Ränder i rött och vitt

on 24 januari 2014

av Birgitta/Bi

Vad tänker du när du hör namnet Gränna? Jag associerar ofelbart till polkagrisar, sommar och trängsel. ;) Idag firar vi Gränna genom att visa alster där ränder har en framträdande roll samtidigt som vi använder färgerna rött och vitt.

Under hela min barndom färdades vi minst två gånger per sommar genom Gränna på den smala Brahegatan, tillika Riksväg 1 mellan Stockholm och Helsingborg.
Fram till 1970-talet var det vägen med stor V om man skulle söderut, sedan kom E4 med sin nya sträckning norr om Gränna och trycket på staden minskade något. Fortfarande är det dock den huvudväg som leder genom samhället, beläget som det är på bergssluttningarna ner mot Vättern, vilket kan kännas av under somrarna, turiststad som det är.

Brahe-Grenna
Den 24 januari år 1652 fick Gränna eller rättare sagt Brahe-Grenna stadsprivilegier av greve Per Brahe d.y. därmed blev Brahe-Grenna Sveriges första och enda feodalstad, grundad med grevliga snarare än kungliga stadsprivilegier. Gränna erhöll dock också kungliga privilegier 41 år senare, den 28 januari 1693.
Med anledning av detta firar vi Gränna och en av dess mesta berömdheter vid sidan av S.A. Andreé och fruktodlingarna nämligen polkagristillverkningen, genom att skapa alster med ränder och i färgerna rött och vitt.

cri_kee har en för dagen utmärkt tolkning på temat.


När jag läste om temat pokagrisrandigt så fick jag en idé med humor. Vi skapar randiga alster i rött och vitt inspirerat av polkagrisar ...
så håll i hatten, för här kommer det en tag med en polkagris!

Tag av cri_kee

Klockren tolkning om du frågar mig, det intressanta är att utmaningen faktiskt inte nämnde polkagrisrandigt utan "bara" randigt och "rätt valda färger" - så enkelt är vi påverkade av våra associationer. ;)
Samma association har tydligen Chruss haft då hon hakar på det animala temat ...


Här spinner jag på polkagrisrandiga arbetsbyxor, kan ju även killar ha!
Kort av Chruss

Vi fortsätter med fler kort, först ett par gratulationskort där flera olika tekniker har använts. lillylva har till exempel använt både torrembossing, band, spillbitar och den alltid lika populära washitejpen.


Äntligen fick jag lite användning av den där jättesnygga washitejpen jag bara var tvuuungen att ha. ;)
Kort av lillylva



Hjärtlig detaljbild
Kort av lillylva

Hozzan stämmer in i gratulationskören (... eller?) och bjuder samtidigt på ett fiffigt tips.


Ett kort i rött och vitt med en lite busig stämpel ...
kanske ett grattiskort med en undran om hur-gammal-sa-du-att-du-var?
Personligen gillar jag att ha kort på lager som är utan textstämpel, man väljer istället det när man ger bort det. På så sätt har jag kort som passar till många tillfällen.

Kort av Hozzan

Dagens sista kort lämnar polkagris-Gränna bakom sig och siktar mot öster istället. Helt klart en färgkombination som klarar det internationella lika väl. Pyssellina tar oss med på resan.


Det blev asiatiskt både på pappret och stämpeln som kommer från digital-doodling.blogspot.com.
Kort av Pyssellina

Dags för ett par layouter. Om lillylva hade svårt att motstå någon washitejp så har säkerligen snorsk det ännu svårare; efter vad det låter, och i ärlighetens namn, det är ju väldigt användbart. ;)


Jag är inne i en extrem washi-period. Har ju gillat washitape länge, men senaste året tycks det ha fått ett uppsving och det finns ju hur många olika som helst att få tag i! Mitt lager har vuxit på senare tid och nu gjorde jag en fotomatta med tejpade polkagrisränder.
Fotot är från sommaren 2012 när vi besökte Stora Holmen i Örebro, vilket också min journaling i nederkanten handlar om.
Chipboardstjärnan är också klädd i washi och målad med cracklepaint.

Layout av snorsk

Dagens sista alster kommer från Kicken, en härligt lekfull layout.


Layouten har ett genomgående tema av dova röd/rosa nyanser och med hjälp av ett tunt lager vit akrylfärg har jag lyckats ta fram dessa dova färgerna på papperna jag använt.
Jag har använt mig av många olika dekorationer så som de mer traditionella blommorna, knappar och blingstenar, men också av egengjorda dekorationer i form av en kapsyl som jag embossat flera lager av genomskinligt embossingpulver och lagt i mönstrat papper och en charm i.

Layout av Kicken

Det var de randiga alster i rött och vitt som vi hade att bjuda på idag.
Varför inte utmana dig själv genom att bestämma en eller två färger samt ett särskilt mönster att skapa i? Det är alltid kul att utmana sig själv lite extra och gå utanför de invanda ramarna. Ja, varför inte ta steget fullt ut och välja former som känns rent "obekväma" och färger du inte gillar - vem vet - det kan ge en nytändning då du tvingas se på saker på ett annorlunda sätt. ;)

Länkar
Wikipedia om Gränna


Skrotbokens länkar
Tigerrandigt av maxell
Med och utan motiv av Mahlin78, Innehåller flera alster med ränder
Idag firar vi med Danmark av Bi, Innehåller alster i rött och vitt
Red, white and blue av maxell, Innehåller alster i färgerna rött, vitt (och blått samt en del ränder.

0 kommentarer: