Halloween med Sherlock

on 31 oktober 2012

av maxell

Natten för kusliga och rysliga saker är här. Vi pratar såklart om Halloween och i detta inlägg har vi valt att inspireras av ett bokomslag för kusliga och rysliga berättelser om och med Sherlock Holmes.

Dagens datum, den 31a oktober, firas var år Halloween. Mer om detta hittar du via länk sist i detta inlägg.

Passande nog gavs, i Storbritannien, sir Arthur Conan Doyles första bok (en novellsamling) om detektiven Sherlock Holmes och hans ständige följeslagare Doktor (John Hamish) Watson - "The Adventures of Sherlock Holmes" - ut detta datum för exakt 220 år sedan, det vill säga år 1892.

Sherlock Holmes skrevs under en mörk viktoriansk tid full av upptäckandelust och kunskapstörst. Ja, det märks i berättelserna och ja, det är en hel del Steampunk över det hela.

Berättelserna är riktigt rysligt mellan varven och därför passar det att inspireras av dem dagen till ära. Vi valde ett bokomslag för den ovan nämnda novellsamlingen:


© Illustration by Jennifer Wang for Penguin Books
Published with permission from the illustrator.


frubard skapade ett halloweenkort inspirerad av färgerna och tog med lyktstolpen.


Jag blev inspirerad av färgerna svart och grönt. Och av lyktstolpen...

Ska bara tala om att det var en bedrift av mej att sätta dit spindeln och spindelnätet, eftersom jag har spindelfobi... Det kändes som om överläppen var långt in i näsan. :) Men resultatet blev riktigt bra!

Kort av frubard


Vi ser även siluetten och ljuset från lyktstolpen på frubards kort. Från den starka bedriften - att trotsa sin fobi - går vi vidare till Pippins Halloweenkort.

Här har bakgrunden med siluetten och den vita texten inspirerat till en passande scen där lyktstolpen har sin givna plats.


Jag inspirerades av den blågröna bakgrunden med den svarta siluetten och den vita texten som såg ut lite som rök eller dimma. Jag använde siluetten av ett spöklikt hus, rädd katt och lyktstolpe. Gjorde sen en mask med text och duttade med vit gesso.
Kort av Pippin


Pippin gjorde en mask med text för att göra sitt kort. Lillylva gjorde också något själv. Här är det siluetten som hon gjort själv för att skapa sitt Halloweenkort. Även lyktstolpen är med.,.


Jag valde att fokusera på siluetten, skar ut en negativ siluett av en Nosferatu som ursprungligen är en stämpel. Lyktan fick också vara med på ett hörn. :)
Kort av Lillylva


Vi avslutar detta inlägg med Spacegirls Halloweenkort. Här är det färgerna och siluetten som är inspiration.


Jag skapade ett Halloweenkort och inspirerades av färgerna i bilden, det gröna och den svarta mannen.
Kort av Spacegirl


Visst är lyktstolpen med även i denna utmärkta lekfulla tolkning av dagen idag.

Sov sött och dröm vackert i natt... för att vakna utvilad till fortsatta lekar och mer eller mindre vetenskapliga experiment i skapandet. :)

Mer om Sherlock Holmes och den första novellsamlingen
Conan Doyle föddes i Skottland och studerade medicin vid universitet i Edinburgh. Under studietiden lärde han känna Doktor Joseph Bell. Han var lärare med en extraordinär obeservationsförmåga och deduktiv slutledningsförmåga. Det sägs att Bell inspirerade Doyle att skapa karaktären Sherlock Holmes flera år senare. Förutom sin forna universitetslärare sägs även Edgar Allan Poes detektiv Dupin ha inspirerat till karaktären Sherlock Holmes.

De noveller som ingår i "The Adventures of Sherlock Holmes" publicerades innan var för sig i The Strand Magazine i Storbritannien mellan 1891 och 1892. De gavs ut samlade i slutet av 1892 med illustrationer av Sidney Paget. Därmed var den första boken med och om Sherlock Holmes och hans trogne följeslagare Doktor (John Hamish) Watson ett faktum.

Flera - om inte alla - novellerna som ingår i boken har filmatiserats varav några flera gånger. Dock är inte filmen "The Adventures of Sherlock Holmes" från 1939 baserad på boken utan av en pjäs om Sherlock Holmes skriven av William Gillette.

Doyle har också givit ut än fler berättelser och böcker. Totalt skrev Doyle fyra romaner och 56 noveller om och med Sherlock Holmes. Till slut bokstavligen avlivade Doyle sin figur i novellen "Det sista problemet" som gavs ut 1894. "Baskervilles Hund" från 1902 utspelar sig flera år innan Sherlocks död i föregående novell. Dock återupplivade Doyle Sherlock 1905 genom att låta honom ha överlevt det som från början antogs ha dödat honom.

Det anses mer eller mindre vara allmänt känt att Sherlock Holmes populariserade kriminalteknik i den form den tillämpas i dag. Han genomför alltid, för sin tid, moderna brottsplatsundersökningar och genom deduktion får han fram fakta ur bevis vilket leder till att fallet klaras upp.

Som kuriosa kan nämnas att ett någorlunda klassiskt citat inte är ett citat från Sherlock. Han sa aldrig "Elementärt, min käre Watson" (engelska: "Elementary, my dear Watson"). "Elementary" och "dear Watson" förekommer var för sig i originalberättelserna, men aldrig tillsammans. Det felaktiga citatet finns först belagt i skrift i P.G. Wodehouses roman "Psmith, Journalist" från 1915 och på film i "The Return of Sherlock Holmes" från 1929.

Även hatten och pipan som Holmes ofta avbiladas med ingår inte i originalberättelserna. Ändå har de inspirerat till såväl bilder på Sherlock Holmes som detektivbilder i allmänhet.

En annan kuriosa är att novellsamlingen "The Adventures of Sherlock Holmes" förbjöds i Sovjetunionen 1929 på grund av författarens ockultism. Boken visar få - om några - tecken på sådant material. Förbudet togs med tiden bort.

Länkar
Hemsida för illustratören Jennifer Wang


Skrotbokens länkar
- Vi berättar om allahelgonahelgen av LenaS och Alien_Bling - Länk till flera tidigare publicerade inlägg inför Halloween

Illustrationer vi ritar själv!

on 26 oktober 2012

av Pia/Pippin

Den 26e oktober 1942 föddes den svenska illustratören och serietecknaren Cecilia Torudd. Med tanke på detta har vi gjort egna illustrationer i olika alster.

Cecilia Torudd är kanske främst känd för sin figur "Ensamma mamman" som hon tecknade som en seriefigur, men hon började redan 1982 illustrera barnböcker och har under många år ritat för Kamratposten.

Ensamma mamman
Cecilia Torudd fick 1989 priset Urhunden för sin seriefigur "Ensamma mamman" som vi nog alla känner igen. "Ensamma mamman" är ingen glamorös figur utan någon som vi alla kan relatera till. Dråpliga händelser som vi alla kan bli roade av, sånt som vi ser händer i vår vardag. Det är nog ett av skälen till att hon är så populär.

Här nedan kan du se de illustrationer som vi själva gjort som en hyllning till Cecilia Torudd. Vi börjar med några läskiga, Halloweeninspirerade alster av maxell och lillylva.


Jag brukar rita diverse saker som jag använder på mina alster för att få det så som jag vill att det ska se ut. :)

Det är snart Halloween och därför valde jag att rita ett kusligt landskap. För att få det hela att matcha ritade jag även banderollen där jag stämplade texten.

Kort av maxell



Närbild med flera dimensioner...
Detaljbild av kort av maxell


Nästa på tur är lillylvas Halloweenalster.


Vad roligt det var att få teckna lite! Jag gjorde en liten zombie av en flicka.
Det blänkande är en blandning av distressink och glossy accents.

Kort av lillylva



Bildtext
Detaljbild av kort av lillylva

Sen kommer turen till Pysselina som hittat inspiration till sitt motiv från naturen.


Jag har nyligen börjat testa på det här med att rita egna motiv och färglägga. Det är himla skoj även om jag inte är någon konstnär.

Till detta temat tyckte jag att det skulle passa med ett stort löv mitt på kortet.

Kort av Pysselina



Lite glitter på kanterna har ingen dött av. :)
Detaljbild av kort av Pysselina


Vi avslutar med Pippin som även hon hittat sin inspiration i naturen med en ros.


Jag funderade länge på vad jag skulle göra för illustration eller motiv, men kom fram till att eftersom jag gillar blommor och speciellt rosor väldigt mycket och inte har nån sån riktigt bra stämpel, så ritar jag en själv.
Så blev det och ett gratulationskort av det.

Kort av Pippin


Vad har du själv för relation till Cecilia Torudd och "Ensamma mamman"? Och brukar du rita nåt själv eller hjälpa barnen med det kanske? Visa oss gärna det du skapat.

Skrotbokens länkar
- Doodling eller telefonklotter av maxell - Inlägg från 2011 där vi doodlar och ritar själv
- Varm embossing - Embossingpenna av Bi och maxell - där det finns egenhändigt ritade motiv.
- Påskfordon av maxell - där Bi ritat ett påskfordon.
- En tråkig dag? av Birgitta/Bi - där Pippin ritat påskrelaterade illustrationer.

I början av månaden, den 6e oktober, firades World Card Making Day (WCMD) och Skrotboken utlyste tillsammans med Creativica en tävling för oktober månad. Här är en påminnelse.

Helt i andan för World Cardmaking Day (WCMD) inleder vi under oktober månad julsäsongen på allvar med en tävling sponsrad av



Reglerna är enkla. För att delta skall du

skapa ett, för denna tävling, nytt valfritt julalster där du:

- använder mönsterpapper som står att finna i Creativicas butik (Se även länkarna sist i detta inlägg)

och

- på valfritt sätt låter den röda färgen vara framträdande på ditt alster.


Vinsten består av de nyutkomna pappren från Maja Designs julserie 2012.


Maja Designs julserie 2012


Dessa underbara papper har nyligen släppts. Här har du chansen att vinna dem. Perfekt för dig som spurtar inför julsäsongen. :)

Lämna in ditt bidrag genom att lämna direktlänk som kommentar till detta inlägg. Tänk på att skriva i din egen blogg eller motsvarande att ditt alster är skapat för denna tävling samt att länka till tävlingsinlägget. Presenterar du flera alster samtidigt i din blogg markerar du vilket som är med och tävlar här.

Om du av någon anledning föredrar att lämna in via e-post är adressen skrotboken(snabel-a)gmail.com. Märk med "WCMD Jultävling".

Vi önskar ditt bidrag senast den 31a oktober 2012 klockan 23.50.

Vinnare utses genom omröstning av en, för tävlingen, utsedd jury.

Inkomna bidrag och vinnare presenteras i Skrotbokens blogg i början av november månad.

Länkar
- Hemsida för World Card Making Day (WCMD) 2012

- Creativicas webbutik
- Creativicas blogg

- Länk till mönsterpapper i Creativicas webbutik
- Länk till mönsterpapper av Maja Design i Creativicas webbutik
- Länk till mönsterpapper - Stacks och set - i Creativicas webbutik

av Bi och maxell

I denna tutorial visar vi flera exempel på hur du kan göra din egen stämpel med garn och/eller snöre. Vi passar även på att visa några olika stämpelbaser i form av alternativa saker som vi redan har hemma.

Stämpelutbudet är stort, riktigt stort, på dagens marknad. Det går i princip att hitta en stämpel för varje tillfälle. De kommer dessutom i olika material och vart stämpelmaterial har inbyggda egenskaper som kan utnyttjas i stämplingen för att åstadkomma olika effekter.

Det går också att göra sina egna stämplar. Det finns allt från olika tekniska lösningar som att gjuta en stämpel till lösningar med verktyg som används för att “karva” sina egna stämplar. Vi gör också stämplar av såväl saker vi fäster på ett platt underlag som saker vi hittar och använder för att stämpla med.

I detta inlägg visar vi på hur du kan göra egna stämplar med hjälp av garn och/eller snöre tillsammans med någon form av stämpelbas. Här har vi valt att leta efter och använda saker som vanligen inte används i detta sammanhang, men som flera säkerligen redan har hemma. Notera vilka olika stämpelbaser vi har hittat och använt. Du har säkerligen flera av dem och såväl garn som snöre hemma. :)

Abstrakta ränder
Det är enkelt att göra en egen abstrakt snörstämpel av valfri kloss och garn eller snöre. Vira snöret eller garnet omlott runt klossen, knyt ihop ändarna och stämpeln är klar att användas. Mönstret blir abstrakta ränder som på sätt och vis påminner om verk av till exempel konstnären Piet Mondrian.

En fördel med denna typ av stämplar är att du slipper limma fast snöret och samtidigt spelar det inte så stor roll hur snöret viras. Det är trots allt ett abstrakt mönster. Dessutom kan dessa stämplar göras riktigt stora. Hittar du en tillräckligt stor kloss eller motsvarande kan de göras så stora att de täcker en hel sida i en Art Journal eller en hel layout.


I en blomrabatt hittade jag en bortglömd avsågad bit som kommer från en utbytt vindskiva. Den ville jag göra en större stämpel av.

Jag virade runt garn, knöt ihop ändarna, justerade garnet något och fick en färdig stämpel. För att stämpla valde jag den något slätare “baksidan” av stämpeln (se ovan).

Foto av maxell



Jag färgade in stämpeln och tryckte på ett uppslag i min Art Journal.

Eftersom garnet är relativt tunt och smalt på sina ställen blir avtrycket varierat längs med var linje. Dessutom stämplade jag med en relativt torr svart vattenfast stämpeldyna varför trycket är något diffust. Nu ser det ut så här och det är början till fortsättningen ...

Foto av maxell



Stämplade ränder eller linjer i ett uppslag i min Art Journal.

Den uppmärksamme ser att uppslaget går från ljusare nedtill mot mörkare upptill ...

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Från en större stämpel går vi över till en mindre av samma typ. En mindre stämpel stämplas med fördel flera gånger ihop i ett kluster. Här visas två helt olika exempel på hur en sådan stämpel kan användas.


Här ville jag göra en kvadratisk mindre stämpel. Efter en del letande hittade jag en kvadrat i playwood och av lämplig storlek. Den är egentligen till för att hänga upp något på väggen med och hålet som är i mitten stör inte stämplingen.

Här virade jag bomullssnöre runt och fäste det återigen genom att knyta ihop ändarna. Efter att jag stämplat med stämpeln en gång justerade jag garnet så att knuten kom på kanten av klossen. Detta för att kunna använda båda sidorna av stämpeln.

Foto av maxell



Denna gång valde jag att stämpla och embossa på en gessopreparerad yta.

Kvadraten vändes 90 grader för var stämpling som också går något omlott med varandra.

Foto av maxell



Här syns embossingens glansiga yta - perfekt för resistteknik.
Foto av maxell



Jag började färga in ytan med distresser i två färger - lila och blå. Distresserna fastnar inte på det embossade. Skulle det fastna någon färg går den enkelt att torka av med torrt papper eller torr trasa. De bör vara torra eftersom distresser reagerar med vatten och därför kan omgivande ytor förändras.
Foto av maxell



Hela halva uppslaget färdigt med embossing och färg.
Påbörjad sida i Art Journal av maxell

Det går alltså utmärkt att använda flera stämplingstekniker med en snörstämpel. Här ovan visas resist. Ett annat förslag är maskning.

Använd även samma stämpel med flera färger för att skapa intressantare mönster.


Jag valde ut tre färger att stämpla med och började med den ljusaste färgen, det vill säga gul. För att upprepa mönstret måttade jag in var jag skulle sätta stämpeln två gånger på ytan. När gul var klar fortsatte jag med röd och sist grön.

En snabbtorkande stämpelfärg är att föredra för annars riskeras att föregående färg syns i trycket. Tänk på att stämpla från ljusare till mörkare färg då färgerna enklare täcker varandra i den ordningen. För extra säkerhet mot missfärgning från föregående dyna kan stämpeln torka ordentligt mellan olika färger samtidigt som du använder stämpeldynor som inte löses upp och blandas med varandra.

Foto av maxell



En variant är att tvätta av stämpeln mellan var stämpling.

Det fungerar att skölja ur överskottsfärg eftersom snöret inte är fastlimmat utan hårt virat runt klossen. Torka stämpeln med trasa innan nästa färg stämplas. Tänk på att - självklart - använda en icke-vattenfast dyna och gärna gå från ljusare till mörkare färg.

Stämpeltrycket flyter ut och blir inte lika skarpt som vid stämpling med en torr stämpel. Denna effekt förstärkte jag genom att väta pappret innan jag stämplade. Resultatet blir liknande vått i vått med akvareller eller en så kallad falsk akvarell.

Foto av maxell



Här syns skillnaden mellan stämpling med torr stämpel (övre) på en torr yta och stämpling med våt stämpel på en våt yta (undre).
Foto av maxell

Som synes är det snabbt och enkelt att åstadkomma abstrakta ränder med egna snörstämplar. Du behöver inget lim och i stort sett vad som helst kan användas som stämpelbas. Dessutom är det enkelt att variera stämpeltrycken för extra effekter.

Snurror och cirklar
Jämfört med ränder är det något pillrigare att göra snörstämplar med snurror och cirklar. Vi visar två exempel och ger tips på vägen.


Jag fick för mig att snurra till det på ett burklock. :)

Jag fäste ett bomullssnöre utifrån och inåt på locket genom att limma fast det allteftersom. Det kan vara idé att låta limmet torka innan du går för långt med varven. Detta för att inte snöret ska flytta på sig när du lägger nästa varv. Var också relativt noga med skarvarna om du inte vill att de ska synas.

Tänk på att burklock kan vara något nedsänkta i mitten. Använd ett tillräckligt tjockt garn eller snöre som bygger över denna nedsänkning för att få en fungerande stämpel.

Foto av maxell



Min nysnurrade stämpel fick direkt jobba sig varm på en yta där jag tidigare målat cirklar.

Jag provade att stämpla endast i cirklarna, men det blev för lite för min smak. :) Några fler tryck som naturligt - det är en rätt stor stämpel - fick gå omlott med de redan stämplade löste det hela.

Foto av maxell



Här syns hela uppslaget med såväl cirklar som stämplade snurror.
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Bi gjorde en variation av snurror på ett burklock.

I detta fall användes ett tunt bomullssnöre, ett så kallat steksnöre. Då det är tunt och locket har en försänkning valde jag, Bi, att fläta det. Det ger en högre stämpel och ett lite annorlunda avtryck som påminner om stygn eller spår av fåglar.


En vanlig glasburk vars lock har fått en flätad snörstämpel.
Foto av Bi



Jag använde en vanlig vattenfast stämpeldyna då jag stämplade på en gessopreparerad och tidigare infärgad sida i min Art Journal.
Påbörjad sida i Art Journal av Bi

Burklock är tacksamma för att göra cirkel- och snurrstämplar med snöre eller garn. Här har vi visat olika varianter. En “jämn” snurra av maxell respektive en “ojämn” snurra av Bi. En slät snurra av maxell respektive en flätad snurra av Bi. De ger olika mönster i trycket. Du väljer själv hur du vill att din cirkel eller snurra ska se ut.

Ett tips är att endera göra som Bi gjorde och ha själva burken kvar så du har något att trycka med. Annars går det också att lägga något platt som är större än locket, till exempel en bok, över och trycka. Var dock försiktigt så inte locket glider iväg och smetar ut trycket.

Figurer
Med en del tålamod kan man göra mer eller mindre detaljerade motiv på sin stämpel. Här bör garnet/snöret inte vara alltför grovt då det är svårt att forma mer distinkta mönster med grövre tråd. Här gäller det även att arbeta långsamt och limma en liten bit i taget. Snabbtorkande lim är en nödvändighet.

Jag, Bi, valde att göra ett mönster med en kvinnofigur i baddräkt. När jag arbetar med min Art Journal har jag ibland saknat att kunna använda riktigt stora stämplar - det är inte alltid jag vill rita direkt i min Art Journal. Att göra dem själv är en utmärkt lösning på det problemet. Motivet i exemplet nedan är cirka 16 centimeter högt.

Det underlag jag fann som var tillräckligt stort för mitt snabbt ritade motiv är en träplatta som används som underlägg för smörgåsar, ett “arvegods” från svärföräldrarna.

Jag ville inte klistra snöret direkt på plattan, som i vårt hushåll agerar underlägg för osten. Jag valde istället att klä in träskivan med det papper jag ritat motivet på. Jag täckte också motivet med transparent pakettejp innan jag limmade på snöret för att inte missfärga underlaget och för att få en bra yta att fästa snöret på. Det går naturligtvis att limma fast snöret direkt på pappret men eftersom snöret i det här fallet var tunt var jag orolig att svärta från stämpeldynan skulle blöda igenom till träplattan.

Foto av Bi



Jag limmade; med steksnöre av bomull, utmed det ritade motivet.

För att inte få ändar som trasas upp är det en fördel att sätta lite lim på änden och “kleta ihop” den innan den fästs på motivet.

Arbeta gärna med flera små snörbitar för att lättare följa det ritade motivet.

Foto av Bi



Jag stämplade med vanlig vattenfast stämpelfärg. På “klossen” syns att jag fick några små veck i tejpen när jag satte dit den. Dessa var dock så låga att det inte påverkade själva stämplandet.

Som framgår av det stämplade motivet är bomullssnöret tvinnat vilket gör att linjerna inte blir helt täckta med färg. Vill du inte ha den effekten bör du använda ett snöre som är så slätt som möjligt.

Påbörjad sida i Art Journal av Bi

Även maxell gjorde en egen stämpel med motiv på tejpat papper.


Min motivstämpel är självklart en skalle. :)

Jag skissade upp en enkel skalle på ett papper, tejpade över med dokumenttejp och började limma fast bomullssnöre. Totalt använde jag tre bitar snöre. Två för vardera öga och en för hela skallen.

Här ovan är stämpeln stämplad på ett uppslag i min ena Art Journal där jag använt mig av tekniken Saran Wrap. Jag stämplade med en icke-vattenfast svart stämpeldyna och använde ett burklock som stämpelkloss.

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell



Som variant valde jag att stämpla med samma stämpel på en mörk yta. Här valde jag en icke-vattenfast silverfärgad stämpeldyna och använde återigen ett burklock som stämpelkloss.

Sidan fick ligga och torka något och sedan fixerades såväl stämplingen som målningen på det svarta med fixeringsspray.

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Fördelen med att använda papper med tejpad/plastad yta är att stämpeln är lätt att förvara och återanvända. Att limma snöre på ett laminerat papper bör vara optimalt. =) Den laminerade stämpeln fäst sedan på kloss av lämplig modell med hjälp av icke-permanent tejp.

Texter
Att göra en egen stämpel med text kräver, beroende på hur avancerat typsnitt du väljer att utgå från, en portion tålamod. På så sätt liknar de motivstämplar i tillverkningen. Kom alltid ihåg att spegelvända din text så att den stämplas åt rätt håll.

Ett tunt lätt formbart garn/snöre är att rekommendera till de mindre alternativt mer snirkliga mönstren. Stor och enkel text fungerar bra med ett grövre snöre.


Jag skrev ut en spegelvänd text på skrivaren. Till denna stämpel använder jag dessutom en slipkloss och transparent pakettejp.
Foto av Bi



Det är ganska pilligt att forma snöret i en så pass liten skrivstilstext. Jag har här använt ett något kraftigare (2 mm ∅) snöre av bomull.

För att forma bokstäverna krävdes att jag arbetade med korta bitar. Här gäller det att tänka på hur bokstaven ser ut när den är rättvänd så skarvarna blir logiska.

Foto av Bi



Den färdiga stämpeln och det tryckta motivet.

Här har jag använt vattenfast stämpeldyna.

Påbörjad sida i Art Journal av Bi

Bi valde att skriva ut en text för att tillverka sin textstämpel. maxell valde istället att skriva för hand och därmed använda sin egen handstil.


Jag började med att skriva texten i stort format på ett papper. Jag hade inte mätt i förväg att det skulle passa precis på bredden i min ena Art Journal. :)

Sedan lade jag pappret på ett vanligt reklamblad och fyllde i texten igen innan jag vände. Svärtan från reklambladet och delvis även det mjuka underlaget gör att texten syns igenom och därmed blir spegelvänd, det vill säga att stämpeln blir rätt när du stämplar med den. Jag tejpade över den bakåtvända texten och limmade fast bomullssnöre.

När stämpeln var klar upptäckte jag alltså att den passade precis på bredden i min ena Art Journal och därför valde jag att stämpla den där på ett tidigare förberett uppslag. Detta uppslag är målat med akvareller och tekniken Saran Wrap och jag valde att fortsätta med vattenlöslig stämpeldyna i matchande färg. Tanken är att fortsätta på det viset och någonstans på vägen fixera sidan med fixeringsspray.

Jag färgade in stämpeln utan bas och lade försiktigt ut den på sidan, tog en bok över och tryckte. Ja, du behöver inte alltid en färdig stämpelbas utan du kan ta något platt som ligger nära till hands och trycka med. För mindre stämplar räcker det att använda handflatan eller fingrarna.

Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Ett alternativ till att göra textstämplar av din egen handstil är att skriva texten som vanligt på ett ljust papper. Håll upp det på en genomskinlig yta mot ljuset (till exempel ett fönster med sol eller ett ljusbord) och rita av texten spegelvänt på baksidan av pappret. Denna baksida blir framsidan för stämpeln. Annars kanske du är en fena på att skriva spegelvänt ...

För att limma en textstämpel rekommenderar vi följande tillvägagångssätt. Använd kortare bitar snöre för att skriva texten. Tricket är att limma en sträcka och där snörena korsas klipper du av snöret och petar in den lilla korta änden under det mötande snöret. Eventuellt tillförs extra lim ovanpå som duttas ut det med fingret. Ha också en pincett till hands för att peta in sådant som sticker ut. Det är ett pillrigt göra, men det fungerar så länge du är försiktig och inte sliter bort hela snöret... :)

Avtryck
Vid stämpling trycks stämpelmotivet vanligen mot ett underlag, men det går även att göra avtryck med dem. Snörstämplar lämpar sig väl för denna teknik.

Vid ett avtryck får stämpeln utgöra basen och det som skall stämplas läggs över.


På den övre bilden ser vi hur pappret med snörstämpeln ligger “face up” på en sida i min Art Journal.

Den nedre bilden visar hur jag viker över motstående sida av uppslaget så att motivet täcks.

Var försiktig så inte motivet flyttas eller det övre pappret smetar ut stämpelfärgen.

Foto av Bi


Med fingrarna gnuggar jag över snöret.

Eftersom snöret bygger lite på höjden är det lätt att känna var snöret går och att följa dess konturer. Detta syns tydligt på den högra bilden.

Foto av Bi


Det färdiga avtrycket.

Vid just detta trycket hade jag inte tagit på ny färg på stämpeln utan lät det som var kvar från tidigare stämpling bilda avtrycket. Om du tillför ny färg kommer denna metod att ge ett tydligare avtryck än vad den stämplade bilden ger.

Foto av Bi

Som ytterligare en variant, om ett suddigare mer smutsigt motiv önskas, rekommenderas följande tillvägagångssätt. Denna variant av avbildning av motiv fungerar för relifmönster och tekniken kallas Frottage.


I detta exempel vill jag visa på ytterligare en variant att göra ett avtryck.

Vid fototillfället var dock det primära att få ett bra avtryck på den visade sidans baksida vilket innebär att bilden ovan inte är optimal för att visa tekniken då det är mycket färg som trängt igenom från baksidan. Här rekommenderas därför en portion fantasi. =)

Här använder jag inte fingrarna för att gnugga fram motivet utan använder en annan snörstämpel; textstämpeln som användes ovan, då jag gnuggar. Denna textstämpel behövde göras ren och här passar jag på att gnugga den mot ett papper som jag lagt över min motivstämpel.

Detta ger förutom ett avtryck på baksidan även ett motiv på ovansidan. Motivet får tydliga konturer. Det får även lätta drag av stämpelfärg runt motivet vilket ger ett smutsat intryck. Detta tillvägagångssätt kan vara mycket effektivt till lite skitiga rockiga motiv.

Foto av Bi

Det går att variera hur du stämplar med snör- och garnstämplar. Istället för att stämpla med dem som vanligt kan stämpelns tryck gnuggas fast enligt de två ovanstående tillvägagångssätten. Vart tillvägagångssätt inverkar på hur slutresultatet blir och detta kan användas till din fördel för att få den form av tryck du önskar.

Avslutningsvis
Innan vi avslutar vill vi trycka extra på några viktiga aspekter för snör- och garnstämplar.

Först och främst är det viktigt att du väljer ett snabbtorkande bra lim för att montera din stämpel. Kombinera detta lim med att arbeta i delsteg och använd gärna också mindre garnbitar som byggs ihop för att göra snirkliga och detaljerade mönster samt större stämplar. Se till att allt lim torkat och fäst alla delar av stämpeln innan du börjar använda den.

För att stämpla krävs det i regel rejält med färg. Ovan har vi använt oss uteslutande av stämpeldynor och då bör dynan självklart vara full av färg. Garnet suger åt sig färg och det gäller speciellt för bomullsgarner. För att avtrycket ska bli bra behöver stämpeln färgas in ordentligt för att kunna avge färg på det du önskar stämpla på.

Använder du annat än stämpeldynor, som tex akrylfärg eller annan färg, bör stämpeln inte vara alltför detaljerad. Annars finns risk att tycket inte blir tydligt eftersom det helt enkelt tillförs för mycket färg på stämpeln.

Snör- och garnstämplar kan vara kluriga att rengöra. Tänk på att använda ett bra lim som dels torkar snabbt under montering av stämpeln och dels håller för väta om du vill prova att tvätta av den. Undvik stämpelrengöring och motsvarande då det kan lösa upp limmet. Skölj under vatten och tryck varsamt ut färg och väta ur garnet. Lägg åt sidan för att torka innan du stämplar med nästa färg. Alternativt låter du stämpeln vara dedikerad åt en stämpeldyna. Det senare alternativet kan vara aktuellt för dig som ofta stämplar med en och samma typ av dyna i till exempel svart. :)

Vill du inte rengöra stämpeln och du stämplar med flera färger stämplar du med ljus färg först och går mot mörkare och mörkare färger för var stämpling. Då täcker nästa färg bra och du minimerar risken att föregående färg eller färger lyser igenom i avtrycket.

Din tur...
Som vi visat ovan går det utmärkt att göra sina egna stämplar av snöre och/eller garn. Gör mer eller mindre abstrakta mönster, motiv och texter. Kombinera olika tillvägagångssätt och tekniker för att variera trycket.

Lek och ha kul! Dela med dig av vad du skapar genom att länka till detta inlägg och lämna en kommentar här.

Skrotbokens länkar
- Tutorial - Egna bokstavsstämplar av Pippin - Tutorial
- Tutorial - Rolla mönster med gummiband av maxell - Tutorial där gummiband används som verktyg
- Tutorial - Egen mosaikstämpel av Bi och maxell - Tutorial
- Skapa en personlig stämpel av suddgummi av maxell - Tutorial
- Stämplat med egen suddstämpel av maxell - Inlägg där vi skapat egna suddgummistämplar och stämplat på valfritt alster

av pysseltjejen

I gårdagens inlägg bjöd Skrotbokens inspiratörer på olika alster där vi använde oss av tekniken gravitationsmålning. Idag delar jag med mig av en tutorial över hur jag gjorde min canvas.

Först en återblick för att se det färdiga resultatet.


Canvas med gravitationsmålning av pysseltjejen

Samtliga foton i detta inlägg av pysseltjejen.

Då är det dags att visa vad jag har använt för material och hur jag har gått tillväga.


Du behöver: en canvastavla, limpistol med vanligt lim och gröna glitterlimstavar, Distress Ink refiller (tim holtz Ranger) grön = shabby shutters och blå = weatherd wood, två sprayflaskor, två kritor i olika nyanser av grönt, ljusmanschett med små blommor, värmepistol och stativ att hålla ramen i vinkel under arbetets gång.
En sak jag glömde ta bild på är en spetsig pinne/järnsak jag hade till hjälp vid vissa moment.



Skydda runt om tavlan. Finns risk att få stänk både från sprayflaskorna och de rinnande/stänkande kritorna.

Om man har en stor låda, som man kan skära av "toppen" och framsidan på, är den perfekt att arbeta i.



Ta lite Distress Ink refill blandat med vatten i vardera sprayflaskan. Spreja tavlan med de olika färgerna, ju mer ni sprejar desto mer rinner det. Detta ska likna vatten eller himmelsfärg.



Ta grön Distress Ink refill och droppa längs översta kanten så det rinner.



Om man använder värmepistolen kan man eventuellt manipulera i vilken riktning det ska rinna och det blir mindre tjocka droppar i ändarna.



Ta en svamp och smeta ut färgen så hela överkanten blir färgad.



Ta blå Distress Ink refill och droppa längst upp så det rinner och använd värmepistolen så det rinner längre och inte får så stora droppar i slutet.



Knäck kritorna (crayons) i 5-6 bitar och ta av pappret.



Limma fast kritorna längst upp i kanten, där ni tycker det passar.



Håll värmepistolen på avstånd tills ni ser att kritan värms, här kan ni ändra hur värmepistolen ska smälta kritan och hur fort det ska gå, håller ni på ett visst sätt stänker det.

Det gäller att se upp så ni inte är för snabba att värma kritan, för då kan kritan lossna från limmet.



Vid slutet kan kritan trilla av och sätta sig längre ner på tavlan, det gör inget fortsätt värm.

Har kritan trillat av, ta något vasst som klarar värme och håll kritan till tavlan när du värmer, här kan du experimentera och fylla på där du tycker det är för lite smält krita.



De bitar som är kvar efter limpistolens lim, när kritan är smält, kan man värma försiktigt och skrapa av.



Så här kan resultatet se ut när man gjort steg 1-12.



Grönt glitterlim satte jag dit som effekt. Jag hade en tanke först att det skulle bli lianer i tropiskt klimat men min man tyckte det såg ut som träsk .... alla ser olika =)



Närbild på hur det ser ut med glitterlimmet.



En ljusmanschett med små blommor som jag plockade av.



Jag klistrade på blommorna där jag tyckte det passade, så det skulle se ut som lianer med blommor på.



Slutresultatet.

Träsk/tropiskt klimat eller korallrev ... eller vad det nu kan se ut som för er.

Jag visar även hur det kan se ut om du vänder på tavlan.

Canvas med gravitationsmålning av pysseltjejen


Lycka till och kom i håg att ha kul!

Skrotbokens länkar
- Tutorial - Måla med hjälp av gravitation, del 1 av 2 av Bi och maxell
- Tutorial - Måla med hjälp av gravitation, del 2 av 2 av Bi och maxell
- Måla med hjälp av gravitation - Alster

Prenumerera på: Inlägg (Atom)