av Sofia/skberg74

Jag kan inte sy egentligen men har du någonsin kollat priser på dockkläder så förstår du kanske att jag tyckte min symaskin och jag behövde bli tillräckligt sams för att kunna fixa lite dockkläder till dottern.

Jag köpte boken ”Sy till dockan” av Anne Greethe Gaaserud och tog mig tid att läsa på lite om hur man syr och vad dom olika sakerna i beskrivningarna betyder, innan jag började sy på allvar testade jag symaskinen också och lyckades få ordning på sömmarna.


Fleece overall av en gammal fleecetröja och regnoverall av ett par urvuxna regnbyxor.
Sytt av Sofia/skberg74

Jag valde ut lite olika saker att sy, en regnoverall, en fleeceoverall, byxor och t-shirt, en klänning och sen ville dottern ha tomtekläder till lucia till älskade Nonna. Tyget jag använt är till stor del urvuxna kläder både mina och dotterns, återvinning då det är som bäst. Regnoverallen är tex dotterns urvuxna regnbyxor. Jag köpte en billig fleecefilt på IKEA den har jag använt till overall, byxor och klänning och det finns fortfarande hälften kvar.


Byxor och t-shirt till pojkdockan och en klänning till tjejen.
Sytt av Sofia/skberg74

Mina dockkläder är kanske inte perfekta men dottern älskar att få nya kläder till Nonna och till Halloweenfesten på dagis hade Nonna fått en egen ”dräkt” i form av kaninoverall.


Klart av familjens ”bebis” också ska vara tomteklädd när det är jul.
Sytt av Sofia/skberg74

Våga prova det är faktiskt riktigt roligt när man väl börjat.

1 kommentarer:

Eleonor sa...

Fina dockkläder!
Jag sydde massor av dockkläder av gamla kläder till dotterns dockor en gång när hon var bortrest med pappa. Jag hade satt upp alla dockorna i hennes säng och var riktigt nöjd med mig själv. Tyvärr blev det inte alls lika väl mottaget som jag hade hoppats på utan hon - då 3 - blev bara sur över att dockorna hade andra kläder! ;-)