Med inspiration från våra gener

on 28 februari 2013

av Lina/Pyssellina

För lite mer än 60 år sedan upptäckte James D. Watson och Francis Crick den modell för DNA-struktur som de den 28e februari 1953 offentliggjorde. Detta gjorde de genom att göra ett offentligt uttalande om sin upptäckt. Några månader senare, den 25e april, publicerades deras första artikel; "A strucutre for Deoxiribose Nucleic Acid". Med anledning av denna historiska händelse skapar vi våra tolkningar av DNA-strukturen med fokus på en så kallad dubbelhelix och eventuellt bokstäverna d, n och a.

Det är inte helt enkelt att förklara vad DNA egentligen är. Det är många kemiska beteckningar inblandade och de kan kännas svåra att förstå. En kort förklaring följer:

DNA, deoxiribonukleinsyra, är det kemiska ämne som bär den genetiska informationen, genomet, för nästintill alla kända organismer i världen. Vi kan likna det vid ett bibliotek eller ett recept eftersom det har instruktioner för organismens utveckling och funktion. Watsons och Cricks upptäckt är viktig då kunskap om DNA och dess uppbyggnad är viktig för forskning inom bland annat medicin.

DNA-strängar
Många av oss känner säkert igen den klassiska DNA-strängen i form av en snurrad dubbelhelix. Som vi kommer att se har alla denna sträng på sitt alster, men tolkningen skiljer sig något mellan alstren.

Först ut är Pyssellina som helt enkelt har DNA-strängen som upphöjd dekoration över hela kortet.


Jag tycker att DNA är lite futuristiskt och ibland lite science fiction så därför fick det bli lite metallicfärger på mitt alster. Bokstäverna i bakgrunden är en DNA-kod jag hittade på nätet och skrev av.
Kort av Pyssellina



Det blev en häftig effekt när DNA-strängen nästan lyser lite på fotot.
Kort av Pyssellina


Mahlin78 valde att ha sin bakom fotot på Tutankhamun.


Efter mycket funderande kring vad jag skulle göra för alster till detta tema, föll allt på plats i och med mitt besök på Tutankhamun-utställningen.
Layout av Mahlin78


Det mesta i vårt DNA är likadant för alla människor, men små små förändringar gör att vi blir de unika personer som vi alla är. Detta handlar Hozzans alster om.


Vi är alla lika genom vår DNA-struktur. Detta fick min sida i min kladdbok handla om att "vi är alla olika men ändå så lika". Jag har rollat ut akrylfärg i lila och aqua med en skumgummiroller. Därefter ritade jag ett antal DNA-helixar och ansiktet med en vit penna.
Art Journal av Hozzan


Det är inte bara vi människor som har DNA utan även växterna har det. Det visar Chruss på flera sätt på sitt kort.


I fornstora dagar så var jag intresserad av växtodling, vi gick visserligen inte så djupt in i läran men ni vet väl att även växterna har ett DNA? När jag hittade den här gratisbilden så kom jag att tänka på skoltiden + att många gånger när man släktforskar kan man ju ta DNA't till hjälp. Inte så långt tillbaka kanske..men även här har man kan ju ha användning av det. Har dessutom ett handgjort papper från en vän under med inslag av gräs o blommor
Kort av Chruss


DNA är våra gener och de får vi från våra föräldrar. Detta tolkade Lillylva genom att använda ett foto på sin biologiska far.


Jag hittade ett gammalt passfoto på min far i ett kuvert som legat undanstoppat sedan länge. Kopplingen DNA och biologisk förälder kändes självklar. Jag gjorde den dubbla helixen i halvpärlor och tusch.
Layout av Lillylva



Layout av Lillylva


Med dessa alster hoppas vi att du inspireras att skapa med en enkel och snurrig detalj. Skapar du något med och om DNA får du gärna lämna en kommentar till detta inlägg.

Länkar
Wikipedia om DNA
Länk till en bild på DNA - dubbelhelix


Skrotbokens länkar


- Storhet möter storhet av Bi - Ett inlägg med vissa vetenskapliga inslag...
- Vetenskapliga symboler av maxell - Ett annat inlägg där vi använt oss av vetenskapliga symboler
- Alfred Nobel och jag av Bi - Ett annat inlägg med fokus på forskning och vetenskapliga upptäckter

Mitt kreativa rum - cri_kee

on 21 februari 2013

av Mahlin78

Alla bilder i inlägget är tagna av cri_kee

Idag visar vi upp nästa kreativa rum i vår årslånga serie på just det temat. Turen har nu kommit till cri_kee.

Vår tanke med denna serie är att inspirera våra läsare till att visa upp sina kreativa rum. Kanske har just du en toppenbra lösning på en förvaring?! Dela gärna med dig, antingen via en kommentar till detta inlägg eller via mail till Skrotboken. Mailadressen återfinns längst ner i detta inlägg.


Idag är ni välkommen in till mig och mitt pysselrum. Jag har ett stort rum enbart för mitt kreativa kaos...fast idag är det välstädat. Längst rummets ena vägg har jag ett dubbelskrivbord. Ovanför hänger två hyllplan med plats för album och diverse förvaring.



Under hösten köpte jag mig ett höj- och sänkbart arbetsbord, vilket har varit ett underverk för min onda rygg. Helt plötsligt kunde jag scrappa mer och längre stunder på min lediga tid.



På golvet nedanför har jag en picknickkorg full med det nödvändigaste. Den korgen packar jag aldrig upp utan den tar jag bara med mig och går om jag ska på scrapträff. Då vet jag att jag har det viktigaste med mig. I den har jag min lilla prylväska, dymon, diverse punchar och dies, washitape, cheesecloth, knappar, band och snören och mycket mer. Jag flyttar korgen enkelt mellan mina arbetsplatser.



Min scrapväska på hjul står också alltid framme. I framfickan förvarar jag mina band, spetsar och snören. I locket förvarar jag mina charms, brads, öljetter och pins. I väskan förvarar jag blommor, punchar, stämplar, m m.



Mina sortimentsaskar har jag köpt billigt på Biltema och tycker de är suveräna eftersom innehållet inte kan ramla mellan de olika facken. Jag rymmer åtta askar i locket på min förvaringsväska.



På hyllan ovanför skrivbordet har jag diverse förvaring. Bland annat så förvarar jag mina pärmar med dies och stämplar där.



Pärmarna är cd/dvd-förvaring som finns att köpa på Biltema. I pärmen för dies har jag enkelt gjort sidor av cardstock och övningskörningsskyltar så mina dies sitter fast bra. Skulle de lossna, trillar de endast ner i förvaringsmappen som pärmen står i.



I pärmarna med stämplar, har jag stämplat upp stämplarna på ett vitt papper som jag sedan laminerat. Jag försöker sortera mina stämplar efter märke. Ez-monterade stämplar och clear stamp fästar bra mot den laminerade ytan. De stämplar som omonterade tejpar jag fast med dubbelhäftande tejp. Som ni ser sätter jag stämpel på baksidan av det ark där jag stämplat upp dem.



En stor favorit för mig är de godislådor som jag gratis kan hämta i affären. Det är perfekt storlek. I min scrapväska ryms sex godislådor fyllda med diverse saker. Jag förvarar allt möjligt i dem...punchar, blommor, olika typer av dekorationer, paper pads (bara att lägga ner när man ska iväg på träff, så skyddas dem), m m. Det bästa av allt är att om de skulle gå sönder, kostar det inget att hämta en ny på affären.



Vid skrivbordets ena ände har jag min lilla datorhörna, med skrivare. Allt inom räckhåll, när jag behöver finna inspiration på nätet eller bara skriva ut ett nytt foto.


Det var allt för mig! Jag har som sagt ett stort rum enbart för pyssel och med plats för åtminstone tre pysselvänner vid det stora bordet. Jag hoppas ni fick några bra förvaringstips.

Jag hoppas att du som läsare fick med dig något/några bra tips på förvaring av dina pysselsaker. Hur har du löst din förvaring hemma? Lämna gärna en kommentar så vi på Skrotboken kan titta förbi.
Vill du hellre maila oss klickar du på länken nedan.

Skrotboken

Länkar
- Mitt kreativa rum - Mahlin78 av Mahlin78


Hieroglyfer i nutida tolkning

on 17 februari 2013

av Birgitta/Bi

Spänningen var stor fredagen den 16 februari för 90 år sedan. Howard Carter; under överinseende av en skara inbjudna gäster, påbörjade arbetet med att sakta och med stor försiktighet knacka loss de fastmurade stenar som dolde ingången till Tutankhamons gravkammare. Med anledning av detta presenterar vi alster där vi på valfritt sätt har använt oss av hieroglyfer.

Det som föregått denna dags händelser kan du finna mer om nedan i detta inlägg. Ur texten nedan ...

Carter gör ett litet hål i dörren och Lord Carnarvon frågade:
- Kan ni se något?
- Ja underbara ting - underliga djur, statyer och guld, överallt glittrar det av guld, svarade Carter.
Att guld passar bra även till nutida tolkningar kommer vi att få se då vi tittar närmre på dagens alster. Nutida tolkningar med hieroglyfer - underbara ting!
Innan dessa visar vi dock ett exempel på hur hieroglyfer kan se ut.


Hieroglyfer
Bild som publicerades i Nordisk Familjeboks 1a, 2a och 3e upplaga, public domain

cri_kee hälsar oss välkomna med ett suggestivt svartvitt kort med en för tillfället passande hälsning. ;)


Jag gjorde ett kort med en gratis bild som jag hittade på internet. Med hieroglyfer har jag skrivit "hej"!
Kort av cri_kee

Vill du också prova att skriva med hieroglyfer, då kan du till exempel prova den "Hieroglyphic typewriter, hieroglyphics translator" som finns länkat till nederst i inlägget.
Nu är det dags att förgylla tillvaron. maxell ger ett historiskt perspektiv.


Jag har gett mig på något som av vissa anses ha sina rötter i Egypten - alkemi och “de vises sten”.

Ordet alkemi påstås ibland härstamma från “chemeia” från det egyptiska "kmt" vilket betyder "svart" och syftar på den bördiga jorden i landet där alkemin föddes. Egyptierna kände tidigt till att metaller som inte förekom rena i naturen kunde utvinnas genom smältning av malm och de ägnade sig åt kemiska processer för att framställa keramik, glas, färg, läkemedel med mera. Enligt denna tradition är skrivkonstens, lärandets och månens gud Thoth alkemins fader.

Vidare säger en del att alkemi är konsten att göra guld. Guld var viktigt då det var (och är) sällsynt samtidigt som det har samma färg som den dyrkade solen (solguden Ra). Egyptierna visste även att guld besatt egenskapen att det inte vittrade sönder och guld kunde användas inom flera områden där smycken, konst, byggnader, pengar och mediciner är några exempel på hur egyptierna och flera med dem använde och använder denna ädla metall. I sammanhanget noterar vi att det tog lång tid innan människan lärde sig en metod för att smälta guld samt att alkemin kan ses som en föregångare till kemi.

Alkemi är dock mer än att framställa ädelmetallen guld. Det handlar om att återföra människan till sitt ursprungliga själstillstånd och att hitta urmaterian - “materia prima” eller “De vises sten”. Med de vises sten avses ett ämne eller en kraft med fantastiska egenskaper. Det är urämnet som alla andra ämnen är skapade ifrån och på så sätt kan det såväl omvandla oädla eller sjuka metaller till guld som bota sjukdomar och förlänga livet. Som synes är alkemin så mycket mer än jakten efter guld. Även om det långtifrån alltid talas om alkemi på detta sätt är det dessa mystiska och kryptiska tolkningar som lever kvar och influerar våra liv än idag - var dag.

Min tolkning av det hela innehåller flera mer eller mindre kända delar av detta mytomspunna ämne och det är min tolkning. En tolkning som bland annat inkluderar Thoth, Thots smaragd, guld, kvicksilver, vetenskapliga symboler och drömmar, medicinska symboler samt några väl valda hieroglyfer och alkemiska tecken ...

Sida ur Art Journal av maxell



Sida ur Art Journal av maxell

Även Chruss har smittats av guldfebern.


När jag började stämpla så var det mycket stämplar med olika länders tema som införskaffades, bland annat på tema Egypten.

Jag har stämplat och embossat i guld, samt stämplat med en grå dyna längst ner till höger.

Svepte med embossing ink runt kanterna och embossade även det med guldEP. En blomma så var jag nöjd.

För mej står Egypten för sand ...(jag har aldrig varit där) och så dessa enorma rikedomar som fanns och finns, både när det gäller föremål och dessa otroliga ruiner i form av Sfinxer med mera.

Kort av Chruss

Många härliga stämplar. lillylva gör liksom cri_kee och skriver en hälsning på sitt kort.


Jag skrev kort och gott "grattis" i hieroglyfer.
Kort av lillylva


Kort av lillylva

Pippin har gjort en layout med titeln "Walk like an Egyptian", en gångstil som är väldigt bekant om man någonsin besett ett studentspex vid namn Uarda. Som Lundabo har jag gjort det ett antal gånger. Hela föreställningen spelas vänd i profil mot publiken. =) För övriga är kanske låten, med samma titel, av The Bangles mer bekant.


Jag använde en bild på hieroglyfer som bakgrund till mitt foto på min söta systerdotter när hon var på semester i Egypten. Jag "smutsade" ner pappret lite så det skulle se gammalt ut.
Layout av Pippin

Det var de alster jag hade att bjuda på idag. Fortsätt dock gärna läsa om Howard Carter och utforskningarna nedan.

Fotona nedan är tagna av Bi och Sam(med mobilkamera) på den fantastiska utställningen Tutankhamun - Graven och skatterna som visats i Malmö 15 sept 2012 – 17 feb 2013.

Konungarnas Dal ...
1914 kunde Howard Carters sponsor Lord Carnarvon äntligen få utgrävningstillstånd för Konungarnas Dal i och med att Theodore M Davis på grund av dålig hälsa var tvungen att ge upp sitt arbete där. En chans som Lord Carnarvon och Howard Carter väntat länge på.

Äntligen var den "deras", Konungarnas dal, dalen som vid tiden ansågs vara tömd på skatter efter många års gravplundring och arkeologiska utgrävningar. Howard Carter var dock säker på att det borde finnas en grav tillägnad Tutankhamon och hans intuition sa honom att den borde vara lokaliserad just här. Dock kom första världskriget emellan och utgrävningarna fick vänta.

Först 1917 kunde utgrävningsarbetet påbörjas på allvar. Under de följande fem vintrarna arbetar en här av arbetare med att successivt gräva bort de högar från gamla utgrävningar, som hopade sig mellan ingångarna till de redan öppna gravarna. Carter och hans män arbetar sig systematiskt vidare dock utan nämnvärt många fynd. Inför den sjätte vintern beslutar sig Lord Carnarvon; som hitintills bekostat hela utgrävningen ur egen ficka, för att det är för dyrt och vill lägga ner arbetet helt. Howard Carter lyckas dock med viss möda övertala Lord Carnarvon att sponsra ytterligare en utgrävningssäsong.

Lyckan vänder ...
Carter är medveten om att detta är sista chansen och han förstår att utnyttja den.

Den fjärde november 1922, bara tre dagar efter att arbetet återupptagits meddelar en förman att man har frilagt ett steg uthugget i klippan. Det visar sig vara det första steget ned till ingången till en grav. Efter att ha gjort ett litet hål i den sigillförsedda dörren och därinne fått se en gång fylld från golv till tak med sand och bråte, skickar han ett telegram till Lord Carnarvon "har äntligen gjort en underbar upptäckt - stop - en storslagen grav med orörda sigill - stop - har täckt över den samma till er ankomst - stop - gratulerar - slut".

Två veckor senare ankommer Lord Carnarvon och dennes dotter, lady Evelyn och Carter kan äntligen få fortsätta arbetet med att utforska de olika kamrarna.

Jag ser underbara ting ...
Gången rensas försiktigt och den igenmurade dörren till förmaket nås. Carter gör ett litet hål i dörren och Lord Carnarvon frågade: "Kan ni se något?"

"Ja, underbara ting - underliga djur, statyer och guld, överallt glittrar det av guld", svarade Carter.


Den första syn som mötte dem då dörren till förmaket öppnades.
Foto av Sam

Arbetet går långsamt framåt och allting dokumenteras noga med moderniteten fotografering, skriftlig dokumentation och avmålning av funna objekt och dess fyndplatser. Arbetet tar lång tid då just dessa kammare varit utsatta för plundring under faraonernas tid och många saker ligger slängda huller om buller.

Bara i förmaket/första kammaren kunde 600-700 objekt registreras. Rummet var så överfyllt att det var svårt att lösgöra ett fynd utan att skada ett annat. Finurliga konstruktioner av stöttor fick byggas för att hålla alla ting på plats varefter en sak kunde dokumenteras och flyttas.

Den 16 februari 1923 är så dagen inne. Allt är förberett och klockan två på dagen samlas de som blivit inbjudna till att övervaka öppnandet in till själva gravkammaren. I förmaket har stolar ställts ut till åskådarna och ett litet podie är uppbyggt framför dörren så Carter och når upp till den övre delen av porten.

Han lokaliserar träöverliggaren och lösgör försiktigt putsen och sakta och med stor försiktighet pillar han bort de små stenar som utgör portens översta lager. Efter cirka 10 minuters arbete har han fått upp ett så stort hål att han kan kika in. Det är en förbluffande syn som möter honom. Av allt att döma är det en kompakt mur av guld. Detta visar sig senare vara en enorm kista i guld som är byggd för att skydda själva sarkofagen. Det är den första av fyra.


Sam framför den gyllene kistan med blå fajanspaneler.
Foto av Bi

När de kommit vidare in i gravkammaren upptäcks ytterligare en kammare, en skattkammare fylld av skatter.

Det är det största gravfyndet någonsin.

Tutankhamon
Tutankamon, födelsenamn Tutankhaton, född 1358 f.Kr., död 1339 f.Kr., var en egyptisk farao av den artonde dynastin under en period känd som Nya riket. Han blev farao vid 11 års ålder, cirka 1347 f.Kr.

Han fick namnet Tutankhaton, som betyder levande bild av guden Aton men senare tog han namnet Tutankhamon som betyder levande bild av guden Amon. Hans far, farao Akhenaton hade infört monoteism men Tutankhaton återinförde polyteismen med Amon som huvudgud och ändrade då sitt namn till Tutankhamon.

Tutankhamon var gift med sin några år äldre halvsyster Ankhesenamon, dotter till Akhenaton, deras gemensamme far, och drottning Nefertiti. Ankhesenamon födde två för tidigt födda döttrar, som inte överlevde. Tonårsföräldrarna sörjde och mumifierade de två barnen, vilket var ovanligt.

Bland de gravfynd som gjordes finns inskriptioner som visar farao i privata scener vilket var unikt.


Tutankhamons tronstol.
På ryggstödet kan man se hur Drottning Ankhesenamnon smörjer sin makes skuldra med salva medan Tutankhamon avslappnat lutar sig tillbaka mot ryggstödet.

Foto av Bi


Hieroglyfer
Hieroglyfer, grekiska hieroglyphikos (heliga tecken), kallas den fornegyptiska bildskriften. Totalt fanns cirka 800 tecken, vilka uttryckte ord, bokstäver eller bokstavskombinationer.

Hieroglyfskriften uppstod förmodligen efter inflytande av kilskriften ca 3000 år f.Kr. Ett enskilt hieroglyftecken kan ha tre olika funktioner beroende på sammanhanget: logogram eller ideogram (återger ett ord), fonogram (återger konsonantljud) eller determinativ (klassificerar det redan skrivna ordet). I likhet med de allra flesta semitiska språk återges endast språkets konsonanter (alltså ej vokalerna) i hieroglyfskriften.

Genombrottet för tolkningen av de egyptiska hieroglyferna skedde år 1822 genom Jean François Champollions publicering av sin studie av de tre parallella texterna på Rosettastenen. Stenen (sedan år 1802 i British Museum) har en inskrift bestående av 14 rader hieroglyfer, 32 rader demotisk skrift och 54 rader grekiska.


Rosettastenen
Foto av Bi

Med detta lämnar vi det gamla egypten. För mer intressant information hänvisar jag till länkarna nedan.

Länkar
Hieroglyphic Typewriter hieroglyphics translator
Wikipedia om KV62
Wikipedia om Tutankhamon Wikipedia om Hieroglyfer

Tunn snö i februari!

on 12 februari 2013

av Pia/Pippin

Nu är vi inne i februari månad, som förr kallades för göjemånad. Detta ord göj kan tydas som ett ord som betyder tunn snö. Med anledning av detta har vi skapat alster där vi använt någon typ av snö.

Som jag skrev här ovan så hette februari förr göjemånad i Sverige. Ordet "Göj" är sannolikt samma ord som det gamla isländska gói, som även kan skrivas gæ, vilken eventuellt betyder "tunn snö" eller "spårsnö". Det är eventuellt också släkt med det grekiska ordet chion som betyder snö. Göjemånad kan med föreliggande tolkning översättas med snömånad.

I nordisk mytologi associeras namnet med Goe, som var dotter till kung Torre som i sin tur var son till Snö den gamle. Torre var enligt mytologin kung av Gotland, Kvänland och Finland. Kvänerna offrade åt Torre och uppkallade nuvarande januari efter honom - torsmånad eller torremånad. Enligt mytologin försvann dottern Goe spårlöst och kvänerna flyttade fram offertidpunkten en månad och döpte samtidigt nuvarande februari till göjemånad.
Senare återfanns Goe som blivit bortrövad.

Fler vita täcken
Under februari infaller också fettisdagen - tidigare den vita tisdagen. I år 2013 är det den 12e februari som gäller. Med bakgrund av snömånaden med denna vita dag så kombinerar och associerar vi temat även till fastlagsbullens pudersnötäcke av florsocker och (snö-)grädde.

Här får vi se vad tjejerna hittat på till detta tema.
Vi börjar med några härligt snöiga layouter, där Cissi får inleda med sin.


Fotona är tagna en snörik vinter när vi var och matade änderna vid Strömmen i Norrköping. Det var säkert hundratals änder som flockades runt oss.

Jag valde att figurklippa bilderna och skapa en vintermiljö runt dem. Snöiga detaljer i olika skepnad finns på layouten. Glittriga snöstjärnor av olika material lite här o där. Bakom änderna har jag strött lösglitter över lim som glittrig snö på tårtpapperna och i förgrunden finns en snödriva gjord av gasväv som jag smetade in med glittersnow med hjälp av en spatel. Glittersnow är en slags vit krämig pasta som har pärlemorskimmer.

Layout av Cissi



Snöiga närbilder
Layout av Cissi

Här har vi en layout av maxell där snötemat syns tydligt. Hon har använt en teknik att färga in papper med snö. Om du vill prova detta finns en länk längst ner i detta inlägg.


Grunden för denna layout är ett papper som jag färgat in med hjälp av snö. Jag gillar detta papper som visar både hur det blir när när pappret blir riktigt vått av snön som smälter och hur det blir när snön smälter fortare och inte väter hela ytan. I det förra fallet färgas större ytor in av den tillförda färgen medan kristallmönster bildas i det senare fallet. Även boksidan är färgad på samma sätt.

Utöver det har jag använt salt på tre cirklar som jag byggt ihop till en snögubbe och jag såväl bokstavsstickers som utstansade snöflingor har målats med snöpenna.
Ja, snö kan användas och förekomma på flera sätt på ett alster och den här tiden på året är det mycket passande. :D

Layout av maxell



Snökristaller i närbild
Layout av maxell

På nästa layout av cri_kee har vi också naturens snö som motiv.


Jag har gjort en sida i mitt decemberalbum. Den 15 december var jag ute och gick... härligt väder och underbara snötäckta granar överallt.
Jag har använt snöpenna på fotots granar och i titeln.

Layout av cri_kee

Till sist har vi en härlig färgstark layout av Kosepute som handlar om julen, som ju brukar vara vit av snö på de flesta ställen i Sverige.


Jag har gjort en layout om julen 2012.
Med tanke på all färg och mönster runt fotona behövdes en fotomatta för att lyfta fotona lite. Istället för cardstock har jag dragit en tunn sträng med snölim som jag värmt med embossingfönen för den upphöjda, fluffiga ytan.

Layout av Kosepute



Fluffig snö i närbild
Layout av Kosepute

Här följer nu några kort med snöiga inslag. Bi har gjort ett härligt kort med en urgullig ren på skidor.


Fick äntligen använt stämpeln som säkert legat i två år och väntat på att få komma fram. Ett reafynd som bara blivit "bortglömt".
Bakom motivet en cardstock som fyllts med små plastflingor av den typ som brukar få vara snö i julskyltningar. Just dessa kommer faktiskt från en julskyltning som höll på att plockas undan. Jag lyckades flirta till mig lite av snön men den finns även att köpa i små påsar.
Det gnistrar och glittrar riktigt mycket i verkligheten. En riktigt kul effekt.

Kort av Bi

Nästa kort i högen är från Chruss som mer är inne på snögubbar.


Det är dags att börja med julkorten för 2013 nu eller vad säger ni?
Här har vi en lite småskitig snögubbe som är väldigt charmig. Snö från en snöpenna som känns lite glansig/blöt när man rör vid den.

Kort av Chruss



Blötsnö?
Kort av Chruss

Vi avslutar kortkavalkaden med ett kort av mig (Pippin), även jag har använt mig av metoden att färga in papper med hjälp av snö.


Jag använde ett av pappren som jag färgade in till att göra ett kort. Jag stämplade och embossade lite granar i blått och lade sen på lim och konstsnö i form av små gryn.
Kort av Pippin



Jag tyckte att metoden att färga in akvarellpapper med hjälp av snö lät väldigt spännande. Så jag testade det och använde distress refills och glimmer glam som jag hällde ut på snön. Jag hade ett papper under och ett papper över och lät sen snön smälta. Detta blev resultatet.
Färgade papper av Pippin


Hur ser det ut hemma hos dig? Är februari snömånaden där du bor eller är det enda snötäcket du ser den som finns uppepå fastlagsbullen?

Skrotbokens länkar
- Tutorial - Färga in papper med hjälp av snö av Bi och maxell
- Gnistrande vintervitt av maxell
- Vi skapar från samma bild - nummer 2 av Bi - Innehåller gnistrande vit vinterinspiration och en utmaning
- Än är det vinter kvar - Vinterns tittskåp av Bi och maxell
- Se kristallklart - skapa kring snö och vinter av maxell

Brasklappar och text i det dolda

on 11 februari 2013

av Marie/missan78

År 1513 blev Hans Brask utsedd till biskop i Linköpings stift. Med anledning av detta firas 500-årsjubileum i Linköping i år. Skrotboken uppmärksammar detta genom att skapa valfritt alster där vi använder dold journaling eller dold text på något sätt.

Biskop Brask är den historiskt sett mest kände biskopen i Linköpings stift och jubileumsfirandet inleddes igår den 10 februari med gudstjänst i Biskop Brasks anda i Linköpings Domkyrka.
Hans Brask föddes i Linköping 1464. Biskop Brask var en renässansmänniska som var verksam då det moderna Sverige grundades. Det tidiga 1500-talet var oroliga tider. Kalmarunionen upplöstes och reformationen påverkade kyrka och statsskick. År 1504 inträdde Brask i rikets råd. Under de följande åren spelade han en roll i de förhandlingar som fördes med Danmark efter brytningen 1505 och tillhörde dem som försökte arbeta fram en förlikning med danske kungen.

Brasklapp
Mest känd för gemene man är troligen biskop Brask för den så kallade Brasklappen.
Det var som sagt strid om makten mellan kyrkan, representerad av ärkebiskopen Gustav Trolle, och staten, representerad av riksföreståndaren Sten Sture. Danske kung Kristian den II hade; som garanti för kyrkans frihet, gett ärkebiskopen biskopsborgen Stäket "för evärderlig tid" med rätt att försvara den med militära medel. Då Sten Sture och riksrådet menade att Trolle gick i Kristians ärende, lät de avsätta ärkebiskopen.
Hans Brask satt med i rådet och hans sigill fanns bland de andra rådsmedlemmarnas sigill under beslutet att avsätta ärkebiskopen. Troligt är att Brask reserverade sig mot beslutet då han som kunnig i kanonisk rätt visste att det var juridiskt otänkbart att avsätta en ärkebiskop på detta sätt. Endast påven kunde avsätta en ärkebiskop.

Tre år senare, 1520, kallades alla stormän och biskopar till Stockholm för kröningen av Kristian II. På kröningsfesten kallades till ett möte på slottet som utvecklades till rättegång. Ärkebiskop Gustav Trolles krav på ekonomisk kompensation för bland annat Stäkets rivning ledde till frågan om den tidigare riksföreståndaren Sten Sture den yngre och hans anhängare hade gjort sig skyldiga till kätteri. Under de följande dagarna avrättades uppskattningsvis 82 personer.
Bland de avrättade återfanns många inom aristokratin som hade stött Sturepartiet under de föregående åren. Hans Brask slapp undan. Enligt Olaus Petri - som berättat om detta i sin krönika - räddade han sig genom att dra fram "brasklappen" ur sitt sigill. Petri har också myntat de ord som Brask skulle ha yttrat: "Til thenna besegling är jach nödd och twingat". I dagligt tal mer känt som "Härtill är jag nödd och tvungen" (Krönikan är skriven till stöd för Gustav Vasa långt efter händelsen. Ingen har sett Brasklappen men det är en bra historia.)

Skrotboken tolkar ...
Vi har inspirerats av biskop Brask och skapat med "Brasklappar" genom att använda dold journaling eller dold text på våra alster. Man kan gömma meddelande lite varstans. Först visar Samara var hon har gömt ett meddelande.


Jag har gjort en sida med min kusin, hennes dotter och hennes mor. Papperet var så läckert och 3D liknande, så min man trodde faktiskt jag hade lagt dit lösa pappersbitar. För att göra den dolda journalingen satte jag dit en bit papper fäst med 2 brads, så man kan vika upp och läsa under. Som dekorationer har jag 3 blommor, en per person, och 2 texter

Layout av Samara


Dolda meddelanden kan finnas på många ställen och nu ska vi se var Maxell har gömt sitt.

Jag stämplade text över hela sidan som jag sedan helt och delvis dolde genom att måla över med akrylfärger. Ytterligare dold text återfinns på baksidan av lappen som jag fäst i ett fastlimmat gem.

En sida om förändring, förnyelse och framtid ...

Layout av Maxell



Detaljbild

Layout av Maxell

I nästa alster finns det många gömmor att lämna små meddelanden.


För en gångs skull började jag med att göra ett album utan att ha en plan för vilka foton som kommer att hamna i det. Men en hel del foton kommer att rymmas i det här albumet som jag gjort av innermappar till hängmappar, (finns att köpa i 5-pack (fem flikar) på kontorsbutiker).
Det gick åt 6 stycken till mitt projekt. Ihopvikt är det något större än A4.

På varje uppslag finns det olika varianter av biblioteksfickor, luckor, flikar och små miniatyralbum som ger plats för både synliga och gömda foton och dokumentation. Det finns även större fickor att att förvara minnes saker i. På mittuppslaget (bakstycket) finns t.ex två fickor med plats för A4 förvaring. Stängningen är gjord av självhäftande kardborreband.

Albumet har många möjligheter och när det är dags att lägga till foton och dokumentation kommer även fler dekorationer att hamna lite här och där också.

Album av Cissi



Detaljbild

Layout av Cissi

Man kan undra vad det står på alla hemliga lappar - visst blir man lite nyfiken? lillylva bjuder på en glimt.


Jag valde att göra en dold journaling bakom ett av fotona, som jag fäst med ett gångjärn i vänsterkanten och en phototurner i högerkant.

Layout av lillylva



Detaljbild

Layout av Lillylva

Ibland vill man skriva mycket som antingen bör få vara lite privat och ibland vill man helt enkelt bara låta fotot vara i fokus. Kosepute visar hur hon löst problemet.


Jag hade en hel del att skriva till den här layouten. Jag skrev allt på två tags som jag har stoppat in bakom ett mönsterpapper. Sedan knöt jag fast snören i tagsen, dels för att man lättare ska se dem, och även för att de ska bli lättare att dra upp och läsa. Istället för rubrik på min layout har jag använt biobiljetten från besöket.

Layout av Kosepute

En hälsning till någon kan ibland få innebära en liten utmaning också - hitta texten. =) Ett smått anonymt kort visar Chruss ...


Här har jag målat ett digitalt motiv, satt det på en fotomatta och limmat fast den mot stommen - men - lämnat så mycket under fotomattan så man kan föra in ett litet meddelande till mottagaren. Helt dolt med text och det gäller att upptäcka att man kan dra i den där biten ...

Layout av Chruss

Idag har vi visat på texter dolda under färg, bakom motiv, på tags och lappar att hitta, vända fram och så vidare. Hur brukar du göra när du vill dölja texten lite? Lämna gärna en kommentar med ditt tips.

Länkar
-- Wikipedia om Hans Brask
-- Svenska Kyrkan Linköping om Biskop Brask Jubileumet


Skrotbokens länkar
- Inspirerat från film och med censurerad journaling av maxell - Inlägg från 2011 där vi inspireras av film och censurerad journaling.

Prenumerera på: Inlägg (Atom)