av Birgitta/Bi

Sommarlov! Det finns nog få ord som väcker så många känslor oavsett vilken ålder man befinner sig i. Så här i skolavslutningstider, då det är dags att lägga böckerna "på hyllan", har vi till dagens inlägg skapat alster där vi på olika sätt har använt oss av böcker.

Sommar och sommarlov, visst väcker det många minnen och tankar eller för att citera Per Gessle "... här kommer alla känslorna på en och samma gång ..." De flesta säkert positiva men även en del mindre glada minnen och förväntningar som inte uppfyllts.
Vi lite äldre minns och drömmer kanske om de oändliga sommarloven då man var ute och bara gjorde kul saker, minnet av hur oändligt långt lovet kändes i början av sommaren. Samtidigt står nu den yngre generationen fylld med förväntan inför sitt sommarlov. Som vuxen kanske man vänder ut och in på sig själv för att kunna erbjuda just den perfekta sommarledigheten för sina barn och sin familj, glöm bara inte bort att det viktigaste kanske inte är att kunna visa upp biljetter från olika entréer och evenemang utan att just tiden att vara tillsammans (utan mobiltelefonbarriärer) också räknas.

Böckerna på hyllan ...
För att fira att vi får lägga i alla fall kursböcker och faktaböcker "på hyllan" för några månaders ledighet och istället få tid att ägna oss åt att läsa mer skönlitterära verk så har Skrotbokens inspiratörer fått skapa med böcker som inspiration och material. För ovanlighetens skull ska jag inleda med mitt eget alster då det består av en hel bok.


Senaste månaderna har jag sett allt fler som åter tagit upp idén att altra böcker och denna gång tänkte även jag prova på.
Det fick bli en bok/kort till min dotters mentor som en del i presenten vid årets skolavslutning. Hälsningen från klassen står på baksidan.
Den var riktigt kul att göra och jag kommer säkert att göra fler men då med en "fin" inbunden bok med hårdrygg från början. Detta är en kioskpocket med lite för klent papper för att bli riktigt bra. För att kompensera den mjuka bindningen har jag använt en pappskiva för att stärka bokryggen.

Altrad bok av Bi

Att få ägna en del av sommaren åt böcker och bokläsning är säkert många sommarledigas största önskan. Mahlin78 håller intresset varmt hela året men får kanske mer tid till det under sommaren.


Om det är något jag verkligen gillar så är det böcker. Både att bläddra och läsa i, och även ha som inredning. I vårt hem finns en skön blandning mellan deckare, romaner, faktaböcker och livsstilsböcker. Fotona visar några av mina favoriter.
Digital layout av Mahlin78

Även Kosepute har gjort en layout. En layout där hon på ett fiffgt sätt fått användning av ett loppisfynd.


Jag har använt mig av en sida ur en gammal kartbok som jag köpt på loppis. Dels så är stället min bror och hans familj bor på med på sidan (det är min brorson på bilden), och sedan får det även symbolisera att jag ska åka iväg.
Layout av Kosepute

Ett annat sätt att använda sidor ur böcker är att använda dem som bakgrundspapper. Det har Tussling gjort till sitt bokmärke.


Ett bokmärke med rivna sidor från en bok har jag gjort. Har även skrivit några recensioner som var skrivna på böcker jag hade hemma.
Bokmärke av Tussling



Bokmärke av Tussling

Så har vi visat ett antal exempel på hur man kan använda böcker i sitt skapande. Hur gör du? Har du ett alster där du har använt en bok eller boksida får du gärna länka till en bild av ditt alster i en kommentar till detta inlägg.

Med detta önskar vi alla lärare och elever ett riktigt skönt sommarlov. Försök att fylla dagarna med positiva minnen och ta chansen att vila ordentligt inför nästa läsår. Glöm inte att böcker är användbara till mer än förkovran och läsnöje, ta chansen att pyssla lite också nu när du ändå är ledig. Trevlig boksommar!

Länkar
Wikipedia om skolavslutning


Skrotbokens länkar
Färgstarka böcker av maxell
Vi hämtar inspiration från böcker av maxell


0 kommentarer: