av Birgitta/Bi

Idag är det ett år sedan vårt grannland Norge drabbades av ett ofattbart terrordåd. Vi tar fasta på Utöya-överlevaren Stine Renate Håheims kärleksbudskap som har spridit sig över internet.
I en intervju med CNN sa hon: "- Om en man kan visa så mycket hat, tänk hur mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans." Det vill säga ord innefattande - Kärlek, framtidstro och hopp om en bättre framtid.
Detta tar vi fasta på då vi skapar valfritt alster där vi använder minst en av symbolerna för "tro, hopp och kärlek” OCH minst en ros.
Rosor med anledning av att det av tradition är arbetarrörelsernas blomma, minnet av alla rosor som hölls upp under första minnesceremonin samt att det var rosens dag den 2 juli.


Det finns händelser i livet då allting stannar upp och för evigt etsar sig fast i minnet. Morden på Kennedy, Martin Luther King, Olof Palme men även terrorattacker som 11 september är exempel på sådana tillfällen.

22 juli 2011 var en sådan dag. Norge drabbades av ett tudelat terrordåd då Anders Behring Breivik först attackerade Regjeringskvartalet i Oslo med en kraftig bilbomb, för att sedan bege sig till Utøya där en omänsklig jakt och massaker av barn och ungdomar tog vid. En ofattbar handling och en enorm tragedi. Arbeidernes Ungdomsfylkings årliga sommarläger hade 560 deltagare.

77 personer fick offra sina liv under loppet av några få timmar.

Hur lätt är det inte att hat och tankar om vedergällning fyller en, när man drabbas av händelser av detta slag?
Hur stort är det då inte att en hel nation lyckas vända detta till en stark och kärleksfylld sorgeperiod då fokus inte ligger på förövaren utan på offren. Att inte tillåta att en man får visa sitt hat utan istället som enad nation visa så mycket mer kärlek tillsammans.

Ledaren för ungdomsorganisationen AUF, tillika Utøya överlevaren Eskil Pedersen sa vid minnesceremonin i Folkets hus i Oslo: " - Gärningsmannen har sagt att det var AUF och Arbeiderpartiet som var målet. Det norska folket har svarat genom att säga att det var ett angrepp på hela landet. Gärningsmannen har förlorat, blomstren på gatorna talar sitt eget språk."
Varpå salen fylldes av röda rosor som deltagarna höll upp i luften istället för att applådera.
Det är bevis både på styrka och framtidshopp!

Skrotboken vill idag hylla alla de som dog i Oslo och på Utøya, deras familjer och vänner men också de som överlevde och som får bära på dessa hemska minnen genom livet.
Vår hyllning blir alster där minst en av symbolerna för tro, hopp och kärlek finns med men även minst en ros.

Tro, hopp och kärlek
När jag (Bi) kom till familjens fritidsboende i Dalarna i år fann jag en tidning; kvarlämnad av den som senaste besökte huset, daterad den 30 juli 2011.
Att åter läsa artiklar från den tid då allt var dagsfärskt plockade fram många minnen. Fruktansvärda scener målas åter upp på näthinnan och ändå, starkaste kvardröjande intrycket är just tron på framtiden, hoppet och vissheten att kärleken skall vinna i det långa loppet.

Ett citat som gärna används i olika sammanhang är taget ur Bibeln, Fides, spes, caritas, maior autem horum est caritas – "Tro, hopp och kärlek, och störst av dem är kärleken" (1 Kor 13:13)
Detta citat har Hozzan använt på sitt kort.


Tro, Hopp och Kärlek - eller som det heter på latin - Fides, Spes Caritas. Text utskriven via datan. Störst av allt är kärleken så därför har jag hjärtat som symbol på min layout, i form av ett tårtpapper i rosa.
Layout av Hozzan

Korset, ankaret och hjärtat som symbol för tron, hoppet och kärleken är en vida spridd symbol. Den förekommer såväl i smycken som i dödsannonser och bibelordet där "dessa tre" nämns är en vanlig läsning vid vigselgudstjänster.

Paulus var den första som i hyllningen till kärleken (se bibelcitat ovan) kopplade samman dessa tre med varandra.
Att tron skulle få korset som symbol var självklart.
Ankaret som symbol för hoppet härstammar från Hebreerbrevet 6, där det talas om hoppet som själens ankare.
Hjärtat som symbol för kärleken är också ganska självklart med tanke på hjärtat som säte för personlighetens centrum.
Även Mahlin78 har skapat kring dessa tre symboler då hon scrappat om en kärleksfylld gåva.


På min namnsdag 2011 fick jag ett smycke av maken, med symbolerna tro, hopp och kärlek. Så för mig var det självklart att scrapa om det, eftersom det har kommit att bli ett riktigt favoritsmycke för mig.
Layout av Mahin78

Även Chruss har med symbolerna för tro, hopp.


Tro hopp och kärlek - romantiken flödar! Jag gjorde ett rosa kort med en stor ros och en liten knopp. I bandet satte jag dit texten love, ett ankare och ett kors.
Kort av Chruss



Tro, hopp och kärlek
Kort av Chruss

Tro
cri_kee har tagit fasta på symbolen för tron - korset i sin layout.


Jag kom direkt att tänka på mitt stämpelmotiv, med bedjande händer och med ett kors i bakgrunden, när jag läste om detta tema. Jag letade reda på ett foto från min konfirmation till denna layout.

Jag började med att skapa lite struktur på cardstocken genom att använda mig av en tegelstensmask och gesso. Därefter valde jag en sida från nya testamentet som jag rev ut och klistrade fast. Några hjärtan och tre rosor ...

Layout av cri_kee

Hopp
Symbolen för hopp - ett ankare. Det är nog inte särskilt förvånande att de tre sybolerna gärna återfanns på till exempel sjömnaskistor. För sjömannen fick naturligtvis ankaret en särskilt stark betydelse.

lillylvas favorit av dessa tre är ankaret.


Ankare är något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Så att valet föll på just ett ankare var ingen överraskning. =)
Jag skar ut silluetten av ankaret, monterade en bit mönstrat papper på insidan av kortet och limmade fast lite rosor och bling.

Kort av lillylva



Hoppet i fokus
Kort av lillylva

Kärlek
"Störst av dem är kärleken".
Inte förvånande är alster med hjärtan i flertal. Samara har gjort en layout över mötet med en omdiskuterad men; av många, älskad "kärleksprofet".


Är det någon som utstrålar hopp och kärlek så är det Di Leva, han är en underbar människa som jag haft turen att få träffa 4 gånger.

Papperet var så vackert att övriga dekorationer kändes överflödiga.
Blommor med brads, 2 små rosor, en fjäril som symboliserar frihet, ett hjärta med ett band som symboliserar att kärleken binder samman.
En liten alien tyckte jag också passade bra till allas vår Rymdblomma.

Layout av Samara

Efter Samaras hyllning till "Rymdblomman" låter vi Kicken presentera sitt kort. Hon utgår från hjärtat. Bland dekorationerna finns det ett par små figurer - är det också ett par aliens? Fantasin får fritt spelrum. =)


Jag har gjort ett kort där jag utgått från ett hjärta och sedan byggt upp kortet kring det. Jag har använt mycket blommor, men även knappar, charms och lite glimmer mist.
Kort av Kicken


Missan78 har låtit rosorna stå i centrum men kärleken finns även representerad i form av hjärtan.


Rosor är fantastiskt vackra det är en av mina favoritblommor. För mig är det en väldigt fin symbol för kärlek och vänskap.
Layout av Maissan78

Vi fortsätter på den inslagna vägen och presenterar ett kort med kärleksbudskap. Det är viktigt att sprida värmen vidare och vad passar då bättre än ett kort. Skapa och sprid vidare.
snorsk kommer att göra det ...


Jag har gjort ett enkelt kärlekskort. Kanske kan passa till ett brudpar eller bara som en kärlekshälsning till nån man tycker om! Det lilla cipboardhjärtat fick ett lager cracklepaint och rosorna har piffats med stickles.
Kort av snorsk

Även Kosepute har gjort ett hjärtligt kärlekskort. En gratulaionshälsing till ett brudpar. Vi önskar dem lycka till!


Ett väldigt passande tema för ett bröllopskort! Massa rosor och ett chipboardhjärta räcker gott och väl som dekorationer.
Kort av Kosepute

För ett år sedan försökte jag (Bi) bearbeta mina känslor av terrordådet genom att göra en sida i min Art Journal. Jag kom ihåg den nu när jag skulle skriva detta inlägg.


Ibland behöver händerna få jobba när sorgen ligger tung. Oavsett hur slutreultatet blir är det terapeutiskt att få plocka med något. Det här var mitt sett.
Uppslag i Art Journal av Bi

Det sista alstret i detta inlägg är fullt av rosor. Genom Spacegirl sänder vi denna kärlekshälsning till dig.


Jag har använt en av mina favoritstämplar, med flera rosor på. Sen lade jag till glittriga bokstäver där prickarna över i är i form av hjärtan, några pappersrosor, några halvpärlor och sen sprayade jag skimrande spray över hela kortet"
Kort av Spacegirl

Jag (Bi) hoppas du tar emot "bollen" och själv bollar den vidare till andra i din omgivning. Tillsammans kan vi göra världen till en bättre plats. En plats där terror inte får segra för, som Stine Renate Håheims sa "- Om en man kan visa så mycket hat, tänk hur mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans."

Nedan följer en mängd länkar till inlägg som tidigare publicerats. Hoppas du kan finna gott om inspiration där. =)

Länkar
Wikipedia om Terrorattentaten i Norge 22 juli 2011


Skrotbokens länkar
Inlägg med kors, ankare och hjärta...

- Våra vita högtider av Bi - Inlägg från 2011 där alla tre symbolerna för tro, hopp och kärlek förekommer på en Canvas av Bi. I samma inlägg finns flera alster med hjärtan.

Inlägg med kors ...

- Sorgebud och kondoleans av Bi och maxell - Inlägg från 2011 där symbolerna för tro, hopp och kärlek (främst korset för tron) förekommer
- Med fokus på lås av maxell - Inlägg från 2010 där kors förekommer som dekoration på alster
- The King - Elvis Aaron Presley av Samara - Inlägg från 2009 där kors förekommer som dekoration på en layout av Bi

Inlägg med hjärta ...

- Oskuldsfullt vitt - till mitt hjärta av Bi - Inlägg från 2012 där hjärtan i vitt finns med på flera alster
- Kärleksfullt med tre hjärtan av maxell - Inlägg från 2011 där tre hjärtan är med
- Vi skapar med tyg - Demin och frotté av maxell - Inlägg från 2011 som innehåller hjärtan i olika material
- Hänryckningens tid är inne - Bröllopsspecial del 3 - Efter bröllopet av Bi - Inlägg från 2010 där hjärta förekommer på flera alster
- Alla hjärtans dag! av Bi - Inlägg från 2010 inför alla hjärtans dag - Låt hjärtat va med... av Sam - Inlägg från 2010 där hjärtan är med
- Ge med hjärtat av maxell - Inlägg från 2009 där hjärta är centralt

Inlägg med ros ...

- En ros för att fira av Pippin - Inlägg från 2012 med rosor
- Oskuldsfullt vitt - till mitt hjärta av Bi - Inlägg från 2012 med ett roshjärta på ett alster av Ziro
- Tutorial - Snurrade blommor av tygband av Pippin - Tutorial från 2011 som visar hur du kan snurra blommor (rosor) av tygband
- Snurra och baka ett receptkort av maxell - Inlägg från 2011 som nnehåller ett receptkort av Pippin dekorerat med snurrade tygblommor och ett receptkort av Mahlin78 dekorerat med snurrade pappersrosor
- Frostig vit höst av Bi - Inlägg från 2011 som innehåller ett kort av Kicken med ros och en flasktag av AnnaÖ med rosor
- Färgstarka böcker av maxell - Inlägg från 2011 som innehåller ett kort av MiaPuh där hon gjort egna rosor av gamla boksidor
- Vi firar valentin med hjärtliga alster av Bi - Inlägg från 2011 som innehåller ett kort av Dolores som är väldekorerat med rosor i olika storlek och ett kort av MiaPuh med en rosenknopp
- Vi spökar med ett öga på klockan av Bi - Inlägg från 2010 som innehåller ett Halloweenkort av Kicken med en stor rosenknopp
- Tårtkort: öppning uppåt - Tutorial och alster av Bi - Inlägg från 2010 som innehåller ett tårtkort av Pippin med en stor ros
-Tavelstöld av maxell - Inlägg från 2010 som innehåller en altrad ask av Pippin dekorerad med rosor och en canvas av Dolores dekorerad med en ros
- Carl Michael Bellman av Bi - Inlägg från 2010 som innehåller ett kort av MiaPuh dekorerat med rosor
- Olofsmässa och bakverk av Bi - Inlägg från 2010 som innehåller ett kort av Dolores där hon dekorerat cupcakes med minirosor
- Rosens dag av Bi - Inlägg från 2010 i samband med Rosens dag. Inlägget innehåller en mindre tutorial av MiaPuh och en till mindre tutorial av Cissi för att göra egna rosor.
- Hänryckningens tid är inne - Bröllopsspecial del 2 - Bröllopsfesten av Bi - Inlägg från 2010 som innehåller en placeringskortshållare av MiaPuh, ett menykort av MiaPuh, en kuvertgåva av Bi samt en gästbok av MiaPuh som alla är dekorerade med rosor
- Hänryckningens tid är inne - Bröllopsspecial del 1 - Inför festen av Bi - Inlägg från 2010 som innehåller en presentag av Bi dekorerad med rosor
- Vi hämtar inspiration från böcker av maxell - Inlägg från 2010 som innehåller en layout av Kicken dekorerad med rosor
- Julens färger del 4: Guld och silver av maxell - Inlägg från 2009 där Scräpemma har dekorerat en layout med rosor gjorda av aluminumfolie

0 kommentarer: