Red, white and blue

on 3 juli 2011

av maxell

Imorgon är det den 4e juli - USAs stora dag. I detta inlägg använder vi färgerna som ingår i den amerikanska flaggan, det vill säga rött, vitt och blått.

Rött, vitt och blått är en tacksam färgkombination som förekommer i flera sammanhang. Några av dem visas här nedan.

Vi inleder med ett par alster som har klara influenser från den amerikanska nationaldagen. Först har Lillylva skapat ett kort med den amerikanska flaggan "stars and banners" (läs mer om den sist i inlägget).


När jag såg temat tänkte jag genast 4:th of July... så därmed blev det ett sådant kort också. Det var skönt att bara använda papper som dekoration, förutom blinget då. Enkelt, stilrent. Inte alls så rufft som jag brukar göra. Kul!
Kort av Lillylva



Kort av Lillylva

Jag kan bara hålla med om hur effektfullt det blir med ett begränsat material. Kanske är jag något jävig då jag en gång i tiden gjort något liknande på en layout ( se längre ner i inlägget). :)

Så länge fortsätter vi med andra stilrena lösningar med klara amerikanska influenser. Här är det Elin som gjort ett, för dagen, passande gratulationskort.


När jag såg färgkombinationen rött/blått/vitt kom jag att tänka på amerikanska flaggan som ju har just dom färgerna. Så det blev ett kort med inspiration från den.
Kort av Elin

En vacker, stilren och personlig tolkning av den amerikanska flaggan. Jag själv valde en något mer ruffig eller grungebetonad tolkning av samma flagga. Här är det ett uppslag i min (maxells) Art Journal.


Ett uppslag i min Art Journal där såväl "stars" som "banners" är viktiga delar. Det är också några ytterligare detaljer varav några självklart gnistrar och blänker.

Uppslaget saknar text. Jag låter det istället tala för sig själv. :)

Art Journal av maxell



Art Journal av maxell

Från dessa amerikanska influenser fortsätter vi med andra tolkningar där de aktuella färgerna i stort sett är självskrivna.

Först ger vi oss ut till havs. Chruss såg den nautiska kopplingen och skapade ett kort med hjälp av passande stämplar.


Direkt så gör jag koppling till sjötema - det går av bara farten... Stämplat med blå dyna på vitt papper och sedan sitter det lite knopar (OBS inte kärringknutar ;-D ) Jag kan inte låta bli båttema - finns en del båtar och fyrar i stämpelsamlingen.
Kort av Chruss

Vackert hopknåpat. :) Sist i inlägget finns länk till fler alster med knopar.

Med vind i seglen beger vi oss från havet till ett annat stort blått - himlen. Här har Skberg74 skapat ett gnistrande ljuvligt fjärilskort.


Jag har lekt med dotterns blåspennor (igen) och blåst en fjäril med blått och röd bakgrund sen har jag fyllt allt blått med stickles i turkost för att få fjärilen glittrig.
Kort av Skberg74

Ett kort som passar till såväl dagens festligheter och frihetstankar som till andra festligheter eller personer som behöver piggas upp. Mahlin78 har också valt att göra ett kort för att pigga upp och stötta. Här är det ett tänkvärt budskap i rött, vitt och blått.


Jag har gjort ett kort till en vän som behöver lite stöttning här i livet, vilket jag tänkte bidra med utifrån detta kort. Stämpeln har ett väldigt bra budskap tycker jag!
Kort av Mahlin78

Bjuds det upp till dans behöver vi kanske rätt skor på fötterna. Cajaba bidrar med dem...


Jag har gjort ett kort till en person som älskar skor. Till ett sånt här kort behövs inte så många dekorationer, en enkel blomma och lite bling är alldeles tillräckligt.

Tycker det är kul med annorlunda kort och att man kan få med det som personen gillar.

Kort av Cajaba

Vi fortsätter med festligheterna. Hela snorsk layout strålar av glädje och fest - barnens fest och en fest i de tre aktuella färgerna. :)


Jag älskar färgutmaningar av olika slag och även denna gång gick jag in för uppgiften med liv och lust. Utgick från ett foto med lite alla möjliga färger, bland annat blått och rött... Hittade ett perfekt randigt papper till bakgrund, sen byggde jag på med lite olika grejor jag hittade i mina små högar på pysselbordet... En jeanstag, ett mini-tårtpapper, washi, någon spetsbit osv. Den stora chipboard-stjärnan målade jag med röd pearlmaker för att få rätt färg. Blir ju snygg lyster av det också...
Layout av snorsk



Layout av snorsk

Som liten finns det många tillfällen som är fest. Ytterligare ett bra exempel finns med i Koseputes layout.


Rött och blått är färger jag sällan använder tillsammans. Men här kändes det som att det behövdes lite röda färgklickar i en i övrigt ganska ljus layout.
Layout av Kosepute

Ett festlig modern tolkning med klara amerikanska inslag även om dessa inslag inte är helt uppenbara vid en första anblick...

Barnen och festligheterna fortsätter att figurera. Jag ler när jag tänker på hur festligt det är att göra som Missan78 - att hitta härligt färgsprakande foton från när man själv var liten.


Jag hittade en bild på mig och min syster som passade bra in i temat. Jag ville göra en enkel och ren layout med så lite saker så möjligt men ändå med de rätta färgerna.
Layout av Missan78

Andra tillfällen som är festliga här hemma i ärans och hjältarnas land - Sverige - är när det för den sportintresserade går bra för ens favoritlag. Här är det NHL som skapat en layout om sitt favoritlag som har rött, vitt och blått som sina lagfärger.


Detta tema var helt självklart för mig, då min man är Timråtokig! Lagets färger är rött och vitt. Loggor osv har inslag av blått.

Självklart skulle det bli en layout om Timrå IK! Timrå är även för mig förknippat med träd och pappersfabriker. När jag då inte hade några hockeystämplar :( tänkte jag således på grej nr 2, så det fick bli en skog längst ner på det vita cardstocket. Det ordnades genom att bygga upp ett landskap med Stampscapestämplar och den blå distressen "Faded jeans".

Snövita skumgummiordet "timrå" värms av en varm, röd vindswirl, för kärleken till detta lag är enorm i hela bygden.

Maken hjälpte mig att skriva ut listan med laguppställningen 02/03, samt fotot av hans tröja med autograferna på. Hans syster fixade signering när hon bodde på samma hotell som laget här i Linköping där vi bor. Himla smidigt att hon kunde ta med sig tröjan till hotellet. :)

Jag ville ha en platt LO, utan mattor och pynt. Ville att träden skulle få tala istället. Det blev dock lite väl naket, så jag bubbelplaststämplade med "Faded jeans" innan jag fäste fotot och pappret. För att få balans i LO:n fick det bli en rejäl swirl i vänstra hörnet. Tyngden förstärktes genom att jag gjorde linjer med röd penna till den blå journalingen.

Hybrid layout av NHL/Nina

Träd och framförallt barrträd förknippas verkligen med Norrland och helst Timrå. Tre tallar ingår i Timrås kommunvapen och alla som besökt orten har sett alla barrträd som växer där. En egenskap som delas med delar av Amerikas Förenta Stater.

Vi avslutar detta inlägg med en ytterligare en klar amerikansk tolkning - en layout av mig (maxell).


En layout från mitt firande av milleniumskiftet i Florida, USA.

Journalingen på tagen är en betraktelse av den amerikanska individualismen kontra det mer solidariska tänkandet som byggnaden försöker uppnå. Siluetten är Miami Downtown Skyline som jag själv tillverkat och målat med svart akrylfärg. Även hela den amerikanska flaggan inkl stjärnorna, det vill säga bakgrundspappret är tillverkat i stora och små delar av cardstock.

Den här layouten betyder mycket för mig. Det handlar om synen på världen, medmänsklighet och den innehåller även en hel del kärlek.

Hybrid layout av maxell

Med det gratulerar vi USA på dess officiella nationaldag.

Samtidigt skänker vi även en tanke till den amerikanska ursprungsbefolkningen, den som fanns där innan landet koloniserades. En befolkning som finns kvar där än idag... Jag kan nämligen inte skriva och publicera detta inlägg utan att konstatera att vi tyckte det kändes konstigt att kunna uppleva och se stora delar av den amerikanska historien under några timmars stopover i Philadelphia. Ja, vi besökte platsen där självständighetsförklaringen skrevs under. Samma plats där den kända "Liberty Bell" finns. Intrycket efteråt var kort sagt "men, det finns så mycket mer i den amerikanska historien..."

Om "4th of July" och "stars and banners"
Det hela började när de 13 brittiska kolonierna på Nordamerikas östkust förklarade sig självständiga från Storbrittanien. Detta sägs ha skett den 4e juli 1776 genom undertecknande av självständighetsförklaringen i Philadelphia, Pennsylvania. Då ombildades kolonierna till de delstater som utgör grunden till det land som idag är känt som Amerikas Förenta Stater (engelska: United States of Amerika, USA).

Sedan denna historiska händelse har landet firat sin nationaldag den 4e juli med såväl pompa och ståt. 4th of July, som även kallas för Independece Day, firas stort över hela landet. Det är fyrverkerier, parader, karnevaler, marknader, konserter, sportevengemang (baseball), politiska tal och ceremonier, familjeträffar, grillfester och så vidare för att fira landets historia, dess regering och dess traditioner.

Som kuriosa om den fjärde juli kan nämnas att två av de som skrev under självständighetsförklaringen och som sedan blev presidenter avled samma datum år 1826, det vill säga exakt 50 år efter bildandet av Amerikas Förenta Stater. Det handlar om John Adams, den andra presidenten och hans efterföljare Thomas Jefferson, den tredje presidenten. Även den femte amerikanske presidenten, James Monroe, avled den fjärde juli några år senare, år 1831.

Den amerikanska flaggan har genom åren förändrats till utseende även om färgerna alltid har varit rött, vitt och blått. Under det tidigare skedet av inbördeskriget använde George Washington "The Grand Union Flag". Denna räknas historiskt som den första flaggan även om den aldrig hade någon officiell status. Flaggan anges ibland också utgöra bas för utformandet av den första officiella amerikanska flaggan. Motivet på "The Grand Union Flag" var en brittisk flagga uppe i det övre vänstra hörnet som omgavs av ett antal vita och röda horisontella linjer.

Den idag kända "stars and banners" kom något år efter självständighetsförklaringen. Då angavs att den amerikanska flaggan skulle bestå av tretton ränder alternerande mellan rött och vitt samt tretton stjärnor - vita på ett blått fält - för att representera det nya landet och dess delstater. Sedan dess har den amerikanska flaggan bestått av stjärnor och ränder i färgerna rött, vitt och blått. Antalet stjärnor ökade med var delstat som valde att ingå i Amerikas Förenta Stater och idag är antalet 50 stycken. Även ränderna har varierats någon gång, men numera är det tretton stycken för de första delstaterna.

Skrotbokens länkar
Vi knepar och knåpar och knopar - Inlägg där var alster innehåller minst en knop

0 kommentarer: