av Lina/Pyssellina

Igår var det den stora bokbytardagen! Skrotboken uppmärksammar detta genom att göra Art Journal.

Den 25 maj 2009 firades Stora Bokbytardagen för första gången. Under denna dag kan du byta böcker med någon annan. Det känns klimatsmart och ekonomiskt smart. Runt om i landet anordnas det speciella mötesplatser där du kan byta din bok. Eller varför inte byta med någon i skolan, på jobbet, på bussen osv?
Bytte du någon bok igår?
Om inte är det ett bra tips att ta med sig i vardagen året runt. Kanske dags att anordna en bokbytardag på jobbet, i skolan eller sätt upp en bokbytarlåda någonstans. =)

När det gäller Art Journaling finns det många tekniker att använda sig av, till dagens inlägg har våra inspiratörer koncentrerat sig på de tekniker som Skrotboken har publicerat i ämnet under det gångna året. Länkar till dessa inlägg finner du längst ner i inlägget.

För en introduktion till Art Journal rekommenderar vi detta inlägg.
Art Journal - Introduktion

Saltmålning
Först ut har vi Pippin i dubbel bemärkelse, hon har gjort ett "självporträtt" i sin Art Journal.


Jag har gjort en Art Journal till mig med min BIA. Jag gjorde framsidan med saltmålning, vilket syns lite dåligt på bilden. Sen ritade jag ett "själv-porträtt" och skrev och stämplade text. Jag har tänkt använda Art Journalen som ett sätt att nedteckna olika saker som händer. Både sånt som händer utanför mig själv och sånt som händer inuti mig. Därav ett öppet (utåt) och ett stängt (inåt) öga.
Art Journal av Pippin

Sudda i svartvitt/gråskala
Lillylva valde att sudda i svartvitt och gjorde en del av en kropp.


Jag valde att sudda i svart/vitt. Grundade med vit akrylfärg och suddade sedan med svart kladdkrita. det är också anledningen till att jag lämnat vänstersidan "naturell", för kladdar, det gör det.
Art Journal av lillylva



Närbild
Art Journal av lillylva

Collage teknik
Nästa uppslag är Cajabas. Hon valde att använda sig av collage-tekniken.


Jag valde att göra collage i min bok. Först målade jag med gesso över hela bladet för att få en bra grund. Sedan målade jag med akvarellkritor när gessot torkat. På det limmade jag några gamla boksidor som jag sedan sprayade med färg, använde masker för att få lite olika mönster. Jag stäplade en fågel som jag klippte ut och limmade fast på sidan. Texten "Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart" har jag skrivit för hand, klippt ut i olika långa remsor och klistrat på sidan.
Art Journal av Cajaba

Hozzan har lite allt möjligt i sin Art Journal. Denna gången blev det ett uppslag med collage.


I min Art Journalbok så hamnar det allt möjligt. Den här gången så har jag lekt med mina färgsprayer och vatten och Lyft bort färgen genom att spraya vatten på en mask och sedan torkat bort överflödig färg. Dessutom så har jag använt mig av sk collage-teknik då jag hittade en cool bild i dagstidningen, men då de är så tunna, så är ett tips att först pensla på med decoupage på baksidan så att den inte lyser igenom. Har doodlat med penna som man kan skriva på CD skivor med och sett att de är perfekta för ändämålet, utan att kosta skjortan.
Art Journal av Hozzan

Detta härligt soliga och avkopplande uppslag fins i cr_kees Art Journal.


Jag har denna gång valt att göra ett collage. Började med att grunda sidan med gesso och därefter målade jag med mina akvarellkritor. Molnet har jag kladdat dit med hjälp av en mask och gesso. Solen har jag klippt för hand och limmat dit. Stämplade ett motiv i en tidning som jag sedan färglade med promarker och klippte ut och limmade fast. Texten "Efter regn kommer solsken" har jag skrivit för hand på remsor och ritat en ram runt varje ord. Klippte ut dem och limmade fast dem på sidan.
Art Journal av cri_kee

Cissi har fått med många små detaljer på sitt uppslag.


Jag har använt mig av collage-tekniken till min art-journal. Grunden är ett konstnärspapper med struktur som påminner om målarduk som jag målat i flera omgångar med mister, distresser, chalks, akrylfärg samt en aning glitter. För att få spetsmönstret placerade jag en spets på pappret och sprejade sedan med mist. Som inraming stämplade jag lite slarvigt med olika clearstamps runtom. Jag använde inte akrylklossen utan duttade bara med stämpeln som jag samtidigt höll upp kanterna lite på för att inte få så skarpa kanter. I bakgrunden skymtar även några fjärilsstämplar som jag färgade in med grön promarker. Örvigt jag använt är bland annat utklippta fjärilar, stickers och rubons samt några prickar med pearlmaker.
Art Journal av Cissi



Detaljbilder
Art Journal av Cissi

Kopplingen mellan Art Journal och böcker är kanske inte helt uppenbar men många använder sig av just gamla böcker till sina Art Journals. Vi scrappare gillar ju att återanvända saker och göra något nytt av dem. Det blir en härlig blandning mellan nytt och gammalt.

Länkar
- Stora Bokbytardagen


Skrotbokens länkar
- Art Journal - Introduktion

- Tutorial - Collage - En teknik för Art Journal med mera
- Tutorial - Sugrörsblåsning
- Tutorial - Sudda i svartvitt/gråskala
- Tutorial - Tona ner och lyfta färg del 1 av 2
- Tutorial - Tona ner och lyfta färg del 2 av 2
- Tutorial - Saltmålning
- Tutorial - Saran Wrap
- Tutorial - Måla genom att dra snöre eller garn

- Sudda i svartvitt/gråskala - Alster av Bi - Inlägg med alster gjorda efter tutorialen Sudda svartvitt/gråskala
- Sugrörsblåsning - alster av maxell - Inlägg med alster gjorda efter tutorialen Sugrörsblåsning
- Collage - alster av maxell - Inlägg med alster gjorda med collage-tekniken

0 kommentarer: