Säg det med noter

on 26 januari 2013

av Mahlin78

Idag bjuder vi på musikaliska alster med noter på. Detta tema hänger ihop med tre händelser som alla har operaanknytning: operapjäsen Thetis et Pelée; Andrew Lloyd Webbers musikal The Phantom of The Opera, samt Wolfang Amadeus Mozarts födelse.

Operapjäsen Thetis et Pelée
För 240 år sedan uppfördes den första operapjäsen i Sverige, Thetis et Pelée, detta redan 18 januari 1773 i Stora Bollhuset. Det är denna händelse i detta hus som anses ligga till grund för Kungliga Operan, som sedemera blev Gustavianska Operan 1782. Dock revs detta hus 1892 för att istället ge plats för dagens Kungliga Opera, som stod klart 1898. Platsen har alltid varit Gustav Adolfs Torg i Stockholm i närheten av Stockholms Slott och Kungsträdgården.

Thetis et Pelée, eller Thetis och och Pelée som det svenska namnet var, härstammar från Frankrike så tidigt som 1689.

The Phantom of The Opera
Musikalen baseras på romanen Fantomen på operan, skriven 1910, skriven av Gaston Leroux. Musikalen som spelats i London sedan 1986 och på Broadway sedan 1988, har musik skriven av Andrew Lloyd Webber, texter av Charles Hart samt libretto av Richard Stilgoe. Ända sedan starten har musikalen varit en succé som gått för fulla hus vartän den satts upp i världen. Minst 100 miljoner persononer har sett musikalen i minst 150 städer i 25 olika länder, översatt till 14 språk. Urpremiären skedde 9 oktober 1986 på Her Majesty’s Theatre i London. Den 23 oktober 2010 spelades föreställning nummer 10 000, där deltog bland annat Andrew Llyod Webber och även en av skådespelarna från uruppsättningen.

I Sverige spelades musikalen på Oscarsteatern i Stockholm mellan åren 1989-1995 under 1073 st föreställningar och sågs av makalösa 1 055 800 personer.

Själv såg jag musikalen 3 gånger, och hade även förmånen att få gå med bakom kulisserna vid ett tillfälle. Än idag är det den musikal jag älskar mest av alla de jag har sett genom åren, vilket har blivit en ansenlig mängd.

Wolfgang Amadeus Mozart
Wolfgang Amadeus Mozart, eller Johannes Chrysostomus Wolfgangus Teophilus Mozart vilket var dopnamnet, föddes 27 januari 1756 i Salzburg, nuvarande Österrike, och dog i Wien 5 december 1791. Han var tonsättare, pianist och violinist. Han är ett av de stora namnen inom musikhistorien, och anses vara en av de viktigaste tonsättarna inom den wienklassiska stilen, vilken omfattar senare hälften av 1700-talet och fram mot 1825 och runtomkring. Benämningens namn kommer av att tonsättarna var bosatta i Wien, och styckena komponerades ofta med en framträdande melodistämma.

Med över 600 komponerade verk i bagaget är det inte svårt att förstå att många av dessa är centrala i den klassiska repertoaren, och även anses vara kronan på verket inom kammar-, kör-, piano-, operamusik, samt även inom symfonimusik. Jag tror nog att många av oss känner igen Trollflöjten, Figaros Bröllop och inte minst Don Juan.

Men nu är det nog om olika operor, musikaler och annat intressant inom detta ämne, och istället dags för musikaliska alster. Först ut har vi noter som dansar.


Jag gjorde en sida i mitt decemberalbum. Den 14 december dansade jag för sista gången till dansbandet Shake. Ett av mina favoritband ska sluta spela. Under en av notraderna skrev jag "Mitt hjärta slutar slå...", som är en av mina favoritlåtar med bandet.
Alster av cri_kee

Från dansband till hårdrock!


Som noter valde jag en känd låt av Motörhead och scrappade en layout om den klockrena lyrik de förmedlar med sina kompositioner. Speciellt Orgasmatron tuffar på rätt bra. ;-)
Layout av maxell



Närbild på layout av maxell

Kan du gissa vilken låt och artist som det syftas på i texten nedan? Svaret hittar du längst ner i inlägget :-)


Först tänkte jag på ett enkelt kort med en stor not på eller ett gammalt notpapper, sedan hittade jag en gammal demoCD-skiva som jag raskt klädde in med en bit papper; från en skokedja, som kom i brevlådan ... för några år sedan. Några noter som jag klistrade på och hade glitter på (därav den sneda fotograferingen). Så man kan ju använda det till en som fått jobb i en skoaffär, går i pension och tar av sig jobbarskorna, eller bara som ett grattiskort till en musikälskare med en speciell favorit - ja, ni har väl gissat låten och artisten?
Kort av Chruss

"Happy Birthday to you" sjöng ju Stevie Wonder, vilket ju är passande att skriva på ett födelsedagskort.


Jag har två olika stämplar med noter så jag använde båda två. Gjorde som rader med de olika med hjälp av maskning. Noter och födelsedagskort passar bra ihop då man allt som oftast sjunger för födelsedagsbarnet.
Kort av Pyssellina



Detaljbild av Pyssellinas kort

Med bra ledord kan livet gå som en dans på rosor.


Lite kloka ord av Anneliese Rothenberger tillsammans med massor av stämplar och egen doodling. Därtill färgad mist och en sida i min Art Journaling bok=klar, den första sidan för 2013.

Min Art Journal bok=kladdbok är förövrigt ett fotoalbum för billig peng från en mataffär med tre bokstäver...

Sida i Art Journal av Hozzan

Jag undrar hur många av våra stora musiker som har en sådan vacker bok att not-era i.


Kunde inte låta bli en liten göteborgsk ordvits. NOT-erat. ;-) Ett litet, litet anteckningsblock. :-)
Anteckningsbok av lillylva



Närbild på kort av lillylva.

Är detta månne noter till en typisk västindisk melodi?!


Jag valde att göra sista layouten till det resealbum jag pysslat med efter vår resa till Aruba mars/april 2012. För att få ett enhetligt utseende på alla layouter valde jag att jobba med samma pappersserie och i den fanns det ett papper med bara noter :-) Jag hade som mål att bli klar med alla dessa reselayouter senast 31 december 2012, och jag lyckades med minsta möjliga marginal - denna layout är gjord på nyårsdagen!
Layout av Mahlin78

Har du lyckats klura ut vilken låt och artist som jag frågade om högre upp i inlägget?! Självklart var det "Ta av dig skorna" med Povel Ramel :-)

Nu tänker jag i alla fall dansa vidare till lite skön musik så här på en ledig lördag!

Relaterade inlägg

- Säg det med toner av av Birgitta/Bi - Inlägg från 2010 där vi skapar med noter och eller notblad
- Carl Michael Bellman av Bi - Inlägg från 2010 där vi skapar med anknytning till Carl Michael Bellman, samt har med minst 1 musikinstrument som motiv, form eller dekoration

0 kommentarer: