I Rembrandts fotspår

on 15 juli 2012

av Lina/Pyssellina

Den 15e juli 1606 föddes den kände konstnären Rembrandt. Det uppmärksammar vi genom att inspireras av hans verk.

Rembrandt, eller Rembrandt Harmenszoon van Rijn som han egentligen hette, började sin tidiga karriär med att måla bibliska motiv. Redan som drygt 20-åring började han att utbilda elever. Han blev berömd genom sitt verk Doktor Tulps anatomilektion som han målade 1632, bara 26 år gammal.

Vilda djur
En till synes så enkel bild som denna på en elefant kickade igång Chruss kreativitet.


An elephant av Rembrandt

Detta är en av en serie teckningar föreställande en honelefant; i olika positioner, som Rembrandt gjorde år 1637. Det ovanliga med denna serie är att dessa inte tycks vara förlagor till andra (kända) verk. Övriga djurmotiv har alltid återkommit i hans övriga verk som tavlor eller etsningar.


Rembrandts tavla av elefanten lockade mej att göra en väldigt barnslig tolkning med en glad elefant på afrikapapper
Kort av Chruss

Landskap
Pippin inspirerades av det mesta på denna tavla och gjorde sin variant av den.


Stone Bridge av Rembrandt
Även om Rembrandt ofta begav sig utomhus för att måla var det sällan han målade landskap. De flesta av dem han gjorde föreställde bergiga fantasilandskap inspirerade av Hercules Segers. Detta gör denna målning unik i sitt slag.


Det är inte svårt att inspireras av Rembrandts tavlor. De är ju fantastiska. Jag gillar ju naturbilder och hittade flera såna fina gjorda av Rembrandt. Men jag fastnade speciellt för tavlan som heter Stone Bridge. Det var både bron, mannen i båten och det annalkande ovädret som inspirerade mig.
Kort av Pippin

Kicken fångade främst färgerna och gjorde ett fint kort där dekorationerna visar inspirationen hon fick.


Cottages before a stormy sky av Rembrandt

Ett exempel på ett av de verk han gjorde i mitten och slutet av 1630-talet. Ett landskap med uppryckta träd och olycksbådande himmel.


När jag skapade ett detta kortet utgick jag framförallt från färgerna i konstverket, de tilltalade mig direkt! Jag skapade också utifrån konstverket någon slags skiss i huvudet där de mörka partierna på himlen neråt de mörka partierna i skogen fick bli ett stående parti på mitt kort. Sedan fick husen som går horisontellt bli ett parti på kortet. Jag har framför allt använt mig av olika band i olika färger och former men också blommor och bling!
Kort av Kicken


A Woman bathing in a Stream av Rembrandt

Modellen på denna tavla av Rembrandt är sannolikt Hendrickje Stoffels. En kvinna som sammanlevde med Rembrandt och som också födde honom en dotter som döptes samma år som denna målning är daterad, år 1654.
Intressant med denna målning är också att den tycks "ofärdig" i flera partier, till exempel i skuggan vid fållen av det upphöjda linnet, höger arm och vänster axel. Trots det tydligen tillfredsställande nog för att signera och datera den.


När jag tittade igenom de olika verken av Rembrandt och fick se "A Woman bathing in a Stream" kom jag genast att tänka på ett foto av Sam från sommaren 2005.
En bild där hon vadar i strandkanten, med kläderna i famnen.
Originalet har en mantel i bakgrunden och den fångade jag upp med hjälp av mönsterpappret. Med fotomattorna associerade jag till en tavelram likaså gör det lilla guld jag strök på blommorna.
Avfotograferingen gör färgerna helt off men jag lyckades inte bättre.

Layout av Bi

Inspiration kan visa sig på olika sätt, ibland blir det nästan som en lift som i Chruss, Pippin och Bis fall och ibland blir det en helt fri tolkning som i Kickens fall. Det är väldigt intressant vad som får ens kreativitet att komma igång när man ser ett alster. Har du inspirerats att pröva själv? Det finns många målningar på nätet där du kan hämta inspiration, till exempel något av dessa 50 verk

Länkar
Fakta om Rembrandt


Skrotbokens länkar
Tavelstöld av maxell - Inlägg från 2010 där vi skapat alster med inspiration från olika tavlor

0 kommentarer: