av Birgitta/Bi

Den 14 augusti 1999 möttes Kronprinsessan Victoria och Kronprins Frederik av Danmark mitt ute i Öresund. I och med detta symboliska möte; som skedde med anledning av att sista brofacket på Øresundsbron lades på plats, knöts de bägge länderna samman med en fast förbindelse. Vi uppmärksammar detta genom att skapa om och kring broar.

Bygget av Øresundsbron påbörjades den 18 oktober 1995 och invigningen kunde ske den 1 juli 2000, se gärna mer information nederst i detta inlägg.

Att broar faschinerar inser man när man läser igenom våra bildtexter idag. Det är många av oss som gillar och inspireras av broars arkitektur och gärna tar fram kameran för att föreviga dessa men vi inspireras även av bron som "brobyggare" mellan människor. Idag skapar vi inspirerade av alla sorters broar. =)

Nina är en av dessa som faschineras av broar och gärna fotograferar dem, idag bjuder hon dock på ett alster inspirerat av den sång som även har fått bilda inläggets titel.


Broar, ja, jag gillar broar. Inte så mycket poetiskt, utan mer den konkreta arkitekturen.
Häftiga broar måste alltid fotas när vi kör över dem. =)
Tyvärr är jag inte lika inne på det här med att skriva ut foton, så jag kunde inte använda någon av våra otaliga brobilder till denna lilla tavla.
Istället lånade jag denna vackra brobild från internet och hoppas innerligt att fotografen inte har något emot att låna ut den.
På det gröna mönsterpappret skrev jag ut texten till Simon & Garfunkels "Bridge over troubled waters".
Svart kartong och grönt mönsterpapper fick duschar av en olivfärgad glimmermist för att inte se så platta ut. Alla papper monterades sedan enligt bild.
Stjärnan uppe i vänstra hörnet målades svart med en Tombowpenna och doppades i glittrig Mod podge.
En liten ängel (julpynt) får sitta på stjärnan och övervaka det hela. =)
Även de två skelettlöven under fotot fick en omgång Mod podge på sig. Jag strök ut den över bladen försiktigt med bubbelplastens släta sida utåt. Funkade bra! Mod podgen limmar ju samtidigt fast löven utöver att stärka dem, så de läggs bara på plats där man vill ha dem.
Fotot monterades på en bit svart kartong som beströks med lim längs med kanterna innan jag sprinklade Twinklets Diamond dust över hela härligheten. Diamantdammet fastnar i limmet. När det torkat ser det ut som stora sockerkorn eller nå´t. Lovar, det ser bättre ut i verkligheten, som vanligt! =) Riktigt frostigt och härligt.
Där var jag egentligen nöjd med tavlan, men kände ändå att den såg kanske lite dyster ut med tanke på det varma budskapet. Lösning, rosa rosor. Blommor fixar det mesta!

Tavla av Nina/NHL



Närbild
Tavla av Nina/NHL

Även snorsk har funnit inspiration i Simon & Garfunkels melodi. Här är tolkningen en brobyggare mellan människor och en kärleksförklaring till en älskad dotter.


Jag valde att tolka det här temat i form av en låttext som bildar en kärleksförklaring till min älskade dotter. Fotot är taget med mobilen och jag tycker att hon ser så fundersam ut. Jag gick loss med mist i olika färger och nyanser, sen skrev jag versens text på washiremsor och klistrade på. Refrängen gjorde jag med thickers och minialpha. Hade egentligen tänkt hålla det väldigt enkelt, men när jag kom igång hade jag svårt att sluta ... Det blev visst pearlmaker och lite utstansade fjärilar förutom blommorna ...
Layout av snorsk



Närbild
Layout av snorsk

Nina/NHL uppskattar arkitekturen hos broar och visst är de fantastiska. Broar, som är allt från smäckra byggnadsverk som man undrar hur de håller ihop och kan fylla sin funktion till klumpiga metallkolosser. Att i detalj beskåda dessa byggnadsverk blir möjligt om du är intresserad av miniatyrer. Som väl är finns det de som gillar att bygga även i smått format. Ett fora för miniatyrlandskap är bland modellbyggare och tågbanekonnässörer. Mahlin78 berättar var vi kan finna ett sådant ställe.


I augusti 2008 drog vi iväg uppåt i landet, för att slutligen landa hos mina föräldrar i deras sommarstuga. Men på vägen bestämde vi oss för att stanna till vid Modelljärnvägens hus i Söderby strax utanför Uppsala. Vilket underbart ställe för oss som gillar modelljärnvägar!!! Dessa broar är från deras stora modelljärnväg som vi även fick tillfälle att kolla på från baksidan. Hoppas vi åker förbi vid ett annat tillfälle, för jag har inte fått nog. =)
Layout av Mahlin78

Visst är det så att vissa broar röner mer uppmärksamhet än andra. Höga Kusten bron är en sådan. Jag tror nog att de flesta som varit i närheten av den också har ett foto med bron på. =) Jag vet att jag har det i alla fall, liksom även Cajaba.


Jag har sett så många fina broar när vi åker runt här i Sverige. Har ångrat att jag inte fotograferat fler. När vi åker bil blir jag rätt uttråkad, särskilt när vi åker långt. Då brukar kameran eller mobilen åka fram och så tar jag en massa kort. Vissa blir riktigt bra, andra blir mindre bra. Denna bild är tagen med mobilen när vi åker över Höga Kusten bron. Den bron har jag däremot fotograferat varje gång jag åker över den.
Layout av Cajaba

Som jag nämnde tidigare finns det broar av alla typer. Själv minns jag med skräckblandad förtjusning en promenad över en hängbro i Dalarna. Forssen rusade vildsint under fötterna medan jag vandrade över den kraftigt gungande bron. Jag gillar även den bro som föranledde detta inlägg nämligen Øresundsbron. Den är smäcker och vacker. Olika broar har olika funktioner. En speciell bro berättar Pippin om.


När jag såg temat kom jag att tänka på att när vi bodde på västkusten för ca fem år sen, så fanns det en svängbro i kanalen vi brukade åka i på sommaren. Det är ju lite ovanligt nu för tiden. Förr byggdes de ofta av trä, men de som finns nu för tiden är gjorda av stål. Kanalen byggdes på 30-talet av arbetslösa stenhuggare och för att komma till ön som ligger på andra sidan kanalen fick man lov att bygga en bro. Man gjorde en svängbro så att segelbåtar och större båtar skulle kunna segla i kanalen. Det var väldigt praktiskt för oss med en liten båt att kunna åka i kanalen istället för att behöva åka ut på havet.
Layout av Pippin

Det är med andra ord inte bara över broar vi färdas utan även under. Samara minns ett speciellt tillfälle då "hennes båt" skulle passera under Götaälvbron.


Jag glömmer aldrig klassresan när vi åkte till Göteborg och tog en endagstripp över till Fredrikshavn, vi passerade under Götaälvbron, och färjan var så hög att det såg ut som att skorstenen inte skulle rymmas under den, när vi väl kom nära så var det bara några meter till godo.

Jag har ett lite tuffare papper med jeansmotiv,som jag tyckte passade till båtar och broar, men fråga mig inte hur, hihi.
Jag har dekorerat med ett bokmärke med vågor, en stickers med ett skepp, och en stickers med texten " good time "
Gula cirklar får piffa upp det lite,så det inte blir för blått.
Det gröna nertill är en del som medföljde i ett kit, det var 4 bitar från början med lite olika mönster, här får den symbolisera att jag ändå gärna vill ha en fot på land =)
Till journalingen fick jag användning för min härliga journalingstämpel i form av en resväska som min son köpte åt mig för några år sen.

Layout av Samara

Då har vi färdats över och under broar. Nu söker vi oss till bron för att vid sidan av betrakta och njuta av miljön. En plats för meditation och samvaro.


Direkt när jag fick det här temat så poppade minnen upp från barndomen när vi åkte iväg med fikakorg till en sådan här mysig plats - de fanns både på Öland, Kalmar och i Blekinge som var mina barndomsplatser. Mysigt att fika, plocka lite blommor och prata. Tiden står liksom stilla vilket ''blomklockan'' får symbolisera. Har ni några sådana här ställen runt er - passa på! Speciellt nu när det är så vackert ute och sommaren står i full blom!
Kort av Chruss

Med detta underbara kort avslutar vi för idag. Har du skapat med broar i åtanke? Lämna en kommentar till detta inlägg med en direktlänk till ditt alster så vi får en möjlighet att se just din tolkning.
Nedan följer lite fakta om Øresundsbron.

Øresundsbron
Byggprojektet har beskrivits som ett gigantiskt pussel, som byggdes ihop bit för bit. Det var ett precisionsarbete som krävde satellitnavigering, ingenjörskonst och hantverkarkompetens.
Öresundsbron består av tre delar – två anslutningsbroar och en högbro. Bron byggdes i två våningar, en vägbana och en undre våning för järnvägen. Högbron utgörs av en snedkabelbro, den längsta i världen med både järnväg och motorväg. De två pylonparen är 203,5 meter höga och gör Öresundsbron till Sveriges högsta byggnadsverk. Huvudspannet är 490 meter långt och segelfri höjd är 57 meter.

Förbindelsen invigdes den 1 juli 2000 av kung Carl XVI Gustaf av Sverige och drottning Margrethe II av Danmark.
I samband med invigningen genomfördes även en löptävling kallad Broloppet.

Broloppet
Arrangör för tävlingen var svenska MAI och danska Sparta Atletik. Loppet, som var en halvmaraton, startade vid Öresundsförbindelsens danska ände på Amager, gick genom tunneln via ön Pepparholmen, över Öresundsbron till målgång i Limhamn i Malmö. Ursprungligen var tävlingen tänkt som en engångstävling för att fira öppnandet av Öresundsbron. 96 000 personer anmälda (79 719 kom i mål) vid den första tävlingen gör Broloppet till en av de största löpartävlingarna någonsin i Sverige.
Den 12 juni 2010 anordnades broloppet som en del i 10-årsjubileet för Öresundsförbindelsen, sträckan var densamma som den ursprungliga med start på Amager i Danmark. Arrangörer var återigen MAI och Sparta Atletik tillsammans med Öresundsförbindelsen.
De lopp som arrangerades 2001-2006, hade endast MAI som arrangör, startade på Pepparholm och gick sålunda endast över bron, för att fortsätta till Malmö Stadion, där målgången skedde. Den ökade trafiken på Öresundsbron ledde till att arrangörerna fattade beslutet att 2006 års brolopp blev det sista av dessa lopp och Broloppet "återuppstod" således enbart i samband med 10-års firandet.

Øresundsbroprojektet i siffror

• 51 kassuner (brofundament) har gjutits. Höjden varierar mellan 12 och 20 meter. Den tyngsta väger 4 700 ton, den lättaste 2 500 ton.

• 51 pelare har gjutits, anslutningsbroarna vilar på dessa. Höjden varierar mellan 10 och 51 meter. Vikten ligger på 800 till 3 500 ton.

• 320 000 ton betong har använts, vilket motsvarar 128 olympiska simbassänger.

• Till en pylonkassun grävdes gropar motsvarande 38 x 40 meter i havsbottnen. Till de mindre kassunerna grävdes gropar motsvarande 20 x 22 meter samt 20 x 26 meter. Groparna var 6 – 10 meter djupa.

• Pylonerna på högbron är 203,5 meter – Sveriges högsta byggnadsverk.

• Pylonkassunerna väger 20 000 ton.

• Huvudspannet på högbron är 490 meter långt, segelfri höjd är 57 meter.

• 25 kilometer kabel har använts till högbron. 80 kabelpar har installerats och varje enskild kabel har en brottstyrka på 2 000 ton.

• 240 000 kubikmeter muddringsmassor användes som utfyllnad i Norra hamnen och för att bygga Pepparholm.

• Den tyngsta sektionen väger 6 900 ton. Tillsammans med pontonen Svanens lyftverktyg på 1 800 ton, utnyttjas lyftförmågan på 8 700 ton.

• En kabel består av 70 delkablar.

• Bron har målats med 260 000 liter färg.

Länkar
Wikipedia om Öresundsförbindelsen
Skanska.se Brofakta Øresundsbron

0 kommentarer: