En ros för att fria!

on 29 februari 2012

av Pia/Pippin

Idag den 29 februari, skottdagen, är det fritt fram för alla kvinnor att fria! Därför passar vi på att fria med alster där vi använder minst en ros.

Tidigare var den 24 februari skottdagen, men från år 2000 är det ändrat så att skottdagen är den 29 februari. Skottdagen finns till för att jämna ut årstiderna eftersom året inte är exakt 365 dagar utan ca 365,2422 dagar långt. Skulle alla år vara 365 dagar skulle datum för solstånd och dagjämningar förskjutas 24 dagar på 100 år, och därmed skulle månaderna inte längre komma i takt med årstiderna.

Man har tagit hänsyn till denna förskjutning redan under den romerska tiden och där finns också anledningen till att skottdagen ligger just i februari. Det romerska året började 1 mars och man ville ha den extra dagen i slutet av sitt år.

Den romantiska rosen och frieriet
Skottdagen är också känd sedan mycket länge som den dagen som kvinnan kan fria till sin älskade och enligt traditionen är det också så att om han avvisar frieriet så måste han be om förlåtelse med en dyrbar gåva.

Enligt legenden var det Irlands skyddshelgon St Patrick som införde att kvinnan skulle kunna fria vart fjärde år och detta blev under skottåret.

Vad är väl mer romantiskt att fria med än en ros? Speciellt röda rosor symboliserar kärleken mer än något annat. Vi har gjort alster med rosor för att fria till våra käraste.

Vi börjar med Pysselina som gjort ett romantiskt kort med en vacker blombukett och stämplade ringar om han inte skulle förstå annars. Hon har använt ett mycket vackert blommigt papper till sitt kort, inte skulle då jag kunna stå emot ett sånt frieri.


Det blev ett väldigt romantiskt kort med en blombukett mitt på som symboliserar en brudbukett. Ringarna till vänster gjorde det ännu mer tydligt att det handlar om frieri.
Kort av Pysselina

Nästa alster är det Hozzan som står för och hon har en helt annan taktik med sitt frieri. Det blir nästan som en explosion.
Och titta närmare på den utfällda boxen med sin vackra ros i mitten och en mycket speciell text på sidorna. Väldigt vackert!


Gör nu ett "sista försök" med att fria idag på skottdagen. Efter att ha varit sambo´s i 20 år, så har vi provat varandra i både "nöd och lust", så nu tycker jag att vi borde våga att gå till prästen.

Jag gjorde en sk Exploding Box för första gången och det var både roligt och inte så svårt, så det däremot blir fler gånger som jag kommer att göra.

Exploding box av Hozzan


Utfälld exploding box av Hozzan

Till sist har vi maxell som har sitt "frieri" i sin Art Journal, eller rättare sagt en inställning till att man hellre ska fria än fälla i olika situationer. Och det är ju en mycket vettig inställning. Hon har en lite annorlunda syn på det här med rosor, och ser även taggarna som en symbol för livet. Sidorna är också otroligt effektfulla med sina färger och symboler.


Jag valde att tolka rosen med sin skönhet och sina taggar som "hellre fria än fälla" och gjorde ett uppslag i min ena Art Journal kring vardagen och livet i allmänhet. Självklart är titeln vald för sin dubbeltydighet.

Grunden till uppslaget gjorde jag i samband med att Skrotboken publicerade en tutorial om att tona ner och lyfta färg. Det är alco inks som lyfts med ren alkohol. Det tonade softa fick mig att fortsätta på den linjen med fler och andra typer av färger samt - eftersom jag är jag - en del svart och minst en döskalle.

Siduppslag i Art Journal av maxell


Detaljbilder av Art Journal av maxell

Så här har vi valt att fria till våra karlar, hur gör du?

Här nedan kan du hitta en hel del inspiration till rosiga och kärleksfulla alster.

Skrotbokens länkar
- Tona ner och lyfta färg av maxell och Bi
- Tutorial - snurrade blommor av tygband av Pippin
- Snurra och baka ett receptkort av maxell
- Färgstarka böcker av maxell
- Vi firar Valentin med hjärtliga alster av Bi
- Tavelstöld av maxell
- Frostigt vit höst av Bi
- Vi spökar med ett öga på klockan av Bi
- Tårtkort med öppning uppåt av Bi
- Carl Michael Bellman av Bi
- Olofsmässa och bakverk av Bi
- Hänryckningens tid är inne, del 1 av Bi
- Hänryckningens tid är inne, del 2 av Bi
- Vi hämtar inspiration från böcker av maxell
- Julens färger, del 4, guld och silver av maxell
- Rosen dag av Bi
- Skrotboken uttrycker kärlek av maxell

Tutorial - Saran Wrap

on 20 februari 2012

av Bi och maxell

I detta inlägg visar vi flera varianter av en teknik som använder enkla medel för att skapa unika mönster - "Saran Wrap". I slutet av inlägget ges en utmaning - läs och delta.

"Saran" är ett varumärke för flera polymerer. Den mest kända - "Saran Wrap" - är en självhäftande plastfolie som säljs i rullar och som primärt används för att paketera livsmedel. I det här inlägget presenterar vi en teknik som vanligen kallas just "Saran Wrap".

Tekniken är mycket enkel. "Saran Wrap" innebär att du målar en yta, lägger på skrynklad plastfolie - självhäftande eller inte, för att sedan dra bort plastfolien och se ett mönster framträda.

Allt du behöver för denna teknik är:

- papper eller något att måla på
- färg inklusive eventuella målarredskap
- vatten och
- plastfolie
Slutresultatet i form av mönster påverkas självklart något av hur du lägger på plastfolien. För att överhuvudtaget få ett intressant mönster bör plastfolien skrynklas. Hur tydligt och "bra" ditt mönster blir är beroende av vilken färg och hur mycket tillfört vatten du använder. I det här inlägget har vi använt tekniken med "Saran Wrap" tillsammans med några olika färger. Som vi kommer att se har färgerna varierande egenskaper och beter sig olika både medan du arbetar och som slutresultat.

Ett viktigt tips för denna teknik är att gärna mjuka upp plastfolien genom att knyckla ihop den innan du lägger ut den över pappret. Antingen låter du den ligga som den hamnar eller så "nyper" du ihop den något för att skapa extra skrynklor. Där plasten ligger platt an mot underlaget blir inga mönster så du kan till viss del själv påverka hur mycket eller lite mönster det skall bli till slut. Lek gärna runt med plasten för att bilda spännande mönster.

Det finns några varianter av tekniken rörande hur länge du låter plasten ligga kvar. Detta är delvis avhängigt av vilken färg du använder och hur blöt den är. Några låter plasten ligga kvar till det torkat och det kan ta tid då plasten gör att det torkar långsammare. Andra låter plasten ligga några sekunder drar sedan försiktigt bort den från ytan. Mönstret som bildas kan ändras så länge färgen är blöt genom att plastfolien återigen läggs på ytan och dras bort efter en liten stund. Se dock upp för att dra bort plasten för tidigt. När färgen är blöt rör den på sig och det mönster som du ser kan förändras när ytan torkar.

Ytterligare en variant av tekniken är att forma plastfolien till en boll som du använder för att endera lyfta bort eller lägga på färg på ytan och därigenom skapa mönster. Vill du lyfta färg duttar du plastfoliebollen på den målade blöta ytan. Vill du lägga på färg doppar du plastfoliebollen i färg och duttar på en torr yta.

Glöm inte att tekniken är prisvärd då verktyget - plastfolien - inte kostar alltför mycket. Dessutom har du säkerligen redan materialet hemma och har du inte plastfolie går det att använda en plastpåse. "Saran Wrap" är ett enkelt och bra sätt för att göra unika bakgrunder och mönster för ditt skapande.

Akrylfärg
Akrylfärg är vanligt förekommande i samband med "Saran Wrap". För att ge ett bättre resultat bör den vattnas, det vill säga blandas ut med vatten. Detta är viktigt då akrylfärg vanligen torkar fort.

Hur mycket vatten som blandas i färgen ger olika resultat. Här visar vi "Saran Wrap" med vattnad, rikligt vattnad respektive mindre rikligt vattnad akrylfärg.

Vattnad akrylfärg
Här handlar det om att vattna färgen så den blir lättare att hantera. Det är dock inte alltför mycket vatten som tillförs varför pigmenteringen är intensiv.

maxell målade ett gessopreparerat uppslag i sin Art Journal med en ljus akrylfärg som i stort sett inte vattnades alls. När den torkat lades en mörkare akrylfärg på och denna målades ut med vatten i pensel. Det ger en något vattnad färg som har viss transparens.


Närbild på hur vattnad det andra lagret med den mörkare akrylfärgen är.
Utsnitt från uppslag i Art Journal av maxell

På det lade jag skrynklad plastfolie - på den ena sidan av uppslaget.


Skrynklad plastfolie på blöt vattnad akrylfärg.
Uppslag i Art Journal av maxell

Plastfolien suger genast upp färg och skapar ett mönster.


Detalj över hur plastfolien suger upp den blöta färgen och skapar mönster.
Utsnitt från uppslag i Art Journal av maxell

Här går det bra att justera plasten för att justera mönstret. Lägg till fler veck eller släta ut efter önskemål.

När jag var nöjd med skrynklorna slog jag ihop boken och lade åt sidan för att torka över natten. Nästa dag öppnade jag uppslaget och då såg det ut så här:


Öppnat uppslag efter torkning över natten.
Uppslag i Art Journal av maxell

Ena sidan har redan ett färdig mönster. Från den andra dras plastfolien försiktigt bort. I mitt fall hade färgen hade inte torkat helt och hållet, men tillräckligt för att det ska fungera. Plasten och en igenslagen bok gör att sidan inte torkar helt och hållet... :)


Dra försiktigt bort plastfolien för att ta fram mönstret på hela uppslaget.
Utsnitt från uppslag i Art Journal av maxell

Här kan noteras att en hel del färg sitter kvar på plastfolien. Det gäller de ställen där folien legat helt an mot ytan under torkningen.


Det färdiga resultatet är ett mönster som skapats av att plastfolien har lyft färg och därmed blottat det underliggande färglagret.
Uppslag i Art Journal av maxell



Detaljbild av mönstret.
Utsnitt från uppslag i Art Journal av maxell

Då den underliggande färgen är så pass mycket ljusare än den överliggande dito framträder mönstret tydligt. Här noteras att ytan - åtminstone den som har dubbla lager färg - är glansigt plastig. En yta som det går bra att skriva, rita och stämpla på.

Överlag blir det två likadana eller i alla fall snarlika spegelvända sidor som bildar ett uppslag - färdigt för att skapa något mer av.

Rikligt vattnad akrylfärg
Här är akrylfärgen ordentligt eller rikligt vattnad innan den påförs. Det innebär att den i stort sett ger en så kallad "wash".

Jag valde att måla svart med akvarellkritor (se även nedan) på ett gessopreparerat uppslag och lät det torka. Sedan målade jag med vit "wash" över hela ytan och lade på skrynklad plastfolie som fick torka cirka tio minuter innan jag drog bort den. Färgen var fortfarande blöt varför jag valde att torka den med embossingfön för att behålla mönstret som det var. ;)


Den vita färgen har här bildat tunnare och tjockare lager. Eftersom den vita pigmenteringen är relativt stark i sig är vissa områden med mer färg helt vita. Andra områden är gråare eftersom bakgrunden skiner igenom och ytterligare andra områden där färgen lyfts bort rejält är nästintill svarta.

Ett aber med detta exempel är att den svarta färgen löstes upp något när den vita färgen torkade under plasten. Det gör att kontrasterna inte är lika skarpa som jag önskat. Detta kan självklart undvikas genom att måla underlaget med en färg som inte reagerar med vatten när den torkat och kanske även genom att använda en annan färg än just vit för det övre lagret.

Uppslag i Art Journal av maxell



Kontrasterna och mönstret syns samtidigt som det hela är tonat i en färgskala från svart via grått till vitt.
Utsnitt från uppslag i Art Journal av maxell

För både en vattnad och en rikligt vattnad akrylfärg är det viktigt att komma ihåg att ursprungsläget vanligen inte är en helt täckande färg. Istället syns underlaget igenom i varierande grad då det handlar om en så kallad "wash" - se, till exempel, den första bilden i hela inlägget. När plastfolien läggs på förskjuts dock färgen och bildar - på sina ställen - helt täckande ytor medan andra delar är transparenta och ytterligare andra delar är blottade (där färgen lyfts bort helt).

Här kan också noteras att en hel del av den plastiga och glansiga ytan som kommer av torkad akrylfärg nästan uteblir när en rikligt vattnad akrylfärg används.

Mindre vattnad akrylfärg
Akrylfärg kommer i olika konsistens. Några är mer vattnade och blöta än andra samtidigt som akrylfärg kan torka till sig med tiden som den förvaras i sin förpackning. Här visar vi på mindre vattnad akrylfärg i två varianter.

Först har Bi använt sig av akrylfärg som vänder sig direkt till scrappare. Den färg som använts här är ganska gammal och torr så den har behövt vattnas ordentligt för att fungera bra för denna teknik. Det är dock en pigmentrik färg så den klarar av att hålla färgstyrkan trots ganska mycket vatten. Underlaget; ett uppslag i Bis Art Journal, har förbehandlats med två tunna lager med Gesso som fått torka ordentligt innan den vattnade akrylfärgen fördes på. En orange ton i botten som fick torka över natt innan det övre gröna lagret färg påfördes för att sedan täckas med plastfolie.


På gessounderlag målades först ett lager med orange färg som fick torka. Därefter målades sidan grön och plastfolien placerades över.

Färgen kändes lite "seg" så plasten sögs fast ordentligt på en gång. På grund av detta var det därför lite svårt att forma fler veck på plastfolien.

Uppslag i Art Journal av Bi



Då färgen torkat fullständigt lyftes plasten av. Ovan syns den färdiga högersidan.

Akrylfärgen gav ett ganska plastigt slutresultat där ytan även blir lite glansig. Den ger också en relativt bra mönsterbildning även om jag hade velat ha betydligt mycket mer av den orangea färgen till att lysa igenom.

Klara och skarpa konturer på mönstret.

Påbörjad sida i Art Journal av Bi

Även maxell har använt sig av en mindre vattnad akrylfärg. Denna akrylfärg som är avsedd för konstnärer är i originalutförande mindre vattnad och mindre rinnig. För att den ska fungera med tekniken "Saran Wrap" har lite vatten tillförts genom att det övre lagret färg målats ut med vattnad pensel.


Jag började med att måla mitt uppslag med en ljust blå akrylfärg. När den torkat lade jag till både blå och vit akrylfärg som målades ut med vattnad pensel. Det är dock inte så mycket vatten som tillförts färgen och den är inte direkt rinnig. På med plastfolie och vänta en stund.

Eftersom färgen är relativt torr drog jag bort plastfolien efter mindre än en halvtimme. På sina ställen följde såväl den underliggande färgen som gesso med och det ger än mer mönster i mönstret. :)

Uppslag i Art Journal av maxell



Den ljusare blå färgen som ligger under framträder på sina ställen även om färgerna är snarlika och därför inte ger tydliga kontrasteffekter. På sina ställen syns, i mönstret, även toning mellan ljusare blå (underliggande färg, mörkare blå, vit samt blandad blå och vit färg.
Utsnitt från uppslag i Art Journal av maxell

Sammanfattningsvis är det relativt kladdigt och kletigt att använda mindre vattnad akrylfärg samtidigt som den kan ge tydliga mönster med "Saran Wrap". Ytan blir alltid plastig och något glansig så länge färgen inte vattnas rikligt.

Akvareller
Akvareller har vatten som medie och det innebär att de går utmärkt att använda tillsammans med plastfolie för "Saran Wrap". Akvarellerna kommer i olika varianter och här visar vi exempel med akvarell på tub, vaxakvareller i två utföranden och vanlig vattenfärg.

Akvarell på tub
Akvarell på tub är smidiga att arbeta med för att måla eller ge ett underlag en "wash". Måla gärna med flera färger och låt var färg torka mellan varven för att skapa lager. Alternativt målar du flera färger på en gång och låter dem flyta in i varandra. Lägg på plastfolie medan färgen är våt och låt torka för att skapa mönster.


Jag målade ett gessopreparerat uppslag i min Art Journal med en ljus akvarell och lät det torka. På den lade jag en mörkare färg som målades ut med vattnad pensel innan ytan täcktes med skrynklad plastfolie.

När jag la på plastfolien valde jag att lägga den med någorlunda vertikala raka linjer. Resultatet syns ovan och nedan.

Uppslag i Art Journal av maxell



Akvarellfärger på tub ger ett tydligt mönster med detaljer inklusive, i detta fall, framträdande vertikala linjerna efter plastfolien.
Utsnitt från uppslag i Art Journal av maxell


Jag gjorde sedan en variant med rikligare vattnad akvarellfärg från tub. Här valde jag också att först måla - främst den övre kanten - med gul akvarellfärg från tub som fick torka innan nästa lager målades på. Båda färgerna blandades med vatten före påmålning. Resultatet ser ut så här.


Rikligt vattnad akrylfärg målad på ett gessopreparerat uppslag i min Art Journal. Den blöta färgen täcktes med skrynklad plastfolie som lades på den högra sidan. Boken slogs igen och trycktes ihop innan den lades på sidan för att torka.

Av någon anledning framträder mönstret tydligare på den sida där plastfolien applicerades trots att båda sidorna var ungefär lika blöta. Eventuellt har det att göra med att den högre sidan låg nedåt under torkningen så färgen på den vänstra sidan hade ett visst större utrymme att röra på sig och flyta ihop över ytan.

Uppslag i Art Journal av maxell



Akvarellfärger på tub som blandas och vattnas innan de målas på ytan ger ett tydligt mönster samt toning mellan ljusare och mörkare partier.
Utsnitt från uppslag i Art Journal av maxell

Här är värt att notera att, jämfört med till exempel akrylfärg, vattnades även de underliggande lagren upp och lyftes bort av plastfolien. Det innebär att det är ytterligare färger som syns genom att det vita gessolagret skymtar fram här och där. För att undvika detta kan underliggande lager målas med färg som inte reagerar med vattnen när färgen "torkat till sig" alternativt kan underliggande lager torka ordentligt innan nästa färg läggs på.

Samtidigt är det än fler färger på båda uppslagen genom att jag återanvände samma plast som jag använt tidigare för en "Saran Wrap" med akrylfärg. Här lossnade en del färg från plasten för att fastna på detta uppslag - mest på den ena sidan.

Akvarellfärger på tub ger ett tydligt och detaljerat mönster så länge plastfolien får ligga på tillräckligt länge för att färgen ska hinna torka. Dras plastfolien bort för tidigt finns risk att mönstret suddas ut genom att färgerna flyter ut och ihop.

Vaxakvarell
Vaxakvareller är vaxkritor som målas ut med hjälp av vatten. De kommer i olika varianter och kvaliteter. Här visar vi några exempel på hur de kan användas för “Saran Wrap”.

Bi använde sig av vaxakvarell kritor, Neocolor II. Färgen lades på direkt på pappret i Art Journalen så det är, med andra ord, ingen förbehandling av pappret.
Först målades ett flerfärgat (gult, orange och rött) underlag med kritorna, färgen målades ut med vattnad pensel och fick sedan torka tills ytan var helt torr. Som steg två målades ytterligare ett lager med vaxkritorna - nu i grönt, blått och lila. Färgen målades återigen ut med vattnad pensel och plastfolien applicerades.


Färgerna påförs i två lager med torktid emellan.

Plastfolien appliceras över färgen.

Uppslag i Art Journal av Bi



Här lyfte jag av plastfolien innan det hade hunnit torka över hela ytan.

På högersidan fanns det en del "pölar" där det var mycket mörk färg kvar. Där tog jag helt enkelt och skrynklade ihop plasten jag just lyft av och lyfte färgen med hjälp av den genom att dutta på pappret. Det har gett två fält som ser lite mer "slipade/sandpapprade" ut. (orange-rött + gult fält)

På vänstersidan behövdes inte detta då de bakomliggande färgerna kommit fram bra och det har blivit en hel del mönster.

Vaxakvarellerna lämnar en lätt vaxig yta när den torkat vilket gör att den är lite svårfotograferad.

Uppslag i Art Journal av Bi

Färgen sögs väldigt lätt in i pappret och det var därför lite svårt att hinna applicera plasten innan färgen torkade till. Ett underlag av Gesso innan infärgningen hade sannolikt gett en fuktigare yta och därmed ett tydligare slutresultat.

maxell använde en billigare variant av vaxakvarellkritor. Dessa är dock, som syns nedan, pigmentrika. Jag målade två färger - blått respektive rosarött - på en gessopreparerad yta och målade ut dem var för sig med vattnad pensel. I övergångarna mellan de två färgerna blandas de och bildar en ny färg - lila. Medan ytan fortfarande var blöt lade jag på skrynklad plastfolie, slog ihop boken och lät det ligga en stund för att torka. När jag drog bort plastfolien avslöjades ett mönster med tonade färger.


Gessopreparerat uppslag målat med två färger vaxakvareller som målats ut var för sig på olika delar av uppslaget ger toning och en tredje färg. Skynklad plastfolie ger ett mönster och hjälper samtidigt färgerna att flyta ihop bättre över gränserna.
Uppslag i Art Journal av maxell



Övergången mellan den röda och den blåa färgen skapar en tredje färg och alla tonar in i varandra mitt i det mönster som skapats av den skrynklade plastfolien.
Utsnitt från uppslag i Art Journal av maxell

Bi skrev ovan att hennes vaxakvareller torkade fort - sannolikt på grund av att pappret inte hade förbehandlats med gesso eller motsvarande. Mitt (maxells) uppslag var förbehandlat och färgen torkade inte alltför snabbt vilket innebar att det fanns tid att justera, provlyfta och återigen justera plastfolien som jag ville.

Då jag (maxell) valde två färger som tillsammas bildar en tredje färg och målade olika delar av uppslaget med de olika färgerna erhöll jag en coolt tonad effekt utöver mönstret från plastfolien. Du behöver alltså inte måla med endast en färg under plastfolien utan du kan använda flera tillsammans.

Vattenfärg
Bi använde även vanlig vattenfärg - sådana som barn vanligen målar med - tillsammans med plastfolie.

Underlaget är vanligt papper; här ett uppslag i en Art Journal, som grundades med gesso i ett tunt lager. Gesson lades på för att hindra att pappret skulle suga till sig för mycket av fukten. Den torra gessoytan målades med vanlig vattenfärg. Vid "Saran Wrap" behöver ytan hållas fuktig en stund och vanlig vattenfärg torkar väldigt fort. Arbeta därför fort när du använder vattenfärg.

Första strykningen fick bli med gul färg. Färgen lades på flera gånger för att bli riktigt mättad innan den fick torka helt över natt. Ytlagret målades därefter med röd vattenfärg. Mycket färg och vatten för att få en pigmentrik och fuktig yta. Plastfolien skrynklades och placerades över pappret. Allt fick torka i några timmar innan folien lyftes av.


Här blev det tydliga mönster. Uppe till höger syns det att jag dragit lite i folien då jag skulle få den att täcka ytan. Det har givit ett mer utdraget mönster.
Sida i Art Journal av Bi

Det var lätt att arbeta med vattenfärg och det går snabbt att nå ett slutresultat då vanlig vattenfärg torkar relativt snabbt. Förhoppningsvis har du också redan en vattenfärgslåda hemma. Helt klart lämpligt när du vill/behöver nå snabba resultat. =)

Distresser
Distresser finns i flera varianter och alla reagerar med vatten. Här visar vi Distress Ink Refills, Distress Ink Pads respektive Distress Stains för "Saran Wrap".

Distress Ink Refills
Flaskorna med Distress Ink fungerar bra för att måla ytor. Applicera färgen endera direkt på ytan och måla ut med vatten eller blanda först ut färgen med vatten och måla ytan med pensel. Prova också att låta en färg torka helt innan nästa färg påförs ytan. De kommer att reagera med varandra och ger effekter och toning av färg. Lägg också till "Saran Wrap" och skapa mönster som bygger på att olika färger framträder mer eller mindre samt att påförd färg lyfts för att blotta underliggande färg/er. Två olika exempel följer.

maxell började med att blanda några färger Distress Ink med vatten som sedan påfördes en gessopreparerad yta. Här har olika färger målats på olika delar av ytan för att få skiftningar. Totalt användes tre olika färger på distress ink refills - gul, rosaröd och lila. Den blöta ytan täcktes med plastfolie som fick ligga och torka. När folien lyftes från ytan följde nästan all färg med och kvarvarande färgerna var ljusa. Vi ser också ett mönster i färgerna.


Gessopreparerad yta som målats med distress ink som blandats ut med vatten innan påmålning. Den blöta färgen täcktes med skynklad plastfolie. Jag slog igen boken och lät det torka innan jag drog bort plastfolien.

Som synes försvann mycket av färgen från ytan samtidigt som färgerna blev ljusare. Det är främst den lila färgen som är kvar på uppslaget och det syns ett mönster efter den skrynklade plastfolien.

Uppslag i Art Journal av maxell



Tittar du närmare syns intressanta mönster. Färgerna har tonats in i varandra och ger en extra effekt utöver mönstret som skapats av plastfolien. Den lila färgen är mest framträdande, men på sina ställen skymtar också de andra två färgerna - rosaröd och gul - fram som om de ligger bakom eller under ytan.

Samtidigt syns i stort sett vita ytor mellan de delar som har ett tonat mönster. Dessa vita ytor tillsammans med toning gör att ytan ger ett drömskt intryck.

Utsnitt från uppslag i Art Journal av maxell

Här har maxell istället dragit ut Distress ink i två färger (lila och svart) direkt på en gessopreparad yta för att sedan måla ut med vattenfylld pensel. Över ytan bildas mörkare partier (där Distress ink applicerades på ytan) som tonar över i ljusare partier (där ingen distress ink applicerades på ytan). Medan ytan fortfarande var blöt täcktes den av skrynklad plastfolie.

Efter några minuter drogs plasten bort och ett mönster syntes tydligt. Dock var ytan fortfarande blöt och eftersom distresser reagerar bra med vatten förändrades mönstret och blev suddigare. Jag valde därför att lägga tillbaka den skrynklade plastfolien och vänta tills färgen torkat mer.

När jag då drog bort plasten framträdde mönstret återigen och denna gång förblev det som det såg ut.


En gessopreparerad yta där Distress ink i två färger - lila och svart - applicerats direkt på ytan och sedan målats ut med pensel och lite vatten. Färgen är intensivare där ink lades på uppslaget. Skrynklad plastfolie lades på och drogs bort en gång efter några minuter och lades på igen för att sedan dras bort efter cirka en kvart. Färgen hade fortfarande inte torkat helt, men tillräckligt för att stanna som som den var.

Mönstret varierar i detaljrikedom och skarphet beroende på hur blöt ytan var från början. De blötare partierna har ett suddigare mönster kontra skarpare mönster för torrare partier. Den som tittar noga kan också se detaljer i mönstret som kommer från att plastfolien drogs av och lades på två gånger, det vill säga att det är mönster i mönstret. :)

Uppslag i Art Journal av maxell




Detaljer som visar varierande skarphet i kanterna beroende å hur blöt ytan var när plastfolien lades på.

Den nedre bilden visar även visst mönster i mönstret på grund av att plastfolien applicerades två gånger.

Utsnitt från uppslag i Art Journal av maxell

Utifrån ovanstående två exempel med Distress ink där samma lila färg använts rekommenderas distress ink direkt på ytan och sedan utmålning om du önskar mörkare och intensivare färger. För ljusare och dovare färger går det bra att blanda Distress ink med vatten innan påmålning. För båda varianterna bör du vänta tills ytan i stort sett torkat helt innan du drar bort plastfolien.

Ett tredje exempel med Distress ink refills handlar om att en gessopreparerad sida håller väta borta från underlaget, men den är aldrig helt tät. Detta faktum utnyttjades av maxell som målade två uppslag med distresser på gessopreparerad bakgrund och lämnade ett tomt opreparerat uppslag mellan dem. På de två preparerade och målade uppslagen användes "Saran Wrap" för att skapa mönster. Det tomma opreparerade uppslaget får färg och mönstret följde med till baksidan. Det ger ett tredje förberett uppslag på köpet.


Här syns att distressfärger tränger igenom och sugs upp av det underliggande pappret. Mönstret från "Saran Wrap" på baksidorna följer med - om än i ett något dovare utförande.

Det bör noteras att några färger tränger igenom mer än andra. Den vänstra sidan är baksidan av det ljust lila uppslaget som visades här ovan - det som blev övervägande ljust lila i sitt utförande. De andra två färgerna - rosaröd och gul trängde helt enkelt över till baksidan - som här är framsida. :)

Den vänstra sidan har uppenbarligen mer färg överlag jämfört med den högra sidan. Detta beror på att färgen fick torka längre med plastfolie och stängd bok på den vänstra sidan, det vill säga att färgen hade mer tid på sig att tränga igenom och sugas upp av pappret i detta uppslag.

Uppslag i Art Journal av maxell



Mönstret är synligt även om det är något dovare jämfört med motsvarande mönster på den andra sidan av pappret.

Notera även hur färgerna på sina ställen blandats med varandra och skapat en brun ton.

Utsnitt från uppslag i Art Journal av maxell


Distress Ink Pads
För att färgen från distressdynorna skulle vara lätt att blöta och sprida med vatten målades även denna gång pappret först med Gesso. När den Gessopreparerade ytan var helt torr drog Bi med Distress Ink dynorna över pappret varefter den applicerade färgen målades ut med vattenfuktad pensel. Även i detta försök fick först en bottenfärg torka helt innan nästa lager lades på.


Gessogrund med två lager av Distress Ink Pads som strukits över pappret för att sedan målas ut med vattnad pensel.

Här har det blivit ett rikligt mönstrat papper där färgen från distresserna har lämnat ett nästan drömlikt blekt och transparent resultat.

Bortse från de vita fläckarna på vänster sida. De tillkom i efterhand då en något ovarsam dotter råkade stänka vatten/eller liknande på uppslaget.

Uppslag i Art Journal av Bi

Det gick lätt att få fram tydliga och bra mönster med Distress Ink och plastfolie. Färgerna lakas ur och mönstret ger ett drömlikt intryck.

Distress Stains
Distress Stains har en väta som gör att du i stort sett inte behöver tillföra vatten för att använda dem med "Saran Wrap". Om du tillför vatten kommer färgen att reagera med vattnet och det inverkar på slutresultatet. Ha det i åtanke när du använder Distress Stains med skynklad plastfolie.

maxell målade ett gessopreparerat uppslag med vaxakvareller i tre ljusa färger som fick torka. På det duttades Distress Stains ut och färgen målades snabbbt ut med pensel för att sedan täckas med skynklad plastfolie. Här gäller det att arbeta relativt snabbt då Distress Stains torkar fort. Redan efter ett par minuter kan plasten tas bort för att se det mönster som bildats.


Distress Stains över utmålade (och torkade) vaxakvareller på ett gessopreparerat uppslag ger ett tydligt skarpt mönster med "Saran Wrap".

Resultatet kommer fort då Distress Stains torkar snabbt och stannar i det mönster färgen elelr färgerna har fått.

Uppslag i Art Journal av maxell



Notera det skarpa mönstret samt de mörka fläckarna som bildats där den skrynklade plastfolien hållit kvar mer blöt färg.
Utsnitt från uppslag i Art Journal av maxell

Distress Stains torkar fort och ger ett skarpt och tydligt mönster. Därför är de tacksamma att använda när du önskar ett snabbt resultat. Här ovan användes endast en färg Distress Stains - prova dock gärna att blanda flera och låt dem tona in i varandra. Tänk också på att Distress Stains kan varieras genom att blanda med vatten eller inte.

Glimmerfärg eller Färg med glitter
Det finns flera färger på marknaden som kommer med glitter. Dessutom kan du relativt enkelt blanda din egen glitterfärg. Vanligen driver glittret runt färgen något och här visar vi att färgen drivs något mer omkring när glitterfärg används för "Saran Wrap".

Glimmer Mist
Bi har använt sig av Glimmer Mist på dels vanligt papper; rivet ur en Art Journal, och dels på ett något blankare papper (Letraset Bleedproof Marker Pad). Glimmer Mist och/eller eget framtagna mister lämpar sig väl för denna teknik då de är lagom fuktiga från början. =)

Här har alla färger sprejats i samma lager och de tilläts flyta samman innan plasten lades på. Ett alternativ är att lägga på färgerna i olika lager.


Glimmer Misten sprejas på och därefter placeras plastfolien ut över ytan. Låt torka tills det är helt torrt.

På översta bilden ses till vänster det blankare pappret, till höger vanligt papper ur min Art Journal. Förutom de stora färgpölarna kan man se hur ytan håller sig fuktigare på den vänstra sidan jämfört med den högra.

Infärgade papper av Bi



Till vänster det blankare pappret, till höger vanligt papper ur min Art Journal

Här kan noteras att färgen från misten tog längre tid att torka på det blankare pappret och det gick därför lättare att påverka hur mönstret fördelade sig över sidan. Mönstret blev också lite mer "krispigt" på det blankare pappret

Infärgade papper av Bi

Glittret i Glimmer Misten blir något mer koncentrerad där plastfolien har lyft färg och lämnat mönster. Glittret ger därmed mer markerade kanter på mönstret vilket tydligast ses på det papper som har en blankare yta.

Glimmerfärg med dabbertopp
maxell använde en glimmerfärg som kommer med dabbertopp. Den används genom att flaskan skakas ordentligt och sedan duttas glimmerfärgen på eller dras över en yta. Om så önskas kan färgen målas ut med pensel och då kommer intensiteten att varieras över ytan. Jag valde denna senare metod och applicerade glimmerfärg i två färger på ett gessopreparerat uppslag.

Just denna glimmerfärg torkar relativt omgående så det gäller att arbeta snabbt. Jag fick ändå tillföra lite vatten här och där för att få en blöt yta. Detta inverkar något på resultatet då färgen reagerar, likt distresser, med vatten.

Den skynklade plastfolien behöver bara ligga ett par minuter innan den försiktigt dras bort och visar ett mönster.


Glimmerfärg som målas ut över en gessopreparerad yta ger tonade effekter och mönster. I viss mån driver glittret runt färgen och framförallt bildas skarpa och tydliga kanter där mer färg samlats på samma ställe.
Uppslag i Art Journal av maxell



Tonade och softa färger med tydliga mönster samt färg- och gitteransamlingar.
Utsnitt från uppslag i Art Journal av maxell

Denna glimmerfärg, som är lagom blöt från början, torkar fort. Därför gäller det att arbeta snabbt för att få ett bra resultat. Ett resultat som ger skarpa och tydliga kanter som tonar över i softare och mjukare områden.

Summering och utmaning
Blankare papper och/eller papper som preparerats med, till exempel, Gesso ger ett mer långsamtorkande resultat. Samtidigt är det lättare att dels sprida den fuktiga färgen; oavsett sort, och dels finns det stor möjlighet att påverka slutresultatet genom att förflytta den pålagda plasten så den får mer eller mindre skrynklor.

Val av färg påverkar torktiden och därmed slutresultatet. Här ovan nämns att i samband med distresser drogs plastfolien bort för tidigt genom att mönstret flöt ut över den blöta ytan. Detta löstes dock enkelt genom att plastfolien lades på den blöta ytan igen som lämnades att torka en längre stund. För färger som reagerar med vatten, till exempel distress ink och i viss mån akvareller, rekommenderar vi att vänta tills allt är i stort sett torrt innan plastfolien dras bort.

I andra fall kan det vara bättre att dra bort plastfolien efter endast någon minut och sedan låta ytan och mönstret torka öppet. Det senare alternativet föredras vid mer trögflytande färger, snabbtorkande färger och i de fall där ytan inte är alltför blöt från start. Skulle det råka bli för blött kan mönstret modifieras och förbättras genom att använda ihopknycklad plastfolie för att lyfta den blöta färgen från underlaget.

Val av färg påverkar även hur ytfinishen blir. Som nämnts ovan ger till exempel vaxakvareller en lätt vaxig yta när den torkat medan akrylfärger ger en något plastig yta. Detta ska jämföras med en något torrare och strävare yta som kommer av akvarellfärger, distresser och i viss mån rikligt vattnad akrylfärg.

Val av färg samt mängden vatten som tillförs inverkar givetvis på färgmättnaden. Några färger är är mer pigmentrika än andra och tål därför att rikligt blandas ut med vatten utan att tappa i färgintensitet. Andra färger tonas ut och tappar i färgintensitet när de blandas med vatten. Detta är viktigt att tänka på eftersom de flesta färger måste blandas ut med vatten för att bli tillräckligt blöta för att fungera för "Saran Wrap".

I exemplen ovan har vi visat på färg som lagts på tidigare torkat lager med färg - samma eller annan sort - samt färg som lagts direkt på en ofärgad yta. Beroende på hur den eller de använda färgerna reagerar med vatten ger det extra effekter för det mönster som bildas. I de flesta exemplen ovan används endast en färg i det övre lagret, det vill säga det lager som täcks med skrynklad plastfolie. Det ger en toning. Vi visar dock några exempel där mer än en färg läggs på samtidigt och täcks med skynklad plastfolie. I dessa fall tillförs ytterligare detaljer i mönstret genom att de påförda färgen tonas in i varandra och skapar ett extra mönster.

Tekniken "Saran Wrap" kan varieras på många sätt och alla varianter är enkla processer som relativt snabbt ger ett unikt resultat. Prova dig fram för att hitta det du gillar. Lek genom att variera - till exempel - typ av färg, färgton/er, antal färger och torktid.

Om en månad följer vi upp detta inlägg med alster som använt sig av tekniken “Saran Wrap”. Passa på att visa upp vad just du skapat. Lämna en kommentar till detta inlägg eller e-posta till skrotboken(snabel-a)gmail.com märkt "Min Saran Wrap" för chansen att just ditt alster visas i uppföljningsinlägget. Vi vill ha ditt alster senast den 10e mars 2012 klockan 23.59 (pip).

Skrotbokens länkar
- Tutorial - Saltmålning av Bi och maxell - En tutorial för att lyfta och flytta färg med hjälp av salt
- Tutorial - Tona ner och lyfta färg, del 2 av 2 av Bi och maxell - En tutorial för att tona ner och lyfta färger som primärt inte är vattenlösliga
- Tutorial - Tona ner och lyfta färg, del 1 av 2 av Bi och maxell - En tutorial för att tona ner och lyfta färger som primärt är vattenlösliga

Saltmålning - Alster

on 19 februari 2012

av maxell

Här följer vi upp förra månadens teknik - Saltmålning - genom att visa färdiga alster med denna teknik.

Det finns några varianter av saltmålning, men grundregeln är enkel - måla med relativt våt färg, strö på salt, låt torka och borsta bort saltet för att avslöja mönstret som bildats. I inlägget presenterat vi alstren grupperade efter typ av färg som använts. Se, njut och inspireras.

Akvarellfärg
Först ut är akvarellfärger. Ziro visar hur hon skapat ett vinterlandskap för ett kort.


Jag har använt saltmålning med akvarellfärg för att skapa den blå bakgrunden. Jag tycker det ser ut som en vinterhimmel där det snöar ymnigt. Passar perfekt till ett vintrigt kort med en snögubbe.
Kort av Ziro



Jag har arbetat upp en snödriva som snögubben står i och sedan klistrat fast stenkross som glittrar. Snögubbens halsduk, mössa, vantar och morotsnäsa har fått lite matt 3D-lack på sig och mössans boll har silverfärgat glitterlim på.
Kort av Ziro

Mitt (maxells) färgval är ljust och det inverkar på hur tydligt saltmönstret är samt hur väl det bör framhävas i ett färdigt alster.


Mitt färdigförberedda uppslag i min Art Journal
Uppslag i Art Journal av maxell



Med ett ljust uppslag fortsatte jag med ljust gula detaljer av olika slag. Något ovanligt för mig, men det är flera blommor på uppslaget. Det handlar trots allt bland annat om att leva livet och att blomstra... ;)
Uppslag i Art Journal av maxell



Blomstrande närbilder
Uppslag i Art Journal av maxell

Vattenlösliga vaxkritor och vaxakvareller
Dessa kritor är härliga att arbeta med. De är vanligen pigmentrika och ger därför vibrerande mönster vid saltmålning.

Bi visar hur hon skapat en bakgrund med rörelse i sin Art Journal.


Utsnitt av en del av den saltmålning jag gjorde i min Art Journal - 366 dagar. Den är gjord med vattenlösliga vaxkritor; Neocolor II på underlag som förbehandlats med Gesso.
Utsnitt uppslag i Art Journal av Bi



Det färdiga månadsuppslaget för februari.

Denna månad fick gå i juvelernas tecken; eftersom jag fyller år i februari och drömma kan man ju alltid, därav den ametist- och guldfärgade bakgrunden. I de stora pärlorna finns plats för en liten dagboksanteckning.

Uppslag i Art Journal av Bi

Bi visar även användning av vaxkritor på akvarellpapper för att skapa en riktigt drömsk och vacker bild i det färdiga resultatet.


En del av det akvarellpapper jag färgade in med vaxkritor Neocolor II och sedan blötte med pensel innan jag strödde över fint bordssalt.
Saltmålning av Bi



Jag tokgillar hur saltet har gett "vattenytan" liv. Det framgår inte lika bra i avfotograferingen men i verkligheten riktigt gnistrar det om vattnet. Otroligt effektfullt med mycket små medel. Gräset vid sidan av har också fått liv - kan det vara vårblommor som tittat upp?

Av mina olika försök är det vattenlösliga vaxkritor på akvarellpapper som jag har gillat allra mest. =)

Kort med tänkvärda ord av Bi

Distresser
Distresser är roliga då de reagerar med vatten. Lägg sedan till salt och du får än mer effekter och mönster.

Jag (maxell) skapade mig en "regning" bakgrund för ett uppslag i min Art Journal.


Mitt färdigförberedda uppslag i min Art Journal
Uppslag i Art Journal av maxell



Ett inlägg i den...ja politiska och ekonomiska debatten där alla detaljer är urklipp från diverse tidningar och kataloger.

Ett roligt, enkelt och prisvärt sätt för att, men modifieringar av bilderna och texterna, få det där som jag vill ha.

Uppslag i Art Journal av maxell



Reflekterande och debatterande närbilder...
Uppslag i Art Journal av maxell


Andra inkrefills och färger än distresser
Alla inkrefills går att använda - inte bara distresser. Här visar Bi ett exempel för att skapa en rymdinfluerad bakgrund till ett kort.


Saltmålning med Heritage Dye Based Re-inkers som droppats över väl fuktat akvarellpapper.
Saltmålning av Bi



De större "öarna" som bildats där flingsaltet legat an bildade mönster som som fick mig att associera till meteoritskurar - ni vet, den typen som brukar finnas med i gamla rymdfilmer. I avsaknad av mörka partier får väl rymdskeppet tänkas att det syns mot en planet eller med full fart genom en kraftfull skur av "rymdskrot".
Kort av Bi

Distress Stains
Distresser och Distress Stains har liknande, men varierande egenskaper. Dessa kan utnyttjas och Pippin visar hur hon skapat en levande bakgrund för sin layout.


Jag har tidigare gjort typ saltmålning med sidenmåleri, så jag tänkte att det kunde vara kul att göra det även på papper. Och det var det, fantastiskt vad lite salt kan göra. Jag färgade först in pappret med distress stain, sen sprayade jag på vatten och strödde vanligt bordssalt på kanten av pappret och grovsalt i mitten. Jag ville inte förstöra den fina effekten av saltet så jag gjorde en ganska sparsmakad layout. Stämplade lite runt fotot och duttade lite med svart gesso i kanten runt. Gjorde en tag med samma teknik som jag stuckit in under fotot.
Layout av Pippin



Den här bilden visar pappret när det torkat men innan jag borstat bort saltet. Den fina saltet i kanten satt fast så pass bra på många ställen så jag valde att låta det sitta kvar. Det var så fint, nästan som glitter eller frost.
Layout av Pippin

Använd saltkorn för att skapa mönster
Att lämna saltet kvar ger en riktigt läcker glittrig, frostig och kanske också krackelerande effekt. Pippin gjorde det ovan och här har maxell gjort ett uppslag i sin Art Journal baserat på att saltet ska ligga kvar.


Mitt färdigförberedda uppslag i min Art Journal
Uppslag i Art Journal av maxell



En härlig struktur av saltkorn ger flera infallsvinklar. Jag valde att använda en bild som jag modifierade genom att måla om den för att passa mitt tema. Några fler detaljer inklusive 3D-färg i flera färger för detta till ett färdigt uppslag.
Uppslag i Art Journal av maxell



Skapartext
Uppslag i Art Journal av maxell

Visst är det härligt, spontant och läckert? Har du inte provat - prova! Visa också gärna upp vad du skapar genom att lämna en kommentar till detta inlägg.

Vill du veta mer om saltmålning - följ nedanstående länk.

Skrotbokens länkar
Tutorial - Saltmålning av Bi och maxell

Prenumerera på: Inlägg (Atom)