Tänt var det här!

on 26 augusti 2011

av maxell

Idag skildrar vi en idé genom att använda minst en glödlampa på valfritt alster.

Om några dagar är det ett viktigt datum i glödlampans historia. Den 29e augusti 1912 startade Philips glödlampsfabrik sin verksamhet i Eindhoven. Philips eller, Koninklijke Philips Electronics N.V. (engelska: Royal Philips Electronics of the Netherlands), är en av världens största elektroniktillverkare. Företaget grundades den 15e maj 1891 av Gerard Philips i Eindhoven i Nederländerna och de första produkterna var, självklart, glödlampor. Efter några år skrevs historia när den första fabriken startades. Idag tillverkas inga glödlampor i denna fabrik. Den är ett museum. Med tiden har Philips vuxit och i dagsläget har de verksamhet i fler än 60 länder världen över.

Vad är det som vanligen förknippas med glödlampan förutom att den ger oss ljus framöver nu när hösten är i antågande? Har du någon idé?

Ja just det. Idé är svaret. Vi som skapar är väl oftast fulla av idéer? I detta inlägg skildrar vi en idé genom att använda minst en glödlampa på våra alster.

Först ut är Lillylva med sina finurliga idéer.


De flesta i min närhet vet om min fascination för pinupor. Hittade en brutta med det perfekta ansiktsuttrycket. Till detta tillverkade jag en liten glödlampa i akvarellpapper som jag färgade in med en distressdyna.

Kort med lite udda titlar och budskap är lite min grej, ska nog hitta ett perfekt tillfälle att ge bort detta kort på också. :)

Kort av Lillylva



Kort av Lillylva

Det går alltså utmärkt att göra sina egna glödlampor på det här sättet. Om du av någon anledning inte kan göra dem helst själv finns det flera bilder som det är ok att använda för icke-kommersiella syften. Sök på Internet och du ska finna. :)

Jag gissar på att Lillylva med all sin idérikedom har en rejäl portion av sitt barnasinne kvar. Det brukar sägas att barn är idérika. Frågar du mig säger jag att det stämmer. Min egen lilla man är full av dem mest hela tiden. Än det ena, än det andra och alltid mer eller mindre invecklad konstruktioner och lösningar.

En annan liten man som också bevisar detta är Koseputes brorson. Här har hon scrappat en layout om hans idérikedom.


Jag har gjort en layout om min finurliga lille brorson som alltid hade massa idéer för sig. Jag har använt en riktig glödlampa som kommer från en elfluga-lampa. Jag har även använt två delar från en gammal väckarklocka som blomstermitt.
Layout av Kosepute



Layout av Kosepute

Jag kan inte annat än gilla hela lösningen med en liten riktig glödlampa, en uppfinningsrik grabb och en layout som går i - om det nu finns sådana - icke-traditionella killfärger. Ja, Kosepute är också idérik.

Själv samlar jag ständigt på idéer. Det sker för det mesta undermedvetet. Detaljer som jag råkar på i livet kan inspirerar mig till i stort sett vad som helst. Ibland, bara ibland, noterar jag ner dessa idéer. När jag då noterar ned de "bästa" idéerna kan jag sätta in dem i min nyskapade idépärm.


En svart ringpärm av såväl mindre som äldre modell fick sig en uppfräschning. Av någon anledning valde jag att göra den med vintageinspiration.

Glödlampan som jag använt är trasig. I somras hittade jag den och några fler när jag letade efter något verktyg i min äldre mans bagagelucka. Raskt stoppade jag på mig dem eftersom jag fick en idé om att de kan jag använda till något. Här kom en av dem till användning. ;)

Idépärm av maxell



Idépärm av maxell

Med dessa tre alster av tre olika typer - ett kort, en layout och en altrad pärm - har vi givit idéer till helgens skapande. Lycka till!

PS. Blir det sent, glöm inte att tända (glöd)lampan när du skapar. ;)

0 kommentarer: