Mellandagsmys ...

on 27 december 2013

av Birgitta/Bi

Mellandagar - de sköna lediga dagarna mellan jul och nyår. Dagar som är som gjorda för att mysa tillsammans, gärna i sällskap med en fluffig, varm och skön filt. Idag skapar vi valfritt alster där vi använder filt på något sätt.

Visst är det skönt att få ha några dagar då man kanske äntligen kan få sätta familjen och att vara tillsammans i första rummet, helt utan stress. Vi kryper upp i soffan med en filt och ser på TV eller en film, vi spelar spel, leker, äter gott och har det bra. Jag hoppas i alla fall att det är så de flesta av oss får lov att ha det nu, även om det finns de som måste jobba för att hålla samhället igång. Till er riktar jag ett särskilt tack för era insatser!

Skrotboken har dock tagit fasta på filt som material när vi vill mysa till det lite extra och att vi fortfarande har julstämningen kvar syns på dagens alster. Kanske kom det ett julkort från någon som du glömt skicka till eller kanske hanns det inte med alls, ännu kan man skicka en hälsning, vad gör det om det kommer lite sent, bättre sent än aldrig brukar man ju säga. ;)
Spacegirl levererar ...


Ett julkort om än några dagar efter julafton, där jag använt en röd filtbård som dekoration tillsammans med blingstenar. Hoppas att ni är mitt uppe i julmyset och att ni har det riktigt bra allihopa.
Kort av Spacegirl

Likaså har frubard gjort. Här är det blommor av filt som får sprida värme.


Har försökt att göra några julkort Clean and simple, men har lite svårt för det. Här har jag använt mej av 3 lager filtblommor. Måste erkänna att resultatet inte blev så dåligt ...
Kort av frubard

Värmande och kärleksfulla hälsningar sprider även Kosepute då hon skickar iväg sitt hjärtevarma kort.


Jag har använt mig av prickig filt som jag sytt ett hjärta av och stoppat med lite vadd så det blir mjukt och fint. Jag såg detta på internet för ett par år sedan, och stoppade hjärtan passar ju perfekt på just julkort.
Kort av Kosepute



Hjärtlig närbild
Kort av Kosepute

Blev det för mycket mat och godis de första juldagarna? Risken finns. Ett bra recept för att må bra kommer från Chruss.


I mellandagarna måste man ju ut o röra lite på sig och skaka ner julskinkan på ett eller annat sätt, kanske åka skridskor?
Skridskorna är en die liksom hörnet med flingor. Texten är rub-ons. 2 st genomskinliga snökristaller och en liten skridsko i filt.

Kort av Chruss

Troligen är det inte så många som kommer ut på isarna för att skaka ner skinkan i år men promenader duger bra de också. För att få lite mer vinterstämning bjuder Hozzan på lite snö i form av snökristaller.


Hade en färdig snöstjärna i filt och en spillbit efter att ha stansat ut en dice. Skar runt det utstansade och limmade fast på ett mönstrat papper. Därtill lite bling och handritad söm runt kortet och ett julkort till klart.
Kort av Hozzan

Dagarna går fort och snart nog är det dags för nyårshelgen som följs av Trettonhelgen och rätt vad det är är det vardag igen. Julgranen plundras och åker ut men innan dess ska gotterna ätas. Pippin har fixat perfekt förvaring till dem.
Undrar bara om det kommer att finnas något kvar till julgransplundringen - risken är att det blir lite för frestande att gå och småplocka lite nu och då ur dessa inbjudande strutar.


Jag har gjort några julstrutar som man kan fylla med godis och ha lagom till julgransplundringen. Kanten på struten har jag kantat med filtband och även handtaget är av filt. På själva struten (som är av säckväv) har jag gjort servettdecoupage.
Julstrutar av Pippin

Med detta önskar vi fortsatt sköna mellandagar och lite i förtid önskar vi också ett riktigt ...

GOTT NYTT ÅR!


Skrotbokens länkar
Sjusovaredagen av Bi
Julklappsstugan 19/11 - Vi syr tofflor av filt av Bi
Värdesätt nallen på Nallens dag av Maria/Saawan


0 kommentarer: