Loppisfynd

on 10 augusti 2014

av Birgitta/Bi

Var du på loppis igår? I så fall var du säkert inte ensam då det med anledning av Loppmarknadens dag anordnades extra många loppisar just under gårdagen. Skrotboken firar med genom att skapa alster där vi använt Loppisfynd.

Själv befann jag mig på resande fot under gårdagen och hann inte besöka något loppis men kunde från bilfönstret konstatera att det var gott om skyltar som utannonserade det ena loppiset efter det andra. Loppmarknadens dag är enligt temadagar.se en årligen återkommande temadag som firas just den 9e augusti.
Som scrappare och allmän pysslare kan du göra väldigt många fina fynd på ett loppis. Allt från saker att altra till material som är lämpligt att använda som dekorationer på dina scrappade sidor, till kort och inte minst till project life album. Två av Skrotbokens inspiratörer har idag valt att dela med sig av sina loppisfynd.

Först ut är Tussling med sitt presenttips.


Hittade en bricka på en loppisrunda och den fick sig en makeover. Med lite färg och några stämplar blir en brun och tråkig bricka en perfekt gå-bort-present. Kanske med några hembakade brödbullar.
Altrad bricka av Tussling



Stämplade motiv i närbild
Altrad bricka av Tussling

Denna typ av brickor brukar ofta förekomma på loppisar och jag måste säga att detta är ett fräscht sätt att ta tillvara dessa. Perfekta presenter blir det också.
På en träff jag var i våras fick vi utmaningen att skapa alster med just loppisfynd, i detta fallet var det silverskedar som vi fick att använda. En riktigt kul utmaning som resulterade i mängder av snygga, häftiga och annorlunda alster. En annan gång var det tallrikar. Våga utmana dig själv och se vad just du kan hitta att altra. Det är riktigt kul!

Andra kända och användbara loppisfynd är spetsar och liknande som går att "använda direkt"! Kospeute visar och berättar om fler fynd.


Alltid när jag är på loppisar kollar jag efter knappar, band och böcker att riva sidor ur att ha till pysslet. Billigt pysselmaterial, och mer unikt än att köpa massproducerat. Här har jag använt några knappar som jag fyndat på en av mina loppisrundor.
Layout av Kosepute

Hann du inte med att sommarfynda igår finns det säkert fler loppmarknader att besöka idag under söndagen. Sommaren bjuder som regel på många tillfällen att fynda både vid stora och små loppisar.
Mer att läsa om olika loppmarknader och fler alster med bland annat loppisfynd finner du bland länkarna nedan.

Skrotbokens länkar
Fynda på loppis! av Pippin
Från skrot till guld! av Pippin
Boktok eller tokig i böker av Bi
Välkommen på kaffe! av Bi
Svenska spetsar av Mahlin78

0 kommentarer: