av Birgitta/Bi

I år är det få förunnat att få se snön ligga vackert vit. För de flesta av oss stannar det vid drömmen om en vit jul.

I södra Sverige är det till och med meterologiskt sett fortfarande höst, trots detta är det idag julafton och vi firar som traditionen bjuder med en liten julhälsningskavalkad från våra inspiratörer.
Vi har tagit fasta på drömmen om de vita vidderna och skapar valfritt julalster där vi använder något i vitt som i “en vit jul”.
Ett riktigt skimrande snölandskap bjuder Chruss på.


Det är svårt att fota vita alster tycker jag, speciellt om man dessutom spär på med glittrigt vitt papper ...
Jag har embossat med en vy som är ett snöande vinterlandskap och stämplat en enkel hälsning. Enkelt men effektfullt!

Kort av Chruss

I detta snölandskap passar det bra med en riktigt rund och go snögubbe.


Gillar snögubbar i alla former, så självklart skulle det bli en snögubbe till detta tema!
Såg ett kort ute på nätet, så jag liftade det rakt av. Satte sen lite glittersnö på snögubbens cirklar och så var det klart...

Kort av frubard

Även Pippin har varit ute och gjort en snögubbe ...


Hittade några äldre papper som jag tyckte passade till temat. En snögubbe är väl någon som alltid vill ha en vit jul, och så snöar det på pappret också. Jag stansade också lite snöstjärnor av vit kartong.
Kort av Pippin

Kosepute drömmer under tiden vidare om den vita julen och ser hur snöflingorna börjar singla ner.


Jag har använt mig av vit kortbas, vit cardstock som jag skrivit ut texten från datorn på, vita snöflingor och pärlor. God jul!
Kort av Kosepute

Det snöar vidare på Hozzans kort ...


Ett vitt kort med önskan om en God Jul från mig.
Kort av Hozzan

Nu börjar det ta sig ordentligt men i det nu vita landskapet får vi plötsligt se något brunt ...
aha, ett pepparkakshus! Kan det vara tomtens bostad?


Jag har byggt ett pepparkakhus och det står på vit bomull. Det är mitt sätt att säga GOD JUL till alla kreativa människor härpå Skrotboken och till alla fina läsare.
Pepparkakshus av Spacegirl

Här nere i sydligaste Sverige är det dock bara regn och blåst; riktigt skånskt höstväder, vilket innebär att det blir mörkt tidigt. Ute i trädgården råder samma höststämning och ännu finns det till exempel rosor som blommar och häromdagen fann jag faktiskt en doftviol!
För att locka fram ljus och julstämning behövde jag med andra ord en lykta ...


En vit lykta som kan lysa väg för Tomtefar. För att trots allt få lite julstämning; då rosorna fortfarande blommar, har jag fäst en liten "polkagriskäpp"-berlock i kedjan. ;)
Lykta av Bi

Det var allt vi hade att bjuda på idag på Julafton 2013 så från oss alla till er alla


EN RIKTIGT GOD JUL!


Skrotbokens länkar
Julhälsning 2012 av Bi
Julhälsning 2011 av Bi
Julhälsning 2010 av Bi
Julhälsning 2009
Julklappsstuga 24/12 2008 av Bi
Julhälsning 2008 av Bi

0 kommentarer: