Sommarsport!

on 6 juli 2012

av Pia/Pippin

Idag, den 6 juli, är det precis 100 år sen som de Olympiska Spelen i Stockholm invigdes, därför har vi på Skrotboken valt att skapa monokromatiska alster med någon av färgerna på de olympiska ringarna.

Inspirationen till dagens olympiska spel kommer från det antika Grekland där man höll idrottstävlingar en dag vart fjärde år; de flesta i Olympia som var en helgedom och festplats, till den grekiska guden Zeus ära.
De äldsta spelen man har hittat dokumentation ifrån hölls år 776 f. Kr. De förbjöds dock år 394, men återupptogs 1896 och då på initiativ av den franske baronen Pierre de Coubertin.

De olympiska ringarna
De olympiska ringarna i flaggan symboliserar de fem världsdelarna: Asien, Oceanien, Europa, Afrika samt Nord- och Sydamerika (räknas som en världsdel).
Färgerna blått, gult, svart, grönt och rött mot vit bakgrund symboliserar de färger som finns i alla länders flaggor. Ringarna som symbol antogs 1914 och användes för första gången i de olympiska sommarspelen 1920 i Antwerpen.

Här nedan kan ni se vad vi har hittat på med anledning av detta tema. Vi börjar med Chruss som har gjort ett vintrigt kort mitt i sommaren.


Sommarsport är det ju inte direkt men ska man bli bäst så gäller det att träna året om! Var som helst där det finns lite is!
Eller så älskar man bara att åka skridsko!

Kort av Chruss

Här har vi ett blått kort till, men inte med vintermotiv denna gången. Spacegirl har gjort ett kort till vinnaren, nr 1.


Jag och sport. =) En inte helt vanlig kombination.
Här fick jag tänka till, några sportigare stämplar än vimplarna äger jag inte. Det blev ett blått kort till någon som är nr 1, en vinnare om du så vill.
Alla är vi vinnare i något, sport eller något helt annat.

Kort av Spacegirl

Vi fortsätter med Hozzan som gjort ett härligt humoristiskt grönt kort.


Mitt kort går i gröna toner.
Ganska många sporter utövas med boll, därför passade denna stämpel till temat tycker jag.
Har laddat hem stämpeln, som är en gratis digital, något som flera stämpelföretag har på sina sidor. Leta efter free digistamps eller freebies.
Texten, Du är nr 1, är utskriven på dator vilket är ett bra tips när man varken har snygg handstil eller passande stämpel att använda.

Kort av Hozzan

Bi har valt gult som sin färg och gjort en layout med fotbollsmotiv.


Jag valde att arbeta i gult; en riktig sommarfärg, även om det inte är en favoritfärg direkt. Befinner mig dessutom i en scrapsvacka men utmaningar är alltid bra. =)
Har tydligen inte ett enda gult papper hemma så det blev till att leka loss själv. Den delen är kul!
Ville ha så mycket gult som möjligt vilket innebar att jag färglade hela bakgrunden med vattenfärg. Har strukit pappret efteråt men vid monteringen började det bubbla igen. Nåväl det rättar till sig efter hand. =)
Mönsterpappret har många detaljer och strukturer vilket dock inte syns så väl på fotot.

Layout av Bi



För att få lite extra liv i layouten lät jag strålar gå från stjärnan ner till högra hörnet. Dessa är gjorda med glaze penna vilket gör att de bara syns i vissa vinklar men samtidigt märks utan att vara övertydliga.
Detaljbild av layout av Bi

Här har vi nästan ett litet fotbollslag i form av ATC-kort i olika färger, även det gjort av Bi. Visst är de söta, de små fotbollsspelarna?!


Jag funderade lite kring de olika OS-färgerna och helt plötsligt slog det mig att jag naturligtvis skulle göra fem ATC-kort, en för var färg.
Jag valde att låta motiv och upplägg vara det samma för alla fem korten.
Jag tänker mig att de skall kunna användas som kalasinbjudan för en liten kille eller kanske som tackkort efter kalaset.
När Sam fick se dem fick de namn också ...
1 Niall, 2 Harry, 3 Zayn, 4 "Liam", 5 Luis. Behöver jag tillägga att hon drabbats av en svårartad "One Direction-infektion". =)

ATC-kort av Bi

Vi avslutar med ett svart kort mot vit bakgrund gjort av mig, Pippin.


Jag har knåpat ihop ett fotbollskort med en stämpel jag har köpt för att göra just kort till män. Jag tyckte att det passade bra att göra helt i svart mot vit bakgrund.
Kort till män är ju inte så lätta att göra men sport brukar gå hem.

Kort av Pippin


Som jag skrev i början är det hundra år sedan Olympiska spelen invigdes i Stockholm, och i år är det även dags för de trettonde olympiska sommarspelen som i år arrangeras i London. Spelen börjar den 27 juli och avslutas den 12 augusti.
Kommer din familj sitta klistrade vid teven?
Jag tror nog att teven kommer att stå på i många hushåll under den tiden.

Skrotbokens länkar
- Det finns en sång om allt av Pyssellina - Inlägg från 2012 som innehåller en layout av Cissi med fokus på en vintersportaktivitet
- Inramning av Mahlin78 - Inlägg från 2012 där vi inspirerats av hockey- och bandyrinkar och därför använt inramning på våra alster
- Rallykurvor av maxell - Inlägg från 2011 med fokus på Rallysport
- En krispig vinter full av aktiviteter utomhus av maxell - Inlägg från 2011 med fokus på vinter(sport)aktiviteter
- Sommar, sommar, sommar... av Bi - Inlägg från 2010 där dragracing förekommer på en layout av maxell
- Ovan molnen där av maxell - Inlägg från 2010 där maxell gjort ett kort med fotbollsanknytning
- Skrotboken uttrycker kärlek av maxell - Inlägg från 2010 där dragracing förekommer på en layout av maxell
- Vintersport och fem cirklar av maxell - Inlägg från 2010 med olympisk anknytning och vintersportaktiviteter
- Ett blå - gult läsarbidrag av Bi, 2009 - En layout med en liten fotbollssupporter, VM 2006

0 kommentarer: