. Blomningstiden varierar beroende på var i Japan man befinner sig, oftast från mitten av januari till början av maj.

Sakura ses som en lyckosymbol och representerar kärlek och ömhet, och är också representant för våren. Då den enbart blommar ett par dagar, ses den också som en påminnelse om det förgängliga men vackra i livet. Det finns över 200 arter bara i Japan, den vanligaste är Prunus × yedoensis, Somei Yoshino, vars blommor är nästan helt vita med en svag ton av rosa.

I Sverige blommar sakura kring april-maj, och kan ses i diverse parker och trädgårdar. Hanami kan firas, mest på skoj, bland de få svenska manga/Japan-föreningarna, men annars är det för de flesta ett okänt fenomen.

Vi på Skrotboken firar sen svensk hanami genom att bjuda er på dessa alster, där vi skapat inspirerat av körsbärsblom, och använt oss av kontraster.


Min kusins dotter är söt som en liten blomma, så därför passade en bild på henne till denna lo. Jag har aldrig sett körsbärsblommor i verkligheten, men kikade lite på nätet och ritade sen upp en mall. Jag har klippt ut blommorna ur mönster papper från Chatterbox gamla serie. Eftersom vi skulle använda oss av metall som en kontrast, så vart det ju bra med en massa öljetter på blommorna. Äntligen fick jag lite användning för dom också. :D
Layout av Carola



Jag har gjort en körsbärslayout som visar skillnaden mellan det romantiska ljusa pappret med blommorna och de färgstarka fyrkantiga "fotomattorna".

Den lilla blingtråden som hänger under fotot är en bit av en prydnad som satt på ett par jeans.

Layout av Sam



I denna layout har jag använt mig av kontrasterna mellan mörkt och ljust; den mörka stammen och de ljusa blommorna, mellan underifrån och ovanifrån i fotona samt motsatsförhållandet i upp och ner som fick bli en del av "titeln".
Layout av Birgitta/Bi



Jag älskar körsbär, både att äta dem och att känna doften som duschcreme med mera.

Min man planterade ett körsbärsträd i vår trädgård i fjol, fast det egentligen är fel växtzon. Mot alla odds överlevde trädet, fick blommor och även några bär.
Att fåglarna sen åt bären innan de blivit mogna är ju en annan sak, jag fick iallafall se och känna doften av blommorna. Förhoppningsvis får jag några bär i år.

Layout av Samara



Nere i Skåne har vi fått avnjuta körsbärsblommorna ett bra tag nu, och i början av maj var de som allra vackrast!

I denna layout läggs fokus på de livfulla blommorna, och dess rosa färg i kontrast mot en neutral och tom bakgrund. Dessutom lät jag grenen från körsbärsträdet i fotot fortsätta utanför.

Layout av Metal_Minish



Vi har mängder av växter i vår trädgård. Ett av dem är ett körsbärsträd. I slutet av maj står det i full blom och lyser upp vår tillvaro. Vi har ännu inte fått någon skörd på grund av att det blivit angripet. I år har vi gjort vissa handpåläggningar och vi hoppas att de fungerar...

Jag har arbetat med kontraster genom att markera vita kanter på det mesta och "lekt" med den dova kontrasten mellan de två målade färgerna. Samtidigt har fotona mörka toner medan papper och dekorationer är ljusare. En annan kontrast som finns med är den glädje som vi känner av att se blommorna och den besvikelse som uppstår när vi inte får smaka på dess ljuva frukter... Mitt metallbidrag är tre små blombrads som bildar - hör och häpna - en visuell triangel.

Layout av maxell

Dewa mata ne~

Länkar
Hanami - Wikipedia

0 kommentarer: