av Pia/Pippin

Idag, den 26 maj 2013, firar vi Mors dag, som i Sverige alltid firas den sista söndagen i maj. Vi firar mamma med en cupcake, eftersom det imorgon den 27 maj är Muffinsdagen. Vi har av den anledningen gjort alster med cupcakes.

Mors dag instiftades i Philadelphia i USA 1905, då amerikanskan Ann Jarvis ville hedra årsdagen av sin mors bortgång. Dagen firades i kyrkan och alla besökare fick en vit nejlika, vilken var moderns favoritblomma. Detta spreds i USA och 1914 blev dagen en officiell helgdag i USA.
Firandet av mamma kom även till Europa, först till Storbritannien och sedan Skandinavien.
Mors dag firades första gången i Sverige 1919, men var på den tiden inte någon utbredd tradition. Det är först på senare tid som det har blivit mer firande.

Muffins och cupcakes
Från början var muffinsen inte alls den söta sockerkaksbulle som vi är vana vid, utan var i England ett sorts bröd som såldes av kringvandrande män med brickor på huvudet. Muffinsen bakas i England fortfarande med jäst, medans vi oftast bakar den amerikanska varianten med bakpulver. Muffins bakas alltid i en form, antingen av papper eller i en speciell bakplåt med gropar.
Den nu så populära cupcaken är en variant av muffins. Cupcaken är större och har alltid någon form av topping. Man kan nästan säga att det är som en minitårta.

Vi ska nu se vad tjejerna har hittat på för att fira mor och andra med en cupcake. Vi börjar med några fina kort. Se bara på spacegirls fina glittriga cupcakes.


Cupcakes är ju ett av mina favoritteman, jag bakar gärna cupcakes och får jag skapa med cupcakestema blir jag extra glad. Här har jag använt ett passande bakgrundspapper och sen har jag använt mina cupcakesstämplar, jag har färglagt stämpelmotiven med promarker. Bling, bokstäver och glitterlim har jag också använt.
Kort av spacegirl

Även Chruss har gjort ett härligt kort med en cupcake. Den ser verkligen mumsig ut.


En supersmaskig cupcake - bild från nätet - pryder kortet. Visst blir man sugen!
Kort av Chruss

Här är Pippins cupcakekort, färgglatt med cupcakes på pappret.


Direkt när jag såg detta tema, kom jag att tänka på ett fint papper med cupcakes jag har, som inte kommit till användning. Det passade perfekt nu. För att inte dölja för mycket av pappret, har jag dekorerat mycket sparsamt. Ett band, en rosett med ros på och en tag med grattis, så var det klart.
Kort av Pippin

Mahlin78 har gjort ett gulligt kort till sin brorsdotter.


Jag har gjort ett grattiskort till min brorsdotter som snart fyller 10 år. Den lilla cupcaken har jag stämplat och klippt ut och satt lite på sniskan för lite mer födelsedagskänsla.
Kort av Mahlin78


Detaljbild på den söta cupcaken.
Kort av Mahlin78

Här kommer det sista av korten, och detta är gjort av lillylva. Lägg märke till den fyndiga texten!


Jag hade visst lite cupcake-stämplar liggandes... Det är nästan det bästa med alla utmaningarna här, att man faktiskt få använda alla de där lite udda sakerna som ibland tenderar till att bara bli liggande.
Kort av lillylva

Kosepute har gjort en receptbok och påpassligt använt papper med cupcakes på.


Jag har gjort en liten receptbok till min lillebror med recept som vi alltid använt i familjen. Jag har använt ett papper med cupcakes på framsidan och även lackat över så att man bara kan torka av boken, det kan ju bli en del kladd i köket. I boken har jag vanliga skrivarpapper som jag fäst de utskrivna recepten på. Jag håller dekorationerna enkla, bara lite washitejp så är det klart!
Receptbok av Kosepute


Exempel på recept.
Receptbok av Kosepute

Till sist har vi ett vackert alteralster av Hozzan, som gjort en cupcake av en flirtkula.


En cupcake av en stor flirtkula som dekoreras med massor av rosor. Definitivt kalorifri.
Flirtkulecupcake av Hozzan

Hur firar du din mamma idag? Blir det ett kort, en cupcake eller kanske både och?! Hur som helst, mammorna blir alltid glada att barnen värdesätter det jobb de gjort.

Länkar
Information om muffinsdagen.

Skrotbokens länkar
- Vi bakar inför Halloween av Bi och Sam - innehåller recept på muffins.
- Olofsmässa och bakverk av Bi - innehåller flera kort med muffins samt en 3D-muffins av papper.
- Snurra och baka ett receptkort av maxell - innehåller receptkort på muffins.
- Mjölk är livet.... av Bi - innehåller receptkort på muffins.
- Veck, veck och åter veck av maxell - innehåller ett kort med cupcake.
- Mor, lilla mor, vem är väl som du? av Bi
- Mors dag med pingstens röda band. av Pippin
- Vi firar mamma av Sam

0 kommentarer: