Pigg form

on 17 november 2013

av Mahlin78

Idag skapar vi valfritt alster där följande form förekommer på minst ett ställe.




Valfri tolkning gäller för hur mönstret skapas; dock ska placeringen eller fördelningen av cirklarna vara så nära bilden (se nedan) som möjligt.

Anledningen till att vi skapar utifrån den klassiska Musse Pigg-siluetten är att den 18e november 1928, dvs för 85 år sedan 2013, visades för första gången en Musse Pigg-film med ljud. Det var filmen Musse Pigg som ångbåtskalle. Filmen hade sin urpremiär redan den 29e juli samma år egentligen, men då i stum version. Huvudtemat är musiken Turkey in the Straw.

Den allra första filmen med Musse Pigg var dock Musse Piggs luftfärd (Plane Crazy) som hade sin första premiär i stum version redan den 18e maj 1928. Även den fick nypremiär med ljud, men först den 17e mars 1929.

Walt Disney hade vid tidpunkten för den första "Musse Pigg"-filmen redan etablerat sig väl som producent av tecknade kortfilmer med närmare 100 filmer.

Från en siluett till alster med pigga former.


Klippte ut formen i svart cardstock och gjorde en fotomatta av denna. En Lo med titeln "Du är så pigg och glad". Det kan jag skriva under på att min dotter var när hon var barn.
Layout av Hozzan

Raskt över till härligt spexande med former.


Spexar till det lite med en rund snöflinga och sedan har jag en stor diecut snöflinga som jag delat i två delar som fick bli 2 öron... :-)
Kort av chruss

Sist, men absolut inte minst, har vi både Musse och Mimmi som önskar alla en God Jul :-)


Jag hittade ett julpapper med Musse Pigg på i mina gömmor så jag gjorde ett enkelt julkort - kan tyckas lite tidigt för sådana men julen är snart här, jag lovar ;-)
Kort av Spacegirl

Mitt egna förhållande till just Musse Pigg går lång tillbaka i min barndom. Han har alltid varit en favorit och kommer nog alltid vara. Jag tror att det är just öronen som tilltalar mig :-)

Relaterade inlägg

- I seriens magiska värld av maxell - Inlägg från 2010 med en layout av Cissi som innehåller Musse Pigg
- Runda former dubbelt upp av Pyssellina - Inlägg från 2013 där dubbla runda former ingår
- Stenrunda former av Mahlin78 - Inlägg från 2012 med cirklar
- Tutorial - Egna stämplar med garn av Bi och maxell - Tutorial från 2012 där vi tillverkat egna cirkelstämplar
- Vintersport och fem cirklar av maxell - Inlägg från 2010 med minst fem cirklar

0 kommentarer: